int20h Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 IBM lokker med firedobling av utnyttelsen og besparelser på inntil 60 prosent av IT-budsjettet ved å konsolidere. Les mer Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Som følge av konsolideringstrenden har IBM også et program der man anbefaler virksomheter med mange servere å migrere til stormaskin. I skrivende stund pågår det et prosjekt der man søker å flytte 3900 x86-servere over på 33 stormaskiner (IBM System z). Dette spesifikke prosjektet skal gi en strømbesparelse på 119 000 Megawatt i året. Dette er en av de mer interessante resultatene av den pågående konsollidering/virualisering trenden. Selv skal jeg (dessverre) benytte noen få x86 servere, men det er klart at store parker kan dra veldig god nytte av heller å gå over på de større RISC/IA-64 maskinene. Det lover godt for effektiviteten i serverrommet. Endret 5. november 2007 av Anders Jensen Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg gleder meg til å se resultatet av dette prosjektet. Problemet for mange bedrifter som i dag kjører på x86-plattform er vel at overgang til System Z krever en enorm kompetanseheving for driftspersonell, da plattformene er veldig forskjellige. Er driftspersonalet vant til å ha Windows Server 2003 i bunnen også, vil overgangen til AIX være som en svømmetur over Atlanterhavet. Det er helt klart enorme fordeler i lengden, men på kort sikt tror jeg en slik konsolideringstrapp vil være så bratt at de aller fleste ikke vil tørre å begynne og klatre i den. Kan man imidlertid stryke ett av de to punktene ovenfor (at de enten allerede har kompetanse på enten stormaskin eller AIX/Unix) vil naturligvis trappen straks bli mye slakkere. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Det finnes jo store maskiner som kan kjøre virtuelle windows og linux maskiner slik at en ikke behøver å oppdatere alle administratorene på nye OS, hvilket er mye mer krevende enn å gå over på ny maskinvare. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Det er klart, men da er du ett nivå over problemområdet jeg snakker om. Jeg tenker på operativsystemet som ligger under de virtuelle maskinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå