Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Compaq Presario 1700 vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Har påtatt meg oppgaven å prøve og få en eldre laptop til en kamerat til å fungere. Maskinen er noen år gammel, kjøpt brukt og ifølge selger (kjent person som bor i nærområdet, ikke suspekt bruktkjøp på nett) så virket PC-en som normalt da den ble tatt ut av bruk og satt bort for en tid tilbake.

Maskinen er en Compaq Presario 1700, nærmere bestemt en 1714EA. Utover dette vet jeg ikke noe mer om maskinen, annet enn at det ut fra klistremerker ved tastaturet skal være en Pentium III med Windows XP.

Når man slår på PC-en så kommer det opp en fullscreen COMPAQ-logo (rød på svart bakgrunn), deretter skjer det ikke noe mer! Hører ingen pip fra BIOS, HD-aktivitet eller noen ting. I tillegg til COMPAQ-logoen så er øvre høyre "pixel" gråhvit ikke svart. Skriver pixel i gåseøyne, da det ikke er én enkelt skjermpixel, men den plassen et tegn/en bokstav tar i DOS/BIOS-skjerm om dere skjønner. Lenge siden jeg har brukt Compaq og husker ikke om den skal være der.

Har forsøkt å sette inn recovery-CD, men PC-en vil ikke lese fra den heller. Riktignok så spinner CD-ROMen plata opp i hastighet, men det skjer ingenting. Har forsøkt å trykke F10 under oppstart for å se om jeg kommer inn i BIOS, men nei, får opp teksten "Entering SETUP ..." nede til venstre uten å komme lenger.

Er det noe håp for denne PC-en? Noen "magisk knapp" man kan trykke på for å komme videre? Jeg kommer nå til å la maskinen stå på over natta, for å se om det skjer noe (ref. en tråd jeg fant her på forumet om oppstartsproblemer hvor PC-en "mirakuløst" startet etter 35 minutter). Dersom den står på stedet hvil i morgen så er det neppe mer jeg kan gjøre med mindre jeg får noen virkelig gode tips herfra. Da blir alternativet for eieren å enten levere den til verksted. Det er yrkesfaglig skole med serviceelektronikk/dataelektronikk her vi bor, så de kan sikkert se på den for en langt billigere penge enn et verksted som skal tjene penger. Eller han kan forsøke å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...