Moriss Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei Jeg har en 2003 modell Xsara hvor det begynte en "flappelyd" når jeg speedet. Nå er det blitt masse skrapelyder samt at når jeg speeder tar den bare litt i begynnelsen for så å ruse seg opp. Verkstedet mener dette er clutchen som er gåen og vil ha min. 8000,- for å fikse dette. Spørsmålet er om dette ikke burde vært en garantisak. Er det normalt at den ryker på en 4 år gammel bil? Hilsen Morten Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Dette er jo en slitedel og avhengig av bruk kan den være oppbrukt innen et år.. Hos deg kan det høres ut som om utløserlageret har gått istykker. Dette er lageret man dytter inn mot fjæra i trykkplata som deretter frir ut selve lamellplata. Trykkplata sitter fast i svinghjulet og roterer alltid sammens med motoren og utløserlageret vil (når man trykker på pedalen) følgelig rotere i samme hastighet det også. Du klarer neppe å bevise at dette er en garanti-/reklamasjonssak. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Enig med Braseth, dette er nok ikke lett å få gjennom som en garantisak. Untaket må være dersom det er kjente feil på akkurat din modell som forårsaker dette. Hva som er "normal" levetid på en clutch er ellers "umulig" og si. Tiden, altså antall år påvirker lite, og i prinsippet er det samme sak med antall kilometer kjørt. Clutch slites ved bruk av den, så mengden bruk, og måten den brukes er det som påvirker. Mange har uvaner som å sitte med foten på cluchen, eller å holde bilen i ro ved hjelp av lett sluring i lyskryss ol. Kjøring i kø, der farten blir så lav at man slurer på clutchen tar hardt på. Også har vi jo dette med å sette igang med alt for høyt turtall, med en påfølgende overdrevet lang slureprosess (som er relativt populær hos deler av den eldre garde), reduserer naturligvis levetiden kraftig. Men har du selv eid bilen siden den var ny, slik at du vet nøyaktig hva slags kjøring den har vært utsatt for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå