Nimh Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg jobba i perioden Mars - September og regna ut på forhånd at jeg ikke kom til å tjene noe mer enn 40 000 og skaffa meg derfor et fri kort fra begynnelsen av. Jeg tjente faktisk 39 000 akkurat før jeg slutta på jobben i September, som da var veldig heldig for meg. Jeg betalte selvsagt da ingen skatt i det hele tatt. Men nå har det seg sånn at jeg skal begynne på samme jobben igjen. Selvom det bare er 2 mnd igjen av dette året vil jo total inntekten overskride 40 000 (som er grensen på frikortet) Hva gjør jeg? Betaler 50% skatt av de kommende arbeidstimene? Eller må jeg betale tilbake fra total beløpet? (kontoen er for tiden tom så da må jeg isåfall spare penger til å betale tilbake på skatten, noe som igjen betyr at jeg ABSOLUTT ikke bør skaffe meg jobb før 2008). Tenkte å ta en tur innom ligningskontoret etterpå for å spørre, men ville gjerne spørre her først! Nimh. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har manke skattekart hjemme, om det er det du lurer på? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 det er 50% av alt over gjeldende grense. Jeg gjorde akkurat det samme for noen år siden, og måtte betale noen hundre i skatt når jeg tjente litt over skattegrensen Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Du må betale 50 prosent av det du tjener etter 39.997. 50 % er bare satt som et tall for å "være på den sikre siden". Når du fyller ut selvangivelsen på nyåret regner de ut hvor mye du må betale inn, eller få tilbake. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Gå inn på www.skatteetaten.no velg bestill nytt skattekort. Der taster du inn hva du har tjent og hva du kommer til å tjene og etter noen dager får du et nytt skattekort med en prosentsats som skal bør stemme med hva du må betale i skatt for alt du har tjent inkludert det du fikk utbetalt med frikortet. Du får sikkert en skatteprosent på 25 til 28 % Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Jeg er helt grønn når det kommer til skatt, hvis jeg skjønner det riktig nå så taper jeg penger på å jobbe frem til nyttår fordi da må jeg betale skatt av de 40 000 jeg egentlig har sluppet å betale skatt av fordi jeg nettop ikke har tjent mer enn 40 000? :S blæ Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Tråden er feilpostet. Vi har en egen kategori for økonomiske diskusjoner/spørsmål. Flytter tråden til riktig kategori. Snorre *Tråd flyttes* Tråden er feilpostet. Vi har en egen kategori for økonomiske diskusjoner/spørsmål. Flytter tråden til riktig kategori. Snorre *Tråd flyttes* Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Du kommer ikke til å tape penger på å jobbe mer. 50% gjelder alt utover frikortsgrensa, men hvis du betaler 50% så får du penger igjen neste år. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg er helt grønn når det kommer til skatt, hvis jeg skjønner det riktig nå så taper jeg penger på å jobbe frem til nyttår fordi da må jeg betale skatt av de 40 000 jeg egentlig har sluppet å betale skatt av fordi jeg nettop ikke har tjent mer enn 40 000? :S blæ Hva du betaler inn i løpet av 2007 i skatt har ingenting å si når skatten skal beregnes. Men hvis det viser seg at du egentlig skulle betalt mer enn det du har betalt får du restskatt, i motsatt fall penger igjen på skatten. Skatteetaten har en skattekalkulator du kan leke med her: (krever java) http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/E...7_12042007a.htm Da kan du finne ut hva du skal skatte med forskjellige inntektsnivåer, hvis du blir trukket mer enn det du skal betale vil du få penger igjen på skatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå