cyclo Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) I den tro at Ubuntu skulle gjøre hverdagen så mye lettere så valgte jeg å installere det, i stedet for debian. Men så kom problemet. Jeg skulle jo gjerne ha norsk stavekontroll i Open Office. Installere norsk stavekontroll var jo ikke noe problem, men å faktisk bruke den fungerer ikke. Jeg får ikke gjort noen som helst språkinnstillinger. Tools->Options->Language Settings->Language gir bare et helt tomt vindu... Noen som har noen tips, eller blir jeg nødt for å forkaste ubuntu? Trodde liksom at Linux endelig var modent for noe annet enn å kjøre på serverene mine, men kanskje jeg tok feil? Edit: Legger ved et screenshot Endret 5. november 2007 av cyclo Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Det ser ut til at du har installert Ubuntu med kun engelsk språkstøtte. Kikket litt i OpenOffice selv og der så skjermbildet helt annerledes ut. Gå inn i Synaptic pakkebehandleren, søk etter «language-support-nb» hvis du vil ha norsk bokmål. Tror dette er løsningen. Sitat fra denne pakken: This metapackage depends on all packages that provide native language support for applications in Ubuntu (like spell checkers, dictionaries, OpenOffice and Mozilla locale packages, etc.). If you also want your applications and the desktop to be translated, please additionally install language-pack-nb. Language: Norwegian Bokmål; Bokmål, Norwegian Se også at «language-pack-nb» anbefales installert. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Jeg liker ikke alt dette styret med "installer pakke ditt og datt", når ubuntuteamet har gjort så mye for å gjøre det enkelt for dere (oss). Administrasjon eller Brukervalgmenyen inneholder et eget valg Language support/Språkstøtte som autoamtisk installerer de språk du velger. Men, man gjør det på den måten man vil Endret 5. november 2007 av Kagee Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) dessverre flyndrefjes og Kagee, ingen av de forslagene fungerte. Jeg får fortsatt samme vindu i open-office (hvor det rett og slett ikke finnes noen språkinnstillinger). Tror rett og slett det må være open-office det er noe galt med. Noen andre som har forslag før jeg går tilbake til windows og fungernde word? (Noe jeg egentlig ikke har lyst å gjøre) Edit: Abiword fungerer i hvertfall. Så jeg lurer jammen meg på om ikke open-office blir forkastet. Er det noen som vet om det finnes en bra spreadsheet utenom open-office? For da kan jeg bare røske bort hele møkka. Endret 5. november 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Regner med at du haket av norsk? Jeg har Linux Mint her, jeg brukte språkverktøyet for å installere norsk, og har fungerende stavekontroll (og openoffice language-vindu) Det faktum at du ikke har Language-menyen (OOo) i det hele tatt, er jo litt underlig. Jeg fikk et lignende problem i X-chat, men det løste seg etter at jeg installerte norsk. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Haket selvfølgelig av for norsk ja. Synes også at det er underlig at den menyen faktisk ikke eksisterer. Det var tydeligvis noe som hadde gått fryktelig galt med default installering av openoffice automatisk sammen med ubuntu. Jeg brukte apt-get for å fjerne openoffice og deretter legge det inn på ny. Plutselig fungerte språkmenyen. Og jeg fikk også opp ikoner i stedet for bare tekst på menyen. Meget mystisk. Endret 5. november 2007 av cyclo Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 I Kubuntu 7.10 måtte jeg installere en pakke som het OpenOffice.org base for å få norsk stavekontroll (ved bruk av veiviseren). Uten denne pakka gikk stavekontrollinstallasjonen i kræsjloop. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Var ikke det som var feilen her. Det var rett og slett hele openoffice installasjonen som det var noe galt med. Alle knapper manglet f. eks. ikoner. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Haket selvfølgelig av for norsk ja. Synes også at det er underlig at den menyen faktisk ikke eksisterer. Det var tydeligvis noe som hadde gått fryktelig galt med default installering av openoffice automatisk sammen med ubuntu. Jeg brukte apt-get for å fjerne openoffice og deretter legge det inn på ny. Plutselig fungerte språkmenyen. Og jeg fikk også opp ikoner i stedet for bare tekst på menyen. Meget mystisk. Etter installasjon av Ubuntu blir man anbefalt å ta en sjekk i Synaptic, der kan man trykke for å se pakker som er "broke". Høyreklikk på disse og velg reinstallasjon; burde vel fikse det hele. Du kan jo ta en sjekk og se om det er mer. Flott at det løste seg, OOo er en kjempe pakke, fint at den er på plass selv om det finnes andre gode alternativer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 openoffice.org er egentlig litt overkill for min del, men det funker ihvertfall nå Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Bra du fikk det til å virke. Her installerte alt seg perfekt fra starten av, så hva som har skjedd, kan jeg ikke svare på. På ditt spørsmål om å bruke et alternativt regneark i forhold til det som følger med OO-pakken, kan jeg anbefale gnumeric. Tatt fra wikipedia: Gnumeric is a free spreadsheet program that is part of the GNOME desktop. It is intended to be a free replacement for proprietary spreadsheet programs such as Microsoft Excel, which it broadly and openly emulates. Gnumeric was created and developed by Miguel de Icaza, but he has since moved on to other projects. The current maintainer is Jody Goldberg. Gnumeric has the ability to import and export data in several file formats, including CSV, Microsoft Excel, HTML, LaTeX, Lotus 1-2-3, OpenDocument and Quattro Pro; its native format is the Gnumeric file format, an XML file compressed with gzip. It includes all of the spreadsheet functions of the North American edition of Microsoft Excel and many functions unique to Gnumeric. Pivot tables and conditional formating are not yet supported but are planned for future versions. Det kjører kanskje en smule lettere enn OO-regnearket. Fungerte iallfall fint på en PC med 192MB RAM og 350 MHz prosessor. Abiword og Gnumeric tror jeg er default i Xubuntu. På en annen side hadde jeg savnet OpenOffice Draw, som er et genialt lite program i OO for å lage vektor-baserte tegniner på en lettvindt måte. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå