Gå til innhold

Intermittent Fasting - hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at flere anbefaler siden leangains.com, men jeg ser ikke ut til å finne noen god info der. Kunne noen fortelle litt kjapt om hvordan intermittent fasting fungerer, og eventuelt gi meg ei lenke til de sidene jeg har oversett? Jeg har skjønt at det går ut på å ha et "spise-vindu" på noen timer, men har noen noe mer konkret?

Jeg har nesten litt lyst til å prøve det hvis det ser spennende ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe man kaller periodisk faste eller proteinsparende modifisert faste.

Punktene under er måter å gjøre dette på.

Den vanligste er PF og ikke PSMF den er for allerede lav fettprosent og vil ha bort det siste.

PSMF

 

* Protein Sparende Modifisert Faste

 

* Ekstremdiett for hurtig vektnedgang uten tap av muskelmasse

 

* 2.5-3.5g protein pr kg kroppsvekt

 

* 10g fiske/selolje pr dag

 

* Resten fiberrike grønnsaker

 

* Eksempel: 150-250g magert kjøtt + grønnsaker x 4 måltider

 

* Lav fettprosent: 10-14 dager diett

 

* 2 dager oppkarbing

 

* Moderat fettprosent: 2-6 uker diett

 

* 1 gratismåltid + 5t oppkarbing

 

* Høy fettprosent: 6-12 uker diett

 

* 2 gratismåltider per uke

 

------------------------------------------------------

Periodisk faste

 

* Faste fra 00-16, spis fra 16-24

 

* Første måltid 50g:50g:10g

 

* Trening ca kl 18-19

 

* Shake + 1-2 måltider

 

* Modifikasjoner for lav fettprosent/høy IS:

 

* 1-2 x 30g protein i fasteperioden

 

* Høyere mentalt/fysisk energinivå, bedre næringspartisjonering

 

* PSMF 3-4 dager i uka

 

* VN + 25% kcal på treningsdager, primært karbohydrater etter trening, totalt 4-5g x kroppsvekt

 

 

Som man ser er dette noe man ikke hiver seg utpå uten å vite hva man gjør, kjøre dette på BULK har vist seg å fungere

Muskelmasse uten lagring av fett men eneste problemet er at man kan ikke få i seg kcal overskudd på 8 timer.

Da blir man passe mett.

 

Finnes også egene artikler om dette i min sig + mange poster med svar og erfaringer.

Går selv på en periodisk faste nå, dvs spise alle kaloriene fra ettermiddagen til kveld = mere av kaloriene når man trener selv på en diett = bedre styrke og lavere fettprosent . Får i meg like mange kalorier som en vanlig diett , de er bare inntatt annerledes.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har kjørt dette litt i sommer, og fungerte meget bra. Merket godt at jeg fikk bedre insulin følsomhet. Men fant det litt vanskelig å legge på meg, men i en deff/vedlikehold sammenheng er dette definitivt noe jeg kommer til å kjøre igjen. Kan skrive litt mer å legge ut et par linker i kveld.

 

vi venter.

Lenke til kommentar

Det gikk vist litt i glemme boken ;)

 

Ja, jeg kjørte dette litt i sommer og ble veldig overrasket over hvor bra kroppen faktisk hadde det under denne perioden. Må si jeg hadde litt motforestillinger mot å gå i så lange perioder uten mat. Hittil har jeg alltid følt at kroppen har vært «katabol» hvis jeg er sulten. Og jeg var litt redd for at jeg ville gå sulten på jobb, og ha lite energi generelt.

 

De par første dagen gikk jeg rundt og var litt sulten frem til måltidet før trening. Men energi nivået var faktisk overraskende bra. En ting som jeg også fort la merke til var hvor fokusert jeg faktisk ble. Her har nok gherelin en stor del av skylden.

 

Ved min gamle diett ble jeg alltid litt sløv etter lunsj, dette hovedsaklig pga karbohydrater. Jeg pleide også og ta halvparten av prot/karb shaken min før trening, og resten etter trening. Dette resulterte i at jeg gikk første 15-20 min sløv på trening. Men når jeg gjorde dette under PF ble jeg ikke det. Kroppen min var rett og slett mer mottakelig for karbohydrater, og de gikk ditt de skulle. Dette igjen resulterte i bra trykk på treningene.

 

Men jeg fant det vanskelig å legge på meg, selv om jeg spiste ganske likt som jeg har spist før å lagt på meg. Grunnen til dette skyldes nok i stor del bedre insulinfølsomhet. Det kan også være problematisk å spise 3000 kcal ren mat på noen timer på kvelden. Det ble også litt upraktisk med å spise så mye på kvelden i sommer med litt farting rundt om kring. Og dette er grunnene til at jeg gikk bort fra denne måten og spise på. Min jeg kommer garantert til å følge en slik måte å spise igjen. Jeg tror dette er perfekt for å holde på en fin form, men også til å gå ned i fett prosent. En av de virkelig store fordelene er og spise seg skikkelig mett!! Og dette er ikke noe dumt på en deff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...