Gå til innhold

Merkelig kostholdsguide. Synspunkter?


Anbefalte innlegg

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12219

 

Jeg syns dette virker som et utrolig rart kosthold. Det fungerer muligens bra om du slanker deg, men om du trener, og da spesiellt muskelbygging, vil ikke dette "fraværet" av karbohydrater være veldig ugunstig?

Jeg syns at det meste som står der virker ganske ulogisk. Noen som har noen synspunkter, eventuelt om det som står der har noen grobunn i virkeligheten?

 

Kort oppsummert, og satt på spissen, er det omtrent dette som står på siden:

- Ikke spis karbohydrater, som egentlig er viktig for muskelrestitusjon.

- Spis MYE fett. Så mye at et hjerteinfarkt ligger og lurer rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig rart? Dette er et helt vanlig ketogen diett. Det er flere som har trent for å bli store med en slik kost. Det er riktig at dette nok ikke er optimalt for å få mest mulig muskler, men på en deff/vedlikehold vil dette i flere tilfeller være å foretrekke for enkelte. Hvorfor synes du dette virker ulogisk? For meg er ketogene dietter meget logisk. Og jeg tror mange flere hadde godt av å følge en slik diett. Det er helt normalt for mennesket og bare spise fett og proteiner, det er slikt forfedrene til dagens mennesket alltid har spist. Fett er også helt essensielt for å overleve. Det er også fettet som antageligvis har gjort å vi er der vi er i dag. Vet du at hjernen består av 70 % fett, og hjernen til dagens menneske utviklet seg mest da vi begynte å spise mer marine fett kilder(les omega 3).

Og hvor har du det i fra at du får hjerteinfarkt av å spise mye fett?

Vet du det at eskimoene spiser bare masse fett og moderat med proteiner, men at eskimoer ikke har hjerte/kar-sykdommer!! I motsetning til Norge hvor hjerte/kar sykdommer topper døds statistikken.

Så gjerne begrunn dette med at hjerteinfarkt ligger rett rundt hjørnet ;)

 

Moderatornotis: Trenger ikke å sitere førsteinnlegg når det er opplagt hvilket innlegg du snakker om. Snorre.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Det var bare for å sette det litt på spissen jeg sa det med hjerteinfarkt. Jeg trekker det tilbake ;)

Så dette er altså en helt grei diett? Jeg skal ikke oppføre meg som en bedrevitende "kostholdsekspert", så jeg bøyer meg i støvet.

Takk for et saklig og informativt svar, uansett :) Ikke ofte man ser det.

 

Case closed

Lenke til kommentar

Det er det værste jeg har sett og noe jeg ikke vil spise selv.

" middag: Feite pølser, dyppet i fett mmm masse mettet fett som renser kroppen for virusmm"

"Stekt kjøttdeig, løk og litt tomater osv "

 

Hele opplegget er å spise mindre kalorier en man forbrenner og siden alle amerikanere trur karbohydrater er synderen skal dette kuttes og erstattes med fett som man blir mere mett av og dermed spiser mindre.

 

Det er helt på bærtur og prøver man å kombinere dette med vektløfting noe man gjør på en diett så møter man veggen.

 

Den dietten legger opp til at man skal følge et nazikosthold

Tilrettelegger ikke for trening

Tar ikke hensyn til tap av muskelmasse osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Sunt med kjøttdeig,pølser osv?

I steinalderen var levetiden 30 år.

Ved vektløfting vil man ikke kunne kjøre noen oppkarbing med det kostholdet og leptin nivåene osv vil være lave gjennom hele dietten.

Han som oppfant denne dietten døde selv av hjerteproblemer

 

for mennesker som er svært overvektige , ja det vil fungere med dette

Men det vil også fungere med metoder som ikke er fult så drastiske.

Man må jo også endre livsstilen og ikke bare gomle i seg pølser og spise mer fett så man ikke orker så mye mat.

500 g kjøttdeig (helst familiedeig)

 

Det er faktisk skadelig for kroppen selv om man går ned i vekt.

