Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Har et lite problem som jeg håper å finne en løsning på: Fredag 26. oktober 2007 skulle jeg og samboeren ta fly til Oslo for å se Rush i Oslo Spektrum. Vi skulle ta flyet fra Værnes til Gardermoen om morgenen. Da vi kom til flyplassen var det svært mye tåke, og flyet ble først opplyst forsinket med 15 minutter. Dette utviklet seg til å bli en time, før flyet etter hvert ble innstilt, og så til slutt kansellert. Over høyttaleranlegget ble det opplyst at det var ikke noe vits i å henvende seg i informasjonsskranken ennå, da de ikke hadde oversikt over situasjonen. Vi satte oss ned og ventet, og gikk etter hvert bort til informasjonen. Rundt 11.00, etter å ha stått en god del i kø, og tilbrakt ca. 4 timer på flyplassen, ble det omsider vår tur i skranken. Der fikk vi beskjed om at alle senere avganger til Oslo var helt fulle, og det var ingen muligheter for å bli overflyttet til andre avganger. I midlertid ble det satt opp buss for passasjerer fra Værnes til Gardermoen. Det hadde tatt omlag 8 timer, dette ikke inkludert pauser. Så om vi skulle ha tatt bussen, hadde vi kommet oss inn til Oslo sentrum klokken 20.00, dersom vi hadde kjørt direkte. Inkludert pauser (som man egentlig er nødt til å ha på en 8-timers busstur) hadde vi kanskje vært i Oslo rundt 21.00. Det sier seg selv at det ikke hadde vært noe vits for oss å sette oss på en buss, da Rush hadde vært halvveis i settet, og hele bussturen hadde vært forgjeves. Vi valgte dermed å bli igjen i Trondheim, og få flybillettene refundert. Da kommer det store spørsmålet: Har flyselskapet noe ansvar med kostnader kunden har fått på grunn av kanselleringer? Altså i dette tilfellet fikk vi 2 ubrukte konsertbilletter til 575 kroner stykket, noe som er ganske mye penger for fattige studenter, pluss utgifter til flybuss til og fra Værnes som det ikke var noe vits i, i tillegg til mat vi måtte kjøpe oss mens vi var på flyplassen. Jeg spurte i informasjonsskranken på flyplassen om dette, og ble avvist. Begrunnelsen var at siden været var årsaken til kanselleringen, så har ikke de noe ansvar. Jeg mener likevel de bør ta ansvaret for dette, da de ikke stiller opp med tilstrekkelig alternativ transport. Jeg tok også kontakt med Gjensidige, om dette var noe vi fikk dekket på reiseforsikringen, men ble også avvist av kundebehandleren der. Begrunnelsen var at slike kostnader ble kun dekket dersom flyet ble forsinket mer enn 8 timer, ikke dersom det ble kansellert. En hyggelig ansatt i skranken hos Gjensidige Trondheim mente derimot at vi skulle ta kontakt med Norwegian, og at de burde ta ansvar for dette, da de ikke stilte opp med tilstrekkelig transport. Han mente at jeg burde sende en skriftlig klage med kopier av konsertbilletter og bussbilletter, og at de burde refundere dette. Har jeg noen rettigheter her, eller er det i praksis 1500 kroner rett i vasken for ingen ting? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Men er ikke været noe man regner som force majur (er det rett uttrykk)? Og dermed ikke noe flyselskapene må ta ansvar for? Kom over denne som muligens sier litt om at du kanskje ikke har noe krav? 1. Hvis flyavgangen blir innstilt eller kansellert, kan du heve avtalen og kreve billettprisen refundert for den delen av reisen som ikke har funnet sted, og for den delen av reisen som har funnet sted, dersom flygingen ikke lenger har noen hensikt i forhold til din opprinnelige reiseplan. Du har også krav på returflyging snarest mulig til det første avgangsstedet. Du kan også opprettholde avtalen og kreve omruting snarest mulig eller på et seinere tidspunkt etter eget valg, på tilsvarende vilkår som i den opprinnelige avtalen. 2. Blir forsinkelsen på reiseruta på over to timer, har du rett til forpleining, det vil si mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetida, hotellinnkvartering der én eller flere ekstra overnattinger er nødvendig, transport til og fra hotellinnkvarteringen og dekning av utgifter til to telefonsamtaler. 3. Etter dagens EU-regelverk kan man også kreve en standardisert økonomisk kompensasjon, forutsatt at årsaken til innstillingen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet av flyselskapet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå