Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Noen skatteeksperter her?

Nimh

Anbefalte innlegg

Jeg jobba i perioden Mars - September og regna ut på forhånd at jeg ikke kom til å tjene noe mer enn 40 000 og skaffa meg derfor et fri kort fra begynnelsen av. Jeg tjente faktisk 39 000 akkurat før jeg slutta på jobben i September, som da var veldig heldig for meg. Jeg betalte selvsagt da ingen skatt i det hele tatt. Men nå har det seg sånn at jeg skal begynne på samme jobben igjen. Selvom det bare er 2 mnd igjen av dette året vil jo total inntekten overskride 40 000 (som er grensen på frikortet) Hva gjør jeg? Betaler 50% skatt av de kommende arbeidstimene? Eller må jeg betale tilbake fra total beløpet? (kontoen er for tiden tom så da må jeg isåfall spare penger til å betale tilbake på skatten, noe som igjen betyr at jeg ABSOLUTT ikke bør skaffe meg jobb før 2008). Tenkte å ta en tur innom ligningskontoret etterpå for å spørre, men ville gjerne spørre her først!

Nimh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på www.skatteetaten.no velg bestill nytt skattekort. Der taster du inn hva du har tjent og hva du kommer til å tjene og etter noen dager får du et nytt skattekort med en prosentsats som skal bør stemme med hva du må betale i skatt for alt du har tjent inkludert det du fikk utbetalt med frikortet. Du får sikkert en skatteprosent på 25 til 28 %

Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn når det kommer til skatt, hvis jeg skjønner det riktig nå så taper jeg penger på å jobbe frem til nyttår fordi da må jeg betale skatt av de 40 000 jeg egentlig har sluppet å betale skatt av fordi jeg nettop ikke har tjent mer enn 40 000? :S blæ

Lenke til kommentar

Tråden er feilpostet. Vi har en egen kategori for økonomiske diskusjoner/spørsmål. Flytter tråden til riktig kategori.

Snorre :)

*Tråd flyttes*

Tråden er feilpostet. Vi har en egen kategori for økonomiske diskusjoner/spørsmål. Flytter tråden til riktig kategori.

Snorre :)

*Tråd flyttes*

Lenke til kommentar
Jeg er helt grønn når det kommer til skatt, hvis jeg skjønner det riktig nå så taper jeg penger på å jobbe frem til nyttår fordi da må jeg betale skatt av de 40 000 jeg egentlig har sluppet å betale skatt av fordi jeg nettop ikke har tjent mer enn 40 000? :S blæ

Hva du betaler inn i løpet av 2007 i skatt har ingenting å si når skatten skal beregnes. Men hvis det viser seg at du egentlig skulle betalt mer enn det du har betalt får du restskatt, i motsatt fall penger igjen på skatten.

Skatteetaten har en skattekalkulator du kan leke med her: (krever java)

http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/E...7_12042007a.htm

Da kan du finne ut hva du skal skatte med forskjellige inntektsnivåer, hvis du blir trukket mer enn det du skal betale vil du få penger igjen på skatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...