 

Pølser i kosten

Myter om kosthold

Den beste dietten

Sult del1

Sult del2

Fett

 

Om man leser dette nøye og ser på kildene så ser man fort at lavkarbodietten er noe laget for karboredde amerikanere

en lege så seg villig til å tjene penger på.

 

Eskimoer og steinalder nord på kloden hadde neppe stor tilgang på kokkosolje, palmeolje og annen ekstemt usunne fettyper som dagens kost inneholder mye av pga pris.

Sel og annen fangst inneholder jo mye DPA og er noe helt annet en fettet vi spiser i dag.

Endret av War
Lenke til kommentar
Sunt med kjøttdeig,pølser osv?

I steinalderen var levetiden 30 år.

 

Tja..så du tror steinaldermenneskene døde tidlig pga. maten de spiste? Eller de døde tidlig av andre årsaker, slik at de ikke hadde tid til å få livsstilssykdommer?

 

Den gjennomsnittlige levealderen var riktignok lavere i steinalderen, men barnedødeligheten var mye høyere enn i dag. Man levde ute i naturen. Infeksjoner og ulykker var sannsynligvis vanlige dødsårsaker. Hva med i dag? Leveforhold, hygiene osv. har jo endret seg mye siden den gang. Kombinert med et så naturlig kosthold som mulig, vil vi kanskje kunne leve enda lengre, med god helse?

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Den gjennomsnittlige levealderen var riktignok lavere i steinalderen, men barnedødeligheten var mye høyere enn i dag.

Og derfor får man ikke sett kosekvensene av dette kostholdet.

 

Fettet da og fettet idag er nå også 2 forskjellige ting, nå herdes/delvis herdes alt for å øke holdbarheten.

 

Hele poenget er jo å gå ned i vekt fra når man allerede er feit og ikke spise for å holde noen vekt eller ikke bli feit.

Tviler på om noen slanket seg i steinalderen.

 

Siden det er det totale kaloriunderskuddet som bestemmer og ikke fordelingen av næringsstoffer

så ville jeg heller ha satset på et sunt kosthold med samme effekt. Og bedre for kroppen ellers med tanke på hormoner.

Næringssammensettingen er viktig for reduksjon av muskelforbrenning og hormonnivåer osv men ikke i vektnedgangen.

Man kan lett gå ned mer i vekt på en diett om man ikke bryr seg om muskelmassen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Fettet da og fettet idag er nå også 2 forskjellige ting, nå herdes/delvis herdes alt for å øke holdbarheten.

Ja, men det er ikke herdet fett/transfett i f.eks kjøttdeig. Klart matprosesseringsindustrien benytter seg av billig drittfett (herdede vegetabilske oljer), men slik mat inngår uansett ikke i det beryktede steinalderkostholdet.

 

Og derfor får man ikke sett kosekvensene av dette kostholdet.

Nei, men vi kan jo ta en titt på alle livsstilssykdommene folk har og dør av i dag.

 

Han som oppfant denne dietten døde selv av hjerteproblemer

Det er vel en vidt omdiskutert sak... http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article728961.ece

 

Uansett, kostholdet i linken er ikke noen fasit. Selv anbefaler jeg ingen å spise pølser, hvertfall ikke ferdigpølser fra butikken, med 50% kjøtt og resten dritt.

 

Steinalderkost generelt handler ikke om å stappe i seg fett for å gå ned i vekt uansett. Det handler snarere om å kutte ut det som ikke er en del av vårt "evolusjonære kosthold" (og dermed forsvinner f.eks. korn som er kilde nr. 1 til karbohydrater, og steinalderkosten blir dermed ofte kalt for et lavkarbokosthold). Tilhengerne av dette kostholdet mener det er den sikreste måten å unngå livsstilssykdommene som herjer i dag.

 

Jeg snakker om generell helse her, ikke gå-ned-i-vekt utelukkende.

Lenke til kommentar

I gjennomsnitt er bøkne 10 år gamle og noe fra 1988 men det er mye ny forskning igang på

kornprodukter.

 

Om vi er laget for fornprodukter eller ikke er vel litt vanskelig å si for fra korsfestelsen til nå som vi regner år i har det gått 2007 år

Og regner man år tilbake i bibelen så ender man nettopp på 6000-10000 år like lang tid som kornprodukter har vært dyrket.

 

Kanskje sykdommene alltid har vært der men idag kan vi gi medisin og holde det gående mens før døde man tidlig / og ikke hadde noe navn på det.

Lenke til kommentar

Interessant, men denne 6ukers studien forandrer ikke det faktum av tusenvis følger Atkinsdietten og går ned i vekt og har bra kolesterolverdier. En av de store styrkene til atkins o.l er jo nettopp større metthetsfølelse, som det blir sett bort fra i denne studien. Det meste fungerer nok om man gjør det riktig.

 

Selv er jeg ingen tilhenger av Atkins og "lavkarbo" for "lavkarbos" skyld, men tror derimot på steinalderkosthold. Steinalderkost er ingen ketogen diett.

Lenke til kommentar
Sunt med kjøttdeig,pølser osv?

I steinalderen var levetiden 30 år.

Tror du virkelig levealderen i steinalderen var 30 år pga at de bare spiste naturlige ting for mennesket. Nei dette blir bare latterlig å dra inn i diskusjonen.

 

Ved vektløfting vil man ikke kunne kjøre noen oppkarbing med det kostholdet og leptin nivåene osv

vil være lave gjennom hele dietten.

Hvordan vet du leptin nivåene er lave gjennom hele dietten? Tror du også folk som ikke spiser karbohydrater har veldig lave leptin nivåer, og går rundt med mye dårligere forbrenning en en alle andre?

For det første så er det bare å se på hvor mange som har gått ned mangfoldige kilo på ketogene dietter.

 

Han som oppfant denne dietten døde selv av hjerteproblemer

Det er ikke bra å spille fotball, for jeg har lest om alle fotball spillerene som har død av hjerteproblemer!!

 

for mennesker som er svært overvektige , ja det vil fungere med dette

Men det vil også fungere med metoder som ikke er fult så drastiske.

Man må jo også endre livsstilen og ikke bare gomle i seg pølser og spise mer fett så man ikke orker så mye mat.

500 g kjøttdeig (helst familiedeig)

 

Det er faktisk skadelig for kroppen selv om man går ned i vekt.

 

Pølser i kosten

Myter om kosthold

Den beste dietten

Sult del1

Sult del2

Fett

 

 

 

Om man leser dette nøye og ser på kildene så ser man fort at lavkarbodietten er noe laget for karboredde amerikanere

 

Haha, har du hørt noe så tulletete. Ketogene dietter har blitt brukt i over 100 år. Og Nordeuropere har historisk sett hatt minimalt med karbohydrater tilgjengelig. Vi har levd på kjøtt i maaange år, og når man jaktet spiste man hele dyret, og alt fettet. Det meste av ernæringen kom fra dette.

 

en lege så seg villig til å tjene penger på.

 

Eskimoer og steinalder nord på kloden hadde neppe stor tilgang på kokkosolje, palmeolje og annen ekstemt usunne fettyper som dagens kost inneholder mye av pga pris.

 

Sel og annen fangst inneholder jo mye DPA og er noe helt annet en fettet vi spiser i dag.

Hvem er det som sier du må spise fett fra kokkosolje, palmeolje, osv? Det går fint an å ha en ketogendiett med sunne fettsyrer. Det er heller ikke noe problem med fett fra dyr på en ketogen diett, da dette blir brukt som ren enegri.

 

Jeg ser du har postet en del linker og artikler. Det er greit å skrive en kjapp artikkel og trekke konklusjoner ut i fra denne. Men jeg vil ikke kalle det på noe som helst måte som en fasit. Og si at det er slik på bakgrunn av en studie.

 

Se f.eks her med Leptin og ketogen diett. Her kan man gått trekke konklusjoner, men det blir for meg helt feil på bakgrunn av en studie. Men dog en meget spennende studie.

 

Leptin contributes to slower weight gain in juvenile rodents on a ketogenic diet.

Thio LL, Erbayat-Altay E, Rensing N, Yamada KA.

Department of Neurology, Washington University School of Medicine, St. Louis, Missouri 63110, USA. [email protected]

 

The ketogenic diet (KD) is an efficacious therapy for medically refractory childhood epilepsy that also slows weight gain. We tested the hypothesis that the KD slows weight gain via neurohormones involved in energy homeostasis. We found that juvenile rodents fed a KD had slower weight gain than those fed a standard diet (SD). Rats fed a KD had higher serum leptin levels and lower insulin levels compared with those fed an SD. We investigated the increase in leptin further because this change was the only one consistent with slower weight gain. Although rats fed the SD experienced slower weight gain when calorie restricted, they had serum leptin levels similar to those fed the SD ad libitum. Furthermore, leptin deficient (ob/ob) and leptin receptor deficient (db/db) mice did not show slower weight gain on the KD. All animals on the KD had elevated serum beta-hydroxybutyrate (betaHB) levels. Thus, ketosis is insufficient and a functioning leptin signaling system appears necessary for the KD to slow weight gain. The increase in leptin may contribute to the anticonvulsant effects of the KD.

 

PMID: 16940251 [PubMed - indexed for MEDLINE]

 

Selv om du kommer med en studie av "Slag i trynet til Atkins-metoden", så er det ikke vanskelig å finne fult av studier som støtter Atkins-metoden.

 

Longest scientific study yet backs Atkins diet

http://www.newscientist.com/article/dn5003.html

 

Study surprise: Low-carb dieters eat more, lose weight

http://www.cnn.com/2003/HEALTH/diet.fitnes...arb.mystery.ap/

 

Diet Study Tips Scale In Favor Of Atkins Plan

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...70307075749.htm

 

Low-Carb Diet May Cut Heart Risks in Severely Obese

http://paktribune.com/news/index.shtml?191862

 

Duke University Study Shows Low-Carb Diet More Effective Than Low-Fat Diet

http://thyroid.about.com/b/a/086213.htm

 

 

Jeg er selv ingen tilhenger av Atkins, men som firstpirson sier så har jeg også litt sansen for steinalderkosthold. Men å avskrive noe som er så naturlig som å leve av fett og proteiner blir jeg litt matt.

 

Jeg personlig tror dagens kosthold er en av den største bidragsyteren til kreft, livsstil sykdommer ++

Se bare på hvor mange som er algeriske mot pollen!! Her snakker du direkte om at folk er ale griske mot skogen og naturen. Hvis personen sitter inne i sin boligblokk så er de "friske", men går de ut i skogen for frisk luft blir de syke.

Og all denne mat-alergien vi har her. Reiser man ned til Afrika, så har man aldri hørt om mat-alergi.

Lenke til kommentar

Selfølgelig fungerer atkins, men hvorfor følge den når annet fungerer bedre i selve fettreduksjonen osv?

Da blir det heller : Følg atkins for da slipper du sykdommer og allergier osv for vi er ikke laget for karbohydrater og ikke pga fettreduksjon.

 

Ingen går så mye opp og ned i vekt som en bodybuilder og det er ikke mange av dem som lever på familiedeig og smult.

 

Atkins approach actually does work better, at least in the short run. Dieters lose more than those on a standard American Heart Association plan

 

Når studiene sammenligner dietter så bruker dem nesten reine karbohydratdietter

og ikke et høyt proteininntak .

 

Everyone's food looked similar but was cooked to different recipes. The low-carb meals were 5 percent carbohydrate, 15 percent protein and 65 percent fat. The rest got 55 percent carbohydrate, 15 percent protein and 30 percent fat.
Women in the study had to prepare or buy all their own meals, and not everyone followed the diets exactly as the books laid out

 

55%karb 15% protein 30% fett er jo ikke det en bodybuilder bruker som en diett

(at man er en bodybuilder eller ikke har jo ingen betydning)

 

Og det er også en stor forskjell i studier hvor man følger deltagerene og registrerer kcal mengde og aktivitet og studier hvor folk kommer innom 1 gang i uken for å måle forandringer.

Mange av studiene er også på overvektige mennesker og "trening for dem kan være 1 km gå tur" Og i alle fall ikke vektløfting.

De vil heller ikke ha behov for glykogenoppfylling osv

 

Ville ha satt atkins og den andre kabrboost dietten i en egen kategori pga resultatene vil ikke kunne sammenlignes med en som trener med vekter og høyrey på en diett.

 

Og mår studier refererer til " a standard diet " hvordan ser denne ut?

 

Det vil alltid være studier for og imot ellers hadde det ikke blitt forsket mer på.

Savner fortsatt en studie der deltagerene har et sunt og aktivt lif fra før av og ikke mennesker som allerede har en høy BMI pga "feil kosthold/mengde"

 

 

Atkins påstod at du kunne spise så mye du vil på hans diett uten at du la på deg.

Det nok heller sånn at du automatisk spiser mindre når kostholdet kun består av protein og fett.

Også merkelig at fallet på isen først ble angitt som dødsårsak en stund etter hans død.

Lukter det "Oppdiktet historie" pga forhindre salgsfall? Skle han nå på isen så var det vel is der og det tar ikke lang tid å finne ut.

 

Studiene må skille mellom overvektige mennesker og folk i normal vekt.

Det er ingen hemmelighet at lavkarbo fungerer best for overvektige og det er også derfor man leter opp overvektige til forsøk.

 

Reiser man ned til Afrika, så har man aldri hørt om mat-alergi.

Merkelig for 90% av befolkningen har karbohydrater som eneste næring.

Endret av War
Lenke til kommentar
Selfølgelig fungerer atkins, men hvorfor følge den når annet fungerer bedre i selve fettreduksjonen osv?

Da blir det heller : Følg atkins for da slipper du sykdommer og allergier osv for vi er ikke laget for karbohydrater og ikke pga fettreduksjon.

Ja, dette er jeg for så vidt enig i. Dog er det ikke bare karbohydratene selv, men mye av det som kommer med den karbohydratrike maten, som kan være problematisk.

 

+ Når det gjelder diett går det jo endel på personlige preferanser også. Noen bodybuildere ol. bruker jo ketogene dietter, men da som oftest med oppkarbingsdager en eller flere ganger i uka. Det er også klart at det er mer "behagelig" å trene styrke, spesielt høyrep, når man er full av glykogen og vann som følge av mye karbohydrater, men for de som gjerne vil ha de (antatte...?) helsemessige gevinstene ved steinalderkost/lavkarbo går dette også an. Dog kan tilpasningsperioden være slitsom.

 

Selv ble jeg overbevist da pollenallergien min i sommer begynte å avta etter en tid på helt basic steinalderkosthold. Og dette var mens andre rundt meg med samme allergier gikk og gned seg febrilsk i øynene (eller lå og sov pga. søvndyssende allergimedisiner...)

Lenke til kommentar
Selv ble jeg overbevist da pollenallergien min i sommer begynte å avta etter en tid på helt basic steinalderkosthold.

 

Dette har mange folk oppnådd mindre mens smerter, allergien har blitt bedre og ting som det

men det har vært pga kutting av kornprodukter og ikke karbohydrater.

De fant det tilfeldigvis ut da de fulgte en diett som ikke hadde kornprodukter pga lite fantasi.

 

Grunnen til at overvektige vil ha best funksjon på lavkarb er at de har blitt imun mot leptin så lenge de er overvektige.

Og det er disse imune man tar inn på forsøk, det blir som å ta inn folk som hinker og friske folk for å løpe 100 meter.

De som hinker får kreatin og de friske får vann , så kan man ikke si at vann fungerer best pga de vant.

Blir på måte det samme.

 

Leptin gjør også fettet insulinresistent så det blir motstandsdyktig mot lagring i tillegg til at det har en rolle i hvor mye insulin som frigjøres, immunforsvaret , det øker forbrenningen av fett i musklene og reduserer bruken av glukose og aminosyrer dvs muskulatur. Så på en diett uten karbohydrater / spisedag så går man glipp av mye med mindre man er veldig overvektig.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...