Hr. Jenssen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Alle vil være med på online-bølgen. Nå kan The Elder Scrolls-universet være neste spill ut. Les mer Forventet ikke mer. Oblivion virket for meg som et spill som kun kom ut for å tjene penger på mainstream-bølgen. Så hvorfor da ikke gjøre som Blizzard, tjene zilliarder på å gå online? Jeg kommer i alle fall ikke til å skaffe det. Helvetes online-spill... Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 ZOMFG! Dette kan jo nesten bli det første MMO-et jeg i det hele tatt gidder å prøve. Det spøker for skolegangen hvis dette blir realitet. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg kommer i alle fall ikke til å skaffe det. Helvetes online-spill... Så full av fordommer vi var! Det kan jo hende at det blir et fantastisk bra spill. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Neineinei... Vi har plenty "medieval-orcer-alver-fantasy-sverd-magi" online spill allerede. TES er et bra univers, men forskjellen til de andre blir uansett minimal. Jeg *vil* ha TES singelplayer only. Enig. Vil at de skal fortsette å fokusere på single-player-opplevelsen. Men ser ikke noe i veien for at hovedteamet lager singleplayer-delen som før, og så får de et annet utviklerteam til å utvikle en MMORPG. Enig og enig. Er redd for at et eventuelt online Elder Scrolls-spill vil gå på bekostning av singleplayer-satsingen. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Om de greier å lage et mmorpg helt ulikt det vi har sett til nå (WOW, LOTRO etc type drep x antall ditt, x antall datt etc), så hadde det kanskje ikke vært så gale. Men desverre tror jeg ikke de kommer til å klare å lage noe bra. Nå er det ikke Bethesda som eventuelt skal lage en mmorpg-versjon av TES, så singleplayer-satsingen går det forhåpentligvis ikke ut over om det skulle vise seg at de skal lage et TES-mmorpg. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Jeg kommer i alle fall ikke til å skaffe det. Helvetes online-spill... Så full av fordommer vi var! Det kan jo hende at det blir et fantastisk bra spill. Jeg har vært borti så mange MMO-spill at jeg kan få kreft av det. Guild Wars, LOTR Online, World of WarCraft, Anarchy Online, Ultima Online, Tabula Rasa, City of Heroes, EverQuest, Planet Side.... har ikke likt et eneste et av dem. Ser ikke hvorfor jeg skulle like Oblivion. Ikke fordi jeg tror det blir dårlig, men fordi jeg rett og slett hater formelen som MMO-spill bygger på. Ingen start, ingen slutt, minimal historie (i parksis), fokus på grinding, ganking, levelling, tamme innsamlings-oppdrag, generell asosialitet (Ventrilo = Sosialt?), og alt mulig annet tull. Nei huff. MMOs har jeg aldri likt. Det er jeg egentlig glad for. Har ikke lyst til å kaste bort tiden min på den måten. ...Men når det gjelder TES, så klager jeg ikke når jeg får høre om dette her. Da kommer det nok ikke noe nytt singleplayer-TES på et par tiår, om noen gang igjen. Men for meg ødela Bethesda hele TES-serien med Oblivion. Tviler på at de noen gang har tenkt å gå tilbake til sine "røtter". Så igjen, jeg klager ikke. Irriterer meg mer over at Gothic-serien også kanskje kommer til å gå til MMO-verdenen. Endret 5. november 2007 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Haha! Hadde noen nevnt noe slikt før Oblivion ble en realitet ville samtlige som noen gang har involvert seg med The Elder Scrolls universet ristet på hodet i vantro og ledd dem bort fra diskusjonen, gjerne akopanjeret av formanende ord og nedverdigende gloser. Jeg mener også å huske et kjent sitat fra en involvert i utviklingen som sa noe med at The Elder Scrolls spillene alltid har, og alltid kommer til å være en utelukkende enspillerbasert beskjeftigelse. For å ta for meg av de litt mer kraftige repetoarene vil jeg si at jeg har forståelse for at Oblivion var en hit blant alle grafikkåte 13åringer, men for alle oss andre som fikk klubbet ned alt håp om en verdig oppfølger i TES serien, og som ble frarøvet all lojalitet ovenfor et utviklerteam som hadde levert en rekke med perler i årevis, var det hele en smertefull opplevelse. Det er litt som å bli voldtatt av noen du er glad i. Etter oblivion med liten o fikk min tiltro ovenfor TES serien en alvorlig ripe i lakken, men det er ikke første gang så jeg har allikevel et lite håp om at utviklerteamet erkjenner at de har kjørt av veien og dermed lager TES III på ny. Liten digresjon det der, men jeg tror virkelig ikke at det kommer noe TES Online, og skulle det vise seg at jeg tar feil skifter jeg brukernavn og avatar i protest! Endret 5. november 2007 av fargoth Lenke til kommentar
Licht Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Massive fail er tanken som slår meg i det jeg leser denne nyhetssaken. Skulle tro det var noen i spillverdenen som kunne klare å vaksinere seg mot MMO-basillen som rir industrien for tiden. De må vel få det hamret inn ganske ettertrykkelig at det enkelt og greit ikke er rom for dem alle, uansett hvilke navn og lisenser som ligger bak. Fadeser som Vanguard og Archlord, eller de talløse tilfellene av vaporware som preger MMO-scenen burde kanskje gi en indikator på hvor små sjansene for å faktisk lykkes med en MMO-satsing er - særlig når de sikter etter spillerbaser i WoW-størrelser. Det ender som regel med sprengte budsjetter og en liten fanbase av ekstreme lojalister, som kommer til å bruke et halvt århundre på å tjene inn igjen millionene som gikk med til utviklingen. Lenke til kommentar
treigzak Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Har lenge ønsket en multiplayer del i TES spillene, men er ikke så sikker på om det er klokt å lage en MMO av TES, for MMO's er altfor ofte så kjedelige og statiske. Lenke til kommentar
NightReaper Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Håper for all del de ikke gir ut MMORPG spill! Liker ikke sjangeren, go singleplayer RPG! Lenke til kommentar
Avean Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg kommer i alle fall ikke til å skaffe det. Helvetes online-spill... Så full av fordommer vi var! Det kan jo hende at det blir et fantastisk bra spill. Jeg har vært borti så mange MMO-spill at jeg kan få kreft av det. Guild Wars, LOTR Online, World of WarCraft, Anarchy Online, Ultima Online, Tabula Rasa, City of Heroes, EverQuest, Planet Side.... har ikke likt et eneste et av dem. Ser ikke hvorfor jeg skulle like Oblivion. Ikke fordi jeg tror det blir dårlig, men fordi jeg rett og slett hater formelen som MMO-spill bygger på. Ingen start, ingen slutt, minimal historie (i parksis), fokus på grinding, ganking, levelling, tamme innsamlings-oppdrag, generell asosialitet (Ventrilo = Sosialt?), og alt mulig annet tull. Nei huff. MMOs har jeg aldri likt. Det er jeg egentlig glad for. Har ikke lyst til å kaste bort tiden min på den måten. ...Men når det gjelder TES, så klager jeg ikke når jeg får høre om dette her. Da kommer det nok ikke noe nytt singleplayer-TES på et par tiår, om noen gang igjen. Men for meg ødela Bethesda hele TES-serien med Oblivion. Tviler på at de noen gang har tenkt å gå tilbake til sine "røtter". Så igjen, jeg klager ikke. Irriterer meg mer over at Gothic-serien også kanskje kommer til å gå til MMO-verdenen. Så ufattelig enig med deg. MMORPG`s er helt ubegripelig kjedelig og lineært for min del, skal Elder Scrolls Online bli noe bra trengs noe mer interaktivt som Hellgate: London i det minste hvor du har realtime combat. Men kjenner jeg utviklere rett får vi ett råttent system som det er i WoW, til og med Funcom ville bryte fra denne normen men havnet tilbake til gamle click and point stilen igjen. "sigh" Det som irriterer meg er at denne sjangeren kommer aldri til å forbedre seg siden millioner kjøper spillene uansett kor dårlige de er, de er hekta på enkle spill. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg kommer i alle fall ikke til å skaffe det. Helvetes online-spill... Så full av fordommer vi var! Det kan jo hende at det blir et fantastisk bra spill. Jeg har vært borti så mange MMO-spill at jeg kan få kreft av det. Guild Wars, LOTR Online, World of WarCraft, Anarchy Online, Ultima Online, Tabula Rasa, City of Heroes, EverQuest, Planet Side.... har ikke likt et eneste et av dem. Ser ikke hvorfor jeg skulle like Oblivion. Ikke fordi jeg tror det blir dårlig, men fordi jeg rett og slett hater formelen som MMO-spill bygger på. Ingen start, ingen slutt, minimal historie (i parksis), fokus på grinding, ganking, levelling, tamme innsamlings-oppdrag, generell asosialitet (Ventrilo = Sosialt?), og alt mulig annet tull. Nei huff. MMOs har jeg aldri likt. Det er jeg egentlig glad for. Har ikke lyst til å kaste bort tiden min på den måten. ...Men når det gjelder TES, så klager jeg ikke når jeg får høre om dette her. Da kommer det nok ikke noe nytt singleplayer-TES på et par tiår, om noen gang igjen. Men for meg ødela Bethesda hele TES-serien med Oblivion. Tviler på at de noen gang har tenkt å gå tilbake til sine "røtter". Så igjen, jeg klager ikke. Irriterer meg mer over at Gothic-serien også kanskje kommer til å gå til MMO-verdenen. Oblivion? Tror nok ikke dette blir noe Oblivion Online akkurat. Og jo, Guild Wars har faktisk en slutt. Men er helt enig, mmorpg er kjedelig, og vil alltid være det. Go TES Coop! Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Haha! Hadde noen nevnt noe slikt før Oblivion ble en realitet ville samtlige som noen gang har involvert seg med The Elder Scrolls universet ristet på hodet i vantro og ledd dem bort fra diskusjonen, gjerne akopanjeret av formanende ord og nedverdigende gloser. Jeg mener også å huske et kjent sitat fra en involvert i utviklingen som sa noe med at The Elder Scrolls spillene alltid har, og alltid kommer til å være en utelukkende enspillerbasert beskjeftigelse. For å ta for meg av de litt mer kraftige repetoarene vil jeg si at jeg har forståelse for at Oblivion var en hit blant alle grafikkåte 13åringer, men for alle oss andre som fikk klubbet ned alt håp om en verdig oppfølger i TES serien, og som ble frarøvet all lojalitet ovenfor et utviklerteam som hadde levert en rekke med perler i årevis, var det hele en smertefull opplevelse. Det er litt som å bli voldtatt av noen du er glad i. Etter oblivion med liten o fikk min tiltro ovenfor TES serien en alvorlig ripe i lakken, men det er ikke første gang så jeg har allikevel et lite håp om at utviklerteamet erkjenner at de har kjørt av veien og dermed lager TES III på ny. Liten digresjon det der, men jeg tror virkelig ikke at det kommer noe TES Online, og skulle det vise seg at jeg tar feil skifter jeg brukernavn og avatar i protest! Ja, enig i nesten alt du sier. Oblivion var, når jeg i ettertid ser på det, mindre ambisiøst enn tidligere TES spill. Husker når jeg spilte Daggerfall og Arena. Disse spillene gav en helt annen dimensjon og følelse enn Oblivion og tildels Morrowind, selv om alt var tilfeldig generert da;) TES og elder scrolls er etter min oppfatning rene SP spill, men skjønner jo at gjengen vil tjene penger, og at TES verden nok kan passe godt med et MMO spill. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Huff, det verkar som om TES-serien er i fritt fall. Morrowind var konge, ein skikkeleg RPG, trass ein del feil og manglar. So kom Oblivion og tok fleire steg i feil retning, men det var likevel eit greit nok spel. TES er no i RPG Light-territorium. Om det neste spelet blir ein MMO, forsvinn siste rest av interesse for serien for min del. MMOLUG-sjangeren (Massive Multiplayer Online Level Up Game) har lite med RPG å gjere: * I staden for å leve deg inn i ei fantasiverd, går du rundt i ei verd av 14-åringar som snakkar SMS-språk og andre brødgjøkar som ikkje kunne brydd seg mindre om rollespeling. * I staden for å vere hovudpersonen, eller i det minste ein sentral karakter, i ei interessant fortelling, stiller du deg i kø for å gjennomføre ei mengde generiske oppgåver, der det du gjer ikkje har nokon innverknad på spelverda i det heile...bortsett frå at neste gruppe kanskje må vente 5 minutt på at ondingen du nettop "overvann" skal dukke opp igjen. Når du tek vekk både innleving og samhandling med ei truverdig spelverd, og historiefortelling, kva blir då att av "RPG"-en? Samling av erfaringspoeng og utvikling av kreftene til karakteren din. Men sjølv det blir mykje mindre meiningsfullt, når der til ei kvar tid er 17 andre som har tilnærma identiske eigenskapar innanfor ein radius på 10 meter frå "karakteren" din. Får håpe dette ikkje blir noko av. Eg er svært glad i RPGar...det ville vere trist å miste det som i alle fall var ein av dei beste seriane til den fordømte MMO-sjangeren. :-( @Hr. Jenssen Skal dei lage Gothic-MMO òg? Jaja, etter at Piranha vart kasta ut, er ikkje "Gothic" meir enn eit namn, uansett. Det er det neste spelet frå Piranha Bytes som blir den eigentlege oppfølgjaren til Gothic 1-3. Kay Endret 6. november 2007 av KayAU Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Da kommer det nok ikke noe nytt singleplayer-TES på et par tiår, om noen gang igjen. Men for meg ødela Bethesda hele TES-serien med Oblivion. Tviler på at de noen gang har tenkt å gå tilbake til sine "røtter". Morrowind var konge, ein skikkeleg RPG, trass ein del feil og manglar. So kom Oblivion og tok fleire steg i feil retning, men det var likevel eit greit nok spel. Hvordan mener dere Oblivion skiller seg negativt fra Morrowind? Ble bare litt nysgjerrig siden dere ikke utdyper dette. Endret 6. november 2007 av J-Core Lenke til kommentar
Licht Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 - Level-scaling (og alt som følger med det - f.eks. at enhver banditt går rundt i full Daedric armour bare du blir høy nok level, mens det ifølge Bethesda selv eksisterer omtrent tre slike sett i hele Tamriel) - Klumpete og dårlig interface for PC-brukere - Elendig menystyring for PC-brukere - Elendig hotkeysystem for PC-brukere - Overfokusering på grafikk og kampsystemet - (= konsollifisert for å appellere til minste felles multiplum - 13-åringer med Xbox) - Pregenererte dungeons der alle var klin like - Neddummet dialogsystem med elendig voice-acting (da er det faktisk bedre uten voice-acting i det hele tatt) - Forutsigbar og kjedelig historie - Cyrodiil ble gjort om til Legolas-land - Automatisk veiviser-kompass Bare noen ting jeg kom på sånn rent øyeblikkelig som gjør Oblivion til det svakeste spillet i TES-serien. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hvordan mener dere Oblivion skiller seg negativt fra Morrowind? Ble bare litt nysgjerrig siden dere ikke utdyper dette. Hmm, har skrive om dette mange gongar, so eg gidd ikkje gå i detalj. Men dei viktigaste grunnane er level scaling, loot scaling og mykje automatisk generert innhald. I Morrowind, samt Gothic-spela, er det spennande å utforske, fordi eg ikkje veit kva som ventar meg. Oblivion blir til samanlikning veldig homogent og forutsigbart. Det var kortversjonen. Kay Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Bare noen ting jeg kom på sånn rent øyeblikkelig som gjør Oblivion til det svakeste spillet i TES-serien. les meg. Min opfatning er at folk med kjennskap til TES serien før oblivion med liten o, ikke hoppet rundt i gledesspasmer i samme grad som dem som ikke hadde tidligere kjennskap til serien. Hvis noen er interessert selger jeg gjerne min (stort sett ubrukte) oblivion CE for 150kr.. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 @Hr. Jenssen Skal dei lage Gothic-MMO òg? Jaja, etter at Piranha vart kasta ut, er ikkje "Gothic" meir enn eit namn, uansett. Det er det neste spelet frå Piranha Bytes som blir den eigentlege oppfølgjaren til Gothic 1-3. Kay Tja. Nyheten er temmelig gammel nå da. Var bare rykter uansett. http://gamer.no/nyhet/pc/gothic_mmorpg_paa_vei/22294 Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hmm, vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette. Så lenge det ikke går ut over TES V, så kan det ikke skade. Bare håper de klarer å holde seg vekke fra levelscaling. Jeg skal heller følge spent med på dette. Du kan ikke bruke level scaling i et MMO, du må ha fiender av ulik styrke i ulike områder. Hvis ikke vil nybegynnere rote seg opp i monstere ment for level 40 osv. De vil sansynligvis bruke det tradisjonelle lamme systemet om at du ikke kan bruke mirtiril under level 15, alve sverd under level 18 osv. Gir jo så mye mening, greit nok at det er krav til styrke for å bruke våpen, selv om dette også er litt dumt, men at du skal bli hindret å bruke et sverd av bedere matriale eller tilvirkning siden du har for lav level er kjempeiriternede. Forstår hensikten selvfølgelig, det er for at folk i et MMO som kjenner noen som har høye levels ikke skal få masse bra utstyr og bli mye sterkere en andre som ikke har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg