Gå til innhold

Windows Home Server Software RAID 5?

Gjest Slettet-t8fn5F

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Lurer på om der er noen der ute som vet om Windows Home server støtter software RAID 5?

Lurer også på om man kan legge inn Utorrent som kjører 24/7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

It does not use RAID, but instead uses a RAID-like drive pooling system with built-in redundancy. Expanding capacity is as simple as adding additional drives internally or externally via USB.

Tror også det skal være mulig å logge seg på via RDP og legge inn uTorrent slik. Men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjører uTorrent på min WHS, og det funker helt fint. Bruker enten WHS Console direkte eller uTorrent webUI for å administrere nedlastinger, litt avhengig av hvor jeg er.

Det har også kommet en Add-in til WHS for å kjøre uTorrent i en "tab" i konsollen. Har ikke testet denne, da jeg ikke ser helt den store nytten, men ryktene sier at det skal funke ganske bra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I WHS benytter man seg av noe som kalles for Drive Extender isteden for Raid. Fordelen med denne løsning i mine øyner kontra RAID er at man kan bruke harddisker i forskjellige størrelser. Det er ikke tilfellet med Raid. For å lese mer om drive extender kan du se her. Vist du har satt på dublisering av foldere vil du ikke miste noe om en disk ryker.

Lenke til kommentar

Om jeg har duplisering så må jeg vel ha dobbelt opp med lagringsplass, noe som er helt uaktuelt.

Er det mulig å få benyttet seg av software raid 5 på home server slik som på xp? Virker på meg som en mye bedre løsning med hensyn til sikkerhet. Da slipper jeg hvertfall å miste innhold på 7 disker fordi en av dem ryker.

Merkelig at de ikke har valgt en bedre metode i home server.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Hvordan får en benyttet software raid 5 i Home Server?

Funksjonen som er innebygget i Home Server som er "raid lignende", hvordan er den med hensyn til om en av diskene slutter å virke?

Er da alle filene korrupte, eller er det samme prinsipp her som på Raid 5?

Først av alt. Om du skal ha svar på spørsmål, så lag en ny tråd.

Her er hvordan du setter opp enhver RAID-løsning i Windows xp, 2003, homeserver, server 2003 osv osv....

Først må du gjøre disken som du skal bruke dynamisk.

Så merker du alle diskene, høyreklikker og velger create.

Så er det å velge hvilken Raid- løsning du går for.

Alt dette gjøres i diskbehandlingen på din maskin.

Lenke til kommentar

Fant dette i ett annet forum:

Jeg har ikke fått Home-Server til å virke for meg helt ennå, men det er i alle fall måten volumer lages i Server 2003. Så det stemmer nok!

Windows Home Server støtter forøvrig ikke raid-5, men bruker en lignende metode for å lage et sikkert volum (filsystemet tåler å miste en disk.). Disken kan ekspanderes ved å legge til nye disker osv. Slik som med dyre kontrollerkort.

Noen som kan si om det faktisk fungerer slik, at jeg har en disk å gå på i den innebygde funksjonen til home server?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Fant dette i ett annet forum:

Jeg har ikke fått Home-Server til å virke for meg helt ennå, men det er i alle fall måten volumer lages i Server 2003. Så det stemmer nok!

Windows Home Server støtter forøvrig ikke raid-5, men bruker en lignende metode for å lage et sikkert volum (filsystemet tåler å miste en disk.). Disken kan ekspanderes ved å legge til nye disker osv. Slik som med dyre kontrollerkort.

Noen som kan si om det faktisk fungerer slik, at jeg har en disk å gå på i den innebygde funksjonen til home server?

Joda Windows Home Server støtter software RAID-5. Been there, done that. Men legg diskene til etter at du er ferdig med å installere og konfigurere serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...