Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Lurer på om der er noen der ute som vet om Windows Home server støtter software RAID 5? Lurer også på om man kan legge inn Utorrent som kjører 24/7? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 It does not use RAID, but instead uses a RAID-like drive pooling system with built-in redundancy. Expanding capacity is as simple as adding additional drives internally or externally via USB. Tror også det skal være mulig å logge seg på via RDP og legge inn uTorrent slik. Men er ikke sikker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Har nå testet WHS og den støtter softwareraid-5 og ellers alt som vanlig. Lenke til kommentar
AnSiv Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg kjører uTorrent på min WHS, og det funker helt fint. Bruker enten WHS Console direkte eller uTorrent webUI for å administrere nedlastinger, litt avhengig av hvor jeg er. Det har også kommet en Add-in til WHS for å kjøre uTorrent i en "tab" i konsollen. Har ikke testet denne, da jeg ikke ser helt den store nytten, men ryktene sier at det skal funke ganske bra. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvordan får en benyttet software raid 5 i Home Server? Funksjonen som er innebygget i Home Server som er "raid lignende", hvordan er den med hensyn til om en av diskene slutter å virke? Er da alle filene korrupte, eller er det samme prinsipp her som på Raid 5? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 I WHS benytter man seg av noe som kalles for Drive Extender isteden for Raid. Fordelen med denne løsning i mine øyner kontra RAID er at man kan bruke harddisker i forskjellige størrelser. Det er ikke tilfellet med Raid. For å lese mer om drive extender kan du se her. Vist du har satt på dublisering av foldere vil du ikke miste noe om en disk ryker. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Om jeg har duplisering så må jeg vel ha dobbelt opp med lagringsplass, noe som er helt uaktuelt. Er det mulig å få benyttet seg av software raid 5 på home server slik som på xp? Virker på meg som en mye bedre løsning med hensyn til sikkerhet. Da slipper jeg hvertfall å miste innhold på 7 disker fordi en av dem ryker. Merkelig at de ikke har valgt en bedre metode i home server. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Noen som vet om den fixen som virker på xp også er mulig i home server, eller om det alt er innebygget en funksjon for å forhindre datatap om en av diskene ryker uten å måtte speile all data og tape halve lagringsplassen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hvordan får en benyttet software raid 5 i Home Server? Funksjonen som er innebygget i Home Server som er "raid lignende", hvordan er den med hensyn til om en av diskene slutter å virke? Er da alle filene korrupte, eller er det samme prinsipp her som på Raid 5? Først av alt. Om du skal ha svar på spørsmål, så lag en ny tråd. Her er hvordan du setter opp enhver RAID-løsning i Windows xp, 2003, homeserver, server 2003 osv osv.... Først må du gjøre disken som du skal bruke dynamisk. Så merker du alle diskene, høyreklikker og velger create. Så er det å velge hvilken Raid- løsning du går for. Alt dette gjøres i diskbehandlingen på din maskin. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Takker så mye for svar. Om det er så enkelt, hva er da poenger med guiden på toms hardware? http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi...ppen/page9.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Takker så mye for svar. Om det er så enkelt, hva er da poenger med guiden på toms hardware? http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi...ppen/page9.html Fordi den tar for seg hvordan man åpner XP for å få lovt til å bruke RAID-5. Har ikke testet dette i XP, men men. Jeg får vel på pukkelen hvis det ikke lar seg gjøre slikt jeg har beskrevet.... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Fant dette i ett annet forum: Jeg har ikke fått Home-Server til å virke for meg helt ennå, men det er i alle fall måten volumer lages i Server 2003. Så det stemmer nok! Windows Home Server støtter forøvrig ikke raid-5, men bruker en lignende metode for å lage et sikkert volum (filsystemet tåler å miste en disk.). Disken kan ekspanderes ved å legge til nye disker osv. Slik som med dyre kontrollerkort. Noen som kan si om det faktisk fungerer slik, at jeg har en disk å gå på i den innebygde funksjonen til home server? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Har du virkeligen lest den linken som jeg gav deg i denne posten???? Her har du den igjen Windows Home Server Drive Extender. Den vil gi deg svar på det nettopp det du lurer på. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Takk for hjelpen, da fikk jeg mine svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Fant dette i ett annet forum: Jeg har ikke fått Home-Server til å virke for meg helt ennå, men det er i alle fall måten volumer lages i Server 2003. Så det stemmer nok! Windows Home Server støtter forøvrig ikke raid-5, men bruker en lignende metode for å lage et sikkert volum (filsystemet tåler å miste en disk.). Disken kan ekspanderes ved å legge til nye disker osv. Slik som med dyre kontrollerkort. Noen som kan si om det faktisk fungerer slik, at jeg har en disk å gå på i den innebygde funksjonen til home server? Joda Windows Home Server støtter software RAID-5. Been there, done that. Men legg diskene til etter at du er ferdig med å installere og konfigurere serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå