Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva slags rettigheter ved pågripelse?


V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

Har norn spørsmål om hva slags rettigheter man har når man blir pågrepet av politiet.

 

Hvor lenge har politiet lov til å holde deg på glattcella?

 

Har du krav på å få vite noen rettigheter når du blir pågrepet/slengt inn på glattcella?

 

Hvor ofte må de titte inn luka?

 

Har du krav på mat i glattcella? Eller må du sitte der over xtimer for å få?

 

Kan politiet ta bilde og fingeravtrykk når du bare har fått et forelegg?

 

Må man ha en ransakelsesordre for å ransake et hjem? Og må de vise det hvis vedkommende som bor der sitter på cella?

 

Kan de ransake en bolig, der navnet på ransakelsesorderen, står på en annen enn det boligen står på?

 

Kan politiet bare gå gjennom telefonen din, hvis de har misstanke om noe på den?

 

Kan de ringe med telefonen din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke så mye svar av siden..

 

Rettigheter som pågrepet Les mer om: Rettigheter som pågrepet

Denne informasjonen skal gis til vedkommende som blir satt i politiarrest.

Altså, jeg skulle fått denne infoen når jeg ble pågrepet/slengt inn i glattcella? Det fikk jeg heller ikke...

Lenke til kommentar
V-by

 

I går, 19:23 Innlegg #12

 

Når man blir tatt med 0,2g hasj (Som tilsvarer under en brukerdose), og politiet starter med rassiaer i hytt og pine, og glattcelle opphold i lange baner, syntes jeg det går litt langt. En ting er å gi en bot for det, det er jo tross alt ulovlig av en eller annen absurd grunn, men å gjøre slik som her, er bare idiotisk

 

Det er kanskje denne hendelsen som danner bakgrunnen for dine spørsmål?

Lenke til kommentar

Om trådstarter sier det er irrelevant hva som har skjedd, så trenger dere ikke pushe noe mer på det

 

Ihvertfall så har jeg skjønt at man kun kan være på glattcella over natta. Om dem vil holde deg videre skal du forflyttes. Når det gjelder mat så har jeg ikke hørt om noen som har fått det der. Dem kan ikke gå gjennom telefonen din om den inndras som bevismateriale.

 

Ellers kan jeg ikke svare, men dem kan nok ransake fordet om det ikke står i pågrepedes navn. Ellers ville dem jo leieboere vært immune mot sånt

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Vell,siden du tydeligvis er kriminell,så kan du vel bare sjekke med advokaten din ?

Jeg gidder ikke skaffe meg en advokat, da dette ikke er noen stor sak, men diverse kompiser har sagt at det og det hadde ikke politiet lov til å gjøre. Derfor spør jeg her, har du ikke noe å komme med i tråden, kan du bare drite i å skrive her.

 

I avhøret sa betjenten at den som er med på leken, må tåle steken, som jeg forøvrig er enig i. Men det skal også da gjelde for politiet. Har de gjort noe ulovlig, så får de stå for det.

Lenke til kommentar
Hoy.

Har norn spørsmål om hva slags rettigheter man har når man blir pågrepet av politiet.

 

Hvor lenge har politiet lov til å holde deg på glattcella?

 

Har du krav på å få vite noen rettigheter når du blir pågrepet/slengt inn på glattcella?

 

Hvor ofte må de titte inn luka?

 

Har du krav på mat i glattcella? Eller må du sitte der over xtimer for å få?

 

Kan politiet ta bilde og fingeravtrykk når du bare har fått et forelegg?

 

Må man ha en ransakelsesordre for å ransake et hjem? Og må de vise det hvis vedkommende som bor der sitter på cella?

 

Kan de ransake en bolig, der navnet på ransakelsesorderen, står på en annen enn det boligen står på?

 

Kan politiet bare gå gjennom telefonen din, hvis de har misstanke om noe på den?

 

Kan de ringe med telefonen din?

Her er noen linker som gir deg svar på enkelte av spørsmålene dine (men ikke alle).

Politiloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#map0

Politiinstruksen: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19900622-3963.html

Og sist men ikke minst: Informasjon fra Blitz: http://www.blitz.no/info/dine_rettigheter.html

 

Håper at det kan være til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Vell,siden du tydeligvis er kriminell,så kan du vel bare sjekke med advokaten din ?

Jeg gidder ikke skaffe meg en advokat, da dette ikke er noen stor sak, men diverse kompiser har sagt at det og det hadde ikke politiet lov til å gjøre. Derfor spør jeg her, har du ikke noe å komme med i tråden, kan du bare drite i å skrive her.

 

I avhøret sa betjenten at den som er med på leken, må tåle steken, som jeg forøvrig er enig i. Men det skal også da gjelde for politiet. Har de gjort noe ulovlig, så får de stå for det.

Hey,jeg svarte,og å spørre en advokat om råd er en smart ting å gjøre. At du ikke har advokat,er ikke godt for meg å vite.

 

Liker du ikke svaret,så gi faen i å spørre...ta en tur på avvenning kanskje,så slipper du slike opplevelser..(hater snappy drittunger)...

Lenke til kommentar
Hey,jeg svarte,og å spørre en advokat om råd er en smart ting å gjøre. At du ikke har advokat,er ikke godt for meg å vite.

 

Liker du ikke svaret,så gi faen i å spørre...ta en tur på avvenning kanskje,så slipper du slike opplevelser..(hater snappy drittunger)...

Jeg har ingen planer om å anskaffe advokat, da jeg ikke gidder å bruke penger på det, da jeg også kan få svar andre steder. Hadde jeg hatt en advokat hadde jeg allerede spurt han og ikke laget denne tråden.

Trenger ikke råd fra en som tydelighvis ikke aner hva han babler om.

Lenke til kommentar
Hey,jeg svarte,og å spørre en advokat om råd er en smart ting å gjøre. At du ikke har advokat,er ikke godt for meg å vite.

 

Liker du ikke svaret,så gi faen i å spørre...ta en tur på avvenning kanskje,så slipper du slike opplevelser..(hater snappy drittunger)...

Jeg har ingen planer om å anskaffe advokat, da jeg ikke gidder å bruke penger på det, da jeg også kan få svar andre steder. Hadde jeg hatt en advokat hadde jeg allerede spurt han og ikke laget denne tråden.

Trenger ikke råd fra en som tydelighvis ikke aner hva han babler om.

Hihi :-)

Lenke til kommentar

Hei igjen V-By.

Du etterlyser lovhjemmel for politiets retningslinjer i enkelte situasjoner. Dessverre har de relativt vide fullmakter for sine handlinger og dersom ikke fullmaktene strekker til så utvider de dem gjerne for å tilpasses situasjonen, vel vitende om at de i rettsapparatet nok vil bli sett på med velvilje. Dette har du nok forstått etterhvert og denne uttalelsen er mitt eget oppgulp, så det finnes ingen sikre håldepunkter fra min side for å hevde dette. Derimot finnes det indikasjoner på mine uttalelser. Se her: http://www.politiforum.no/id/2281 Dette er en høyesterettsdom som sier at politiet i ett spesielt tilfelle utførte en ulovlig husransakelse men da huseieren fysisk motsatte seg dette, så var det han som ble dømt. Man kan trekke sine egne konklusjoner ut fra dommen, både i den ene retningen og den andre. Dette er kun ment til orientering fra min side og ingen invitasjon til ny debatt.

Lenke til kommentar

Virker ivvertfall som politiet kan gjøre nesten hva de vil, så lenge det står på sikkerheten til folk, og lignende ting.

 

Men kan ikke skjønne at noe av dette jeg har lest rundt omkring nå kan rettferdigjøre at de ringer med en arresterts telefon, eller lar cedkommende sitte ubevoktet i cella i flere timer.

Lenke til kommentar
OlaOlablakken:

 

Kan ikke trådstarter få svar på spørsmålene sine uten at idioter som deg bare skal ta konklusjoner som at OP er kriminell og rusmisbruker?

 

Get lost

Vell,utifra hvordan han ordla seg,så ble han oppfattet som "heller tvilsom" av meg...dessuten fikk han svar på det han spurte om. At han ikke likte svaret mitt,det driter jeg i. At han da svarer frekt tilbake,fører til tilsvarende svar fra meg.

 

Anyhow,nok off-topic,case closed,og ha en super dag i barnehagen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...