macciato Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei. Kjæresten min skal jobbe som lærling i et tattoo-studio til sommeren. vi flytter da sammen inn på en hybel og jeg skal leve på stipendet mitt + forhåpentligvis en jobb. problemet er at han blir sannssynligvis ikke å få betalt noe for å være lærling der. Nå er han arbeidsledig og mottar da trygd på ca. 6000 pr. måned. Men hvis han går inn i lærlingtid, kan han da motta noen form for trygd eller stønad fra Nav? Uten pengene hans er jeg redd det blir vanskelig å kunne betale eie, mat osv... Noen som har noen peiling på dette? Kine=) Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei. Kjæresten min skal jobbe som lærling i et tattoo-studio til sommeren. vi flytter da sammen inn på en hybel og jeg skal leve på stipendet mitt + forhåpentligvis en jobb. problemet er at han blir sannssynligvis ikke å få betalt noe for å være lærling der. Nå er han arbeidsledig og mottar da trygd på ca. 6000 pr. måned. Men hvis han går inn i lærlingtid, kan han da motta noen form for trygd eller stønad fra Nav? Uten pengene hans er jeg redd det blir vanskelig å kunne betale eie, mat osv... Noen som har noen peiling på dette? Kine=) Får ikke betalt for å være lærling ? Dersom han er "offisiell" lærling har han krav på lønn.... Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ved å gå som lærling er du sikret rettigheter som gir deg lønn og riktige vilkår i opplæringsperioden. En lærekontrakt tegner du med en bedrift eller et opplæringskontor/-ring. Opplæringskontorene dekker hele landet og fungerer slik at de hjelper og støtter lærling og bedrift på veien fram mot fagprøven. http://www.studieguiden.no/index.php?page=laerling Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 hehe, har dere sett lønnen man mottar som lærling den første tiden? Lenke til kommentar
macciato Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Nei, dette er fordi i tattoo bransjen kan man nesten ikke tjene noe i begynnelsen, fordi personen som lærer deg opp tjener ingeting på å ha deg der. de lærer deg av fri vilje. for å være snill. Han må gå i lære i ett år, før han i det hele tatt får lov til å tatovere en liten prikk på et menneske. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Dersom han ikke får noe arbeidsinntekt har han fortsatt krav på stønaden han fikk før. Helt klart. Det er lovfestet at man skal ha minst 4000,- i mnd etter faste utgifter er betalt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 hehe, har dere sett lønnen man mottar som lærling den første tiden? har mellom 6-7000 i måneden første halvår.. som er 30% av fagarbeiderlønna. Hvordan dette er innenfor tattovørfaget vet jeg ikke, men lønn må han da få Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Nei, dette er fordi i tattoo bransjen kan man nesten ikke tjene noe i begynnelsen, fordi personen som lærer deg opp tjener ingeting på å ha deg der. de lærer deg av fri vilje. for å være snill. Han må gå i lære i ett år, før han i det hele tatt får lov til å tatovere en liten prikk på et menneske. Dette har du sikkert mer peiling på enn flere her.. Skjønner godt at det med lærlingplass på ett slikt sted er noe annet enn det meste.. Men om man ikke får lønn så forblir han vel trygda.. Det er jo ikke lett for en tatto-sjappe å lønne en person i ett år, uten at den personen kan tjene noen penger for bedriften.. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 hehe, har dere sett lønnen man mottar som lærling den første tiden? Jepp. Lærlinger får betalt for å studere. Stakkars altså.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå