Plecto Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei. Starter antagelig på en eller annen høgskole eller universitet neste høst, har ikke bestemt meg for hva ennå. Har et lite problem, og det er at jeg egentlig er ganske livslei :S Gleder meg hverken til å starte å studere videre eller å slutte på videregående, til tross for at jeg er sabla skolelei. Har egentlig bare lyst å sitte på sofaen et år etter videregående Jobb frister heller ikke. Det ene som motiverer meg litt er å ha et eget hus når jeg flytter ut Er hifi interessert og det å lage egen hjemmekino med skikkelig anlegg uten å tenke på naboer eller klagende mor i overetasjen hadde vært sabla flott. Men å studere på universitet eller høgskole og samtidig kjøpe meg en enebolig uten å ha styrtrike foreldre har jeg funnet ut ikke er så veldig lett Det finnes jo selvfølgelig helt greie hus til bare noen hundre tusen, men disse er jo så fint lokalisert langt i ødemarka :S Fant enkelte hus som var noen mil fra større byer, men jeg har på følelsen at jeg vil være en lite outsider med tanke på at alle kameratene vil bo i hybler mitt i byen. Er heller ikke noe fordel at promillekjøring er ulovelig da det ikke akkurat er lønnsomt å ta taxi 5-6 mil på natterstid Å holde mindre fester med gutta i en enebolig hadde også vært en drøm, ikke tenke på klagende naboer, men da vil jo også mine venner ha problemer med å komme seg hjem :S Vet det jeg skrev over er usle årsaker til å skaffe seg enebolig, men å være fri fra foreldre har jeg drømt om lenge (ikke at jeg har noe imot dem altså). Er det noen som har noen råd og tips om hvordan realisere drømmen min, både med tanke på det geografiske og økonomiske? Eller er det kanskje noen som har lignende drømmer? Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Du er nok ikke den eneste, verken med drømmer generelt, eller den drømmen du har. Problemet kommer når realiteten setter inn, og da møter drømmer som du prater om kjøttkvernen, bokstavlig talt! Vet ikke helt hvor jeg skal starter, så starter med boligen som du ønsker deg: - Du har ikke rike foreldre. - Du vil KJØPE bolig. - Du vil verken studere eller jobbe neste år. Du vil trenge lån, og ingen bank vil gi deg lån dersom du ikke har en fast inntekt via fast jobb (heltid) og selv da vil de kun gi deg så så mye, så du kan møte veggen relativt fort på dette punktet dessverre. Hvis du trenger et friår, vil jeg nok anbefalle folkehøyskole ett år, eller militæret. Da kommer du langt bort fra familien hvis du er litt smart, og kan drive med noe du liker kanskje også. Tror du kan ta lån eller stipend dette året, ikke helt sikker. Når det året er over, finn et studie, ta studielån, flytt på studenthybel, og kos deg med studietiden Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Var det svaret jeg fryktet :S Nei, jeg kommer nok til å studere videre etter videregående, men motivasjonen er jo å kjøpe et eget hus Et hus i 3-4 hundre tusen klassen hadde jo antagelig ikke vært noe problem, gjerne litt mer enn det også. Med sparepenger jeg har (som jeg kanskje ikke bør bruke) så vil det vel ikke kreve allverdens å ta opp et lite lån vel? Hvor mye er det egentlig realistisk at en kar som meg tar opp som lån? Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvis du ikke har fast inntekt, så hjelper det neppe å ha egenkapital. Eneste muligheten du har er å skippe skolen å få deg en heltidsjobb dessverre evt vinne i lotto. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Men studielån og borteboerstipend tells vel som fast inntekt? Samtidig som jeg antagelig må finne meg en annen jobb ved siden av studeringa... Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Studielånet ditt teller naturligvis som lån, så din totale lånegrad vil øke pga. dette. Det vil med andre ord ikke gjøre det lettere å få lån i din situasjon, snarere tvert imot. Kort fortalt: man lånefinansierer ikke et annet lån. Som allerede nevnt, så er det vanskelig å få lån uten fast lønnsinntekt, i alle fall et større lån som dette. Og uansett om du hadde fått innvilget et slikt lån uten inntekt, så skal du fortsatt betjene lånet. Hvordan skal det gå til uten inntekt? Egenkapitalet spiller liten rolle på muligheten for å få lån, kun på hvor stort lån du har behov for. Mitt tips: Fortsett studiene og skaff deg en deltidsjobb. Regn litt på hva de faste utgiftene vil bli ved å bo slik du ønsker og sett disse pengene av som om du bodde for deg selv. Da ser du fort hvor mye det utgjør og om det er levelig. Selv simulerte jeg boliglån og utgiftene som enslig på denne måten, og det ga meg en grei oversikt over hva jeg hadde råd til eller ikke. Ta gjerne kontakt med en rådgiver i en bank, så får du mange tips. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Men studielån og borteboerstipend tells vel som fast inntekt? Samtidig som jeg antagelig må finne meg en annen jobb ved siden av studeringa... Nei det er ikke fast inntekt, du får jo ikke det hele året en gang. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Banken vil ta en helhetsvurdering av dine inntekter nå og hva dine forventede framtidige inntekt vil være. Jeg er/var student og fikk boliglån. Der gikk studielånet inn som en del av min inntekt. Det banken er interesert i er om du faktisk klarer å handtere lånet de gir deg. Så hvis du møter opp i banken med et ryddig og realistisk budsjett over dine utgitfter og inntekter, som viser at du kan handtere et slikt lån så skal du ikke se bort fra at du får det. Du må dog ta høyde for min 2% renteøkning osv. i budsjettet ditt. Lenke til kommentar
Lorentzt Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hvor skal du studere? Hvis du studerer riktig retning og drar på en skole som er utenfor de store byene kan du ha en liten sjangse for å få det til. Ellers vil jeg vel si at det er rimelig dødfødt . Du bør da skaffe deg en deltidsjobb i tillegg til studiene. Du bør være veldig nevenyttig for å få noe ut av et så gammelt hus som du trenger. En mulighet som finnes er å leie et hus på åremål. Er en del hus som leies ut på lav årsleie da eierne skal være utenlands noen år. De er som oftest villig til å la deg leie det til betraktelig lavere pris enn vanlig mot at du holder huset i stand. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Men la oss si at man har den faste inntekten som kreves for en lån. Hvor mye kan man da låne for at de totale utgiftene knyttet til huset blir like store som ved å leie en hybel i f.eks. Oslo? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Kan du ikke bare sjekke dette vha en lånekalkulator? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå