KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Heisan! Nå har det seg slik at jeg har blitt ganske utdatert på de nye komponentene som har kommet å hadde trengt å få hjelp med å sette sammen en ny pc. Budsjettet mitt ligger på cirka 15k, kan også overskride, men eventuelt under sier man heller ikke nei takk til Det jeg har tenkt å bruke PC-en til er allminnelig bruk som brenning/nedlasting,ripping og surfing + spilling/se på film. Vil helst kunne spille alt på det beste nå som jeg skal bruke så mye penger. Kriterie: Rask pc Ganske bra skjermkort slik at jeg ikke får krøll med spill etc i framtiden. Og finnes det noe som støtter HD-TV? Har en 32" LCD HD TV som jeg skal koble den opp på. Helst AMD, er AMD fan.. (Hvis ikke ett annet bedre forslag er satt opp) Minimum 2GB Ram Og den skal ha windows XP. Kabinett kan jeg finne selv Hadde også vært kjempe fint om alt var fra komplett så slipper jeg mye fra her og der.. For å gjøre alt enklest å kjappest mulig så hadde det vært kjempe fint å bare lagt alt i en handleliste på komplett, sparer mye tid da. Håper på noen svar da! Tusen takk på forhånd! !!REWARD!! Som takk for den som setter sammen PC-en skal få ett gavekort på 200kr fra en valgfri nettbutikk. Endret 5. november 2007 av KaLiS_ Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 MEd eit par fleire smilyes så tenker eg du er i mål alt eg! AMD greia di trur eg du kan gløyme. Alle skjermkort i dag har vga og DVI ut... eller dvi og dvi med vga på adapter, så den får du garrantert kobla opp. Og bare 2 gig ram? hallo i luken, har du sett på prisnee på ram for tida eller? 1000 lapp spå har du fint 4 giga. Gi meg gavekortet på komplett er du snill... *blurp* Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Og bare 2 gig ram? hallo i luken, har du sett på prisnee på ram for tida eller? 1000 lapp spå har du fint 4 giga. Men WinXP (32-bit. Men det er det du må ha til spel pga drivarar etc.) støttar ikkje 4GB Angåande å bruke TVen din, så kan du som sagt bruke DVI-VGA-overgang, eventuellt DVI-HDMI-adapter for å få bilete på TVen. Burde vere null-stress. Angåande platform, vil eg råde deg til å gå for Intel. Intel har eit enormt forsprang på AMD på ytelsen på high-end system per i dag. Tipset mitt er Intel C2D E6850 og nForce 680i. Forslag basert på litt av min nye PC Endret 5. november 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 MEd eit par fleire smilyes så tenker eg du er i mål alt eg! AMD greia di trur eg du kan gløyme. Alle skjermkort i dag har vga og DVI ut... eller dvi og dvi med vga på adapter, så den får du garrantert kobla opp. Og bare 2 gig ram? hallo i luken, har du sett på prisnee på ram for tida eller? 1000 lapp spå har du fint 4 giga. Gi meg gavekortet på komplett er du snill... *blurp* Du klarte vell å lese at det sto minimum 2gb? Og jeg venter en handleliste. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) AMD sin nye desktop prosessor lanseres vel denne måneden så kan være en ide å vente litt på den? Den er minst like god som hva Intel har eller bedre. Eventuellt er Ulv I Fåreklær annbefalingen ganske så god. 1x Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775 1x FOX+ P35A Intel P35 + ICH9 Socket 775 2x Gigabyte ATI Radeon HD 2900XT 512MB 1x Lian Li Miditower, Aluminium, Sort 1x Fortron-Source Epsilon ATX-700W 2x OCZ DDR2 2048MB ATI CrossFire Dual Ch. PC2-6400 1x Asus DVD±RW 16X DL SATA sort 1x Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM 1x Lian Li kortleser, Aluminium, Sort Bør ikke være vanskelig å bytte ut hovedkort og prosessor til for å kunne kjøre AMD istedet. Endret 5. november 2007 av Revox Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ville ihverfall gått for 2'x2900xt. Ellers ville jeg gått for et x38 kort og en intel q6600 prossesor. Kan sette opp et skikkelig oppsett når jeg kommer hjem fra skolen. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 8800GT i SLI er heller ikke et dumt altarnativ. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 8800GT i SLI er heller ikke et dumt altarnativ. Største problemet jeg kan se her er at da må han enten gå for et 650i eller 680i chipsett. Og da er det ikke så store overklokkingsmuligheter med en quad. Lenke til kommentar
Olarg Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Her er hva jeg ville valgt med ditt budsjett på komplett.no: ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Varenr.: 335649 1249.00 2 x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P Varenr.: 312367 1438.00 (2 x 719.00) Thermalright Ultra-120 Extreme CPU-Cooler, Socket 775/AM2/939/940 Varenr.: 338777 499.00 Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin Varenr.: 327672 1398.00 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte Varenr.: 338084 2095.00 2 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Varenr.: 327715 1650.00 (2x 825.00) Samsung DVD-brenner SH-S203N SATA Black OEM 299.00 Zalman Vifte 120x120mm Varenr.: 322426 109.00 Arctic Alumina Termisk Pasta 1.7 Gram Varenr.: 302913 39.00 XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 670/1950Mhz Varenr.: 342384 2499.00 Totalt: 11.276,25 Men det er vanskelig å velge deler for andre enn seg selv. Det er så mye som er avhengig av smak og behag. Alle disse komponentene har fått gode omtaler og yter bra i forhold til prisen. Noen deler er det derimot lettere å anbefale enn andre. Ikke gå for AMD, slik det er nå får du raskere, kjøligere og billigere prosessorer fra intel. Til ditt bruk er valget egentlig "bare" mellom e6850 (dual-core på 3.00GHz) og q6600 (quad-core på 2.4GHz). Det finnes utallige forumtråder og tester som kan hjelpe deg å velge. Kort sagt er nok e6850 raskere i dagens spill og er nok et bedre valg til spill-PC hvis du ikke skal klokke. Q6600 er nok litt mer fremtidsrettet, men den blir veldig varm og bør klokkes en del før man får gode nok ytelser i forhold til e6850. Jeg ville valgt dual-core ettersom q6600 er en tidlig quad. Jeg tipper at når quad blir vanlig både i PC-er og i programmene man kjører er q6600 allerede blitt for dårlig. 8800GT gir utrolig god bang vs. buck og yter godt nok selv for morgendagens spill (ligger bare litt under GTX og godt foran GTS). For øyeblikket er det det absolutt mest åpenbare valg av skjermkort i denne prisklassen. Skal du ha noe kraftigere blir det etter min mening så mye dyrere at det ikke er verdt det. Crossfire eller SLi er en mulig vei å gå, men det får du ikke brukt hvis du skal ha dual-screen aktivert. Thermalright Ultra 120 Extreme er en knallkjøler. Jeg har ikke hørt om noen som er missfornøyd med denne. Stock-kjøler holder for vanlig bruk, men hvis du vil klokke litt eller bare ønsker en mer stille PC er TRUE det rette valget =) Det skal sies at i hvertfall e6850 kan klokkes et stykke på stack-kjøler så det blir en smak-sak om man vil ha CPU-kjøler eller ikke. Samsung Spinpoint harddiskene får mye skryt for å være av god kvalitet og holde et lavt støynivå. De gir bra valuta for pengene også. Sist må det nevnes at jeg ikke er noen hard-core HW-ekspert, og at det helt sikkert finnes bedre løsninger for akuratt deg. Jeg tror alikelvel dette er et godt forslag, da jeg har samlet komponenter til ny PC selv i en månedes tid og fått satt meg ganske godt inn i hva som finnes. Du får uansett ha lykke til med kjøp av PC! edit: leif Endret 5. november 2007 av Olarg Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Kan legge til at jeg ikke er opptatt av å overklokke og at støynivå også har en veldig stor sak å si. Og hvor stor forskjell er det med SLI og uten SLI egentlig? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvis du er interessert i AMD så er ikke dette tida å kjøpe på, siden Socket AM2+ er like rundt hjørnet Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Ser ut som jeg går muligens utifra Olarg's oppsett. Det virker helt greit. Har skjønt at AMD ikke er helt å gå for nå.. hehe.. Lenke til kommentar
Zarachas Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Kan anbefale deg antec p182 kabinettet, ja vet du sa du kunne finne det selv, men dette har meget bra kjøleegenskaper og skjermer lyd godt Lenke til kommentar
HEE Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 huff.. en da en amd fan som detter av lasset.. trist og se på gutten ville ha amd så la han kjøpe amd da? ikke tvinge på han noe intel shit.. ja jeg veit at intel er bedre per idag. men var en tid da amd var bedre en dem igjen .. uasett lykke til.. jeg venter på Socket AM2+ once and amd fan.. allways an amd fan.. Lenke til kommentar
Olarg Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Forresten tror jeg at jeg ville kjøpt 4GB med RAM, det er så billig med DDR2 for tiden og win32 får utnyttet litt over 3GB av det (du mister ikke dual-channel). Hvert program får nok ikke tilgang på mer enn 2GB (uten enkel fiksing), men med windows i bakgrunnen kan jeg ikke se at det blir noe problem med for mye minne akuratt. På mitt oppsett valgte jeg litt dyr RAM (4GB) som egner seg godt til overklokking, hvis dette er uaktuelt tror jeg ikke du taper mye på å velge en billigere løsning (bare pass på at du får noe som folk er fornøyd med, er mye dårlig RAM ute å går) . 2GB holder forøvrig også i massevis på XP. edit: henger meg med på å anbefale p182 (kjølig, stille pent og ikke alt for dyrt, kan man ønske mer?) Endret 5. november 2007 av Olarg Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ser ut som jeg går muligens utifra Olarg's oppsett. Det virker helt greit. Har skjønt at AMD ikke er helt å gå for nå.. hehe.. Ser ikke ille ut det. Men jeg ville byttet ut E6850'en med en Q6600 Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Kan anbefale deg antec p182 kabinettet, ja vet du sa du kunne finne det selv, men dette har meget bra kjøleegenskaper og skjermer lyd godt Har faktisk tittet på det .. Og det er det jeg tenkte å kjøpe.. =) Sjekka ut guiden her og den så ganske lovende ut.. http://www.hardware.no/tester/kabinett/aat...inetter/44234/3 Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Mange gode forslag, skal legge ut ett jeg også når jeg kommer hjem. Noen spesiell butikk du vil handle fra? Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Mange gode forslag, skal legge ut ett jeg også når jeg kommer hjem. Noen spesiell butikk du vil handle fra? Ingen spesiell butikk egentlig, men enkleste er å få alt samlet fra en butikk slik at jeg slipper unødvendig porto her å der.. Ser for meg også dette gange 2: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P Det kan vell funke? Endret 5. november 2007 av KaLiS_ Lenke til kommentar
Olarg Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Selv har jeg hatt god erfaring med Netshop, lav pris god service og rask levering (med sjokolade) når de har varene på lager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå