Greblak Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg kjøpte for litt siden en laptop med "god forbid" Vista. Som egentlig er helt ok, når det funker... Ting gikk brukbart helt til jeg traff på en liten AIM bug som bestemte seg for å tulle nokså dypt ned i systemet. Linux har kommet et stykke på vei virker det som de siste årene, og jeg vurderer nå sterkt å gå tilbake til linux. Jeg prøvde for en god stund tilbake Mandrake, men dårlig skjermkortstøtte dytta meg litt tilbake. OpenGL ville ikke med Nvidia kortet mitt. Det var riktignok den stasjonære. Nå lurer jeg mer på linux til laptop. Hvordan er det med batterilevetid vs vista. Jeg får ca 2 timer nå, noe jeg synes er skrekkelig lite egentlig når du sammenligner med hva apple klarer å skvise ut av sine batterier. Cedega/wine(x), kommer de til å støtte f.eks DX10? Jeg husker at mandrake var nokså langt fremme på brukervennlighet for noen år tilbake, RPMs og alt dette gikk som oftest som en drøm. Men det gikk nå fremdeles i alt for mye kommandolinjebruk, og IRC-kanalene så litt ned på linux-newbies som jeg var på den tiden. Jeg er nå blitt det igjen etter å ha blitt forgiftet av XP og Vista de siste årene. Hvor mye kommandolinje bør man kunne for å overleve linux i dag? Er det meste blitt lagt over på GUI? Som de fleste windowsfolk har jeg noen apps som jeg gjerne vil se støtte for i Linux. Mitt sortiment av apps er nå noe uvanlig. Guitar Rig 2 og 3 (3 er såpass nytt at jeg forventer ikke full støtte helt enda), Cubase, Reason. Spesielt Reason! Med tanke på at jeg har forelska meg i et par av reFill pakkene deres. Jeg har funnet et par oppskrifter for GR2 til Wine, og skal nå teste ut disse. Om dette går skal ikke engang XP finne veien inn på en sekundær partisjon. Compiz og disse nye desktopgadgetene ser jo fantastiske ut. Hvem trenger Aero Etter litt lesing har jeg vel kommet frem til at jeg skal teste Ubuntu grunnet brukervennlighet, den har etter det jeg vet fått en relativt stor brukerbase, dermed god støtte. Noen andre distroer som anbefales? Har lyst til å teste ut et par live-CD-er for å finne min distro. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Linux har kommet et godt stykke siden 2003. Windows-"støtte" er også en god del bedre vha. programmer som Wine og Cedega, men det er ikke noe jeg tror har veldig stor prioritet i miljøet. Hovedtyngen ligger på å utvikle programmer som kan kjøres native i linux. For min del virker det litt søkt å ville kjøre linux for å bruke windowsprogrammer. Et par programmer nå og da, sure, men kjører man sine mest brukte programmer gjennom Wine er man best tjent med Windows. De aller fleste nye windowsprogrammer sliter i Wine, selv om det finnes noen unntak. Jeg tror dog ikke programmer til musikkproduksjon er blant disse. Slike programmer trenger en fullstendig kontroll på lydkortet, lav latency, etc, noe man ikke får gjennom et oversettelseslag som Wine er. Det finnes noen native linuxprogrammer (Ardour, Rosegarden, etc), men på dette området ligger de nok et godt stykke bak Windows-konkurrentene. For all del, test det gjerne ut, men ikke ha noen forventning om at Windowsprogrammene dine skal funke, for det er ikke dét som er idéen med linux. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Haha lenge siden jeg har sett godeste arngrentegninga Nei jeg er veldig skeptisk med ASIO til linux egentlig, og er villig til å ha en dualboot med XP til musikk, og grafisk arbeide (klarer bare ikke GIMP). Greia med Guitar Rig da er at lydkortet ligger ikke i PC-en. Det ligger i pedalen som er kobla med USB. Det eneste er signaler fra GR, og lyd som sendes tilbake til høyttalerene, om du da ikke har kobla høyttalere direkte til PC-en, noe jeg da vil, siden den stasjonære skal brukes til live/jam hos andre. Derfor er det et liiite håp med Guitar Rig. Takker for raskt svar Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg anbefaler dualboot Har det selv, fordi jeg bruker XP til spill og bruke Adobe Flash. Photoshop har jeg i Ubuntu gjennom Crossover Office, riktignok bare Photoshop 7, men jeg trenger strengt tatt ikke flere fancy funksjoner, hovedsaken er at jeg liker å bruke grensesnittet til Photoshop, mens GIMP i beste fall kan brukes til enkle operasjoner som å croppe filer etc. Ubuntu er det som brukes til vanlig, det er meget sjelden jeg booter XP, men det er jo likevel kjekt å ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå