mrkorsnes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Hei forum, Husleieloven virker på meg noe uklar på hvor mye en leier kan få trukket fra på "gjengs leie" pga forbedringer som leier utfører på utleie-objektet. Det står kanskje noe i forskriftene og forarbeidene om dette ? Intensjonen bak Husleieloven kan vel si noe? For å illustrere med eksempel som setter ting på spissen: Anta en utleiebolig hvor vanntilførselen ikke fungerer - og at leier fikser dette for bare 2000 kroner. En utleiebolig uten vann har i utgangspunktet nesten ingen "utleieverdi" (?), og "gjengs leie" blir nesten null ? Jeg forstår jo at utleieverdien ikke blir null, men gir Husleieloven en "teknisk formel" som gir noe annet sånn rent "teknisk/bokstavelig" sett ? Enkelte utleieboliger har potensiale for svært billige men store forbedringer. Hvordan er da sammenhengen mellom pris på forbedringene og fratrekk i "gjengs leie" dersom utleier utfører slike forbedringer (avtalt eller ikke) ? Og gjelder fratrekket til "evig tid"? Et månedlig fratrekk over 20 år blir jo lett mye penger... Og kan leier "forbedre" så mye at fratrekket blir så stort at utleier må betale leier for å bo i utleie-boligen ? Dersom en leser Husleieloven dumt bokstavelig, så kan jo dette bli konklusjonen ? Kan noen forklare ? En intensjon bak Husleieloven er jo å dempe/regulere konflikter. Dersom leier får permanente fratrekk i leieprisen pga forbedringer av boligen, så vil jo utleier gjerne kvitte seg med leietaker så fort som mulig for å leie ut for høyere pris til andre. Dette kan jo generere konflikter. Vil en lage problemer så er det jo ofte lett å få dette til :-) Dvs denne intensjonen bak Husleieloven kan antyde svaret på mitt spørsmål ovenfor ? Endret 6. november 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå