Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

veldig rar i spill

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her, vet ikke helt hva som er feil med maskina, men noe rart er det. får veldig dårlig fps i spill, ligger på rundt 30 fps. syns det er litt vel lite.

PC-en:

Asus p5k Hk

2gb ram 667mhz

xfx geforce 8800gtx

Itel quad core 2,4ghz

windows vista

74gb WD raptor disk og 250gb sygate disk.

det eneste delene som er over 1år gamle er diskene og ram'n.

takker for alle svar =)

Endret av Pedde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VEl, det spørs jo HELT hva spill du snakker om. Hvis det er Battefield2 så er 30FPS et tegn på at noe er veldig galt. Om det er Crysis betaen på maks detaljer og høy oppløsning så er det rimelig normalt.

For å avgjøre først av alt om de er et faktisk problem her, så last ned og kjør en standard test på 3Dmark2006. Det kan lastes ned gratis fra futuremark.com

Jeg har rimelig like specs, så din poengsum skal da bli noenlunde lik min dersom det er i orden, mens hvis din sum er mye lavere er det et problem på gang.

Uten å ha flere detaljer vil jeg tippe at det ligger et problem i en av to ting: Enten bruker du en dårlig/feil driver til skjermkortet ditt, eller (mest sansynlig) har du glemt å installere chipset og relaterte drivere slik at hovedkortet ditt ikke klarer å ta i bruk mer enn en liten del av grafikk-kortet ditt og andre enheter.

Det hjelper også llitt om du kan fortelle oss om når problemet oppsto. Dersom det oppsto etter en reinstallasjon så styrker det teorien om at du har glemt f.eks. å installere chipset drivere. Om det oppsto av seg selv over tid så kan det muligens være noe annet selv om jeg først uansett ville utelukket mistankene nevnt over.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

spilla jeg har testa til nå er, wow, hellgate london og team fortress2. men det er i hellgate london jeg merker det mest, må sette all grafikk på low før jeg kommer over 100fps. og i TF2 så merker jeg små lagg eller hva en skal kalle det, det går fint an og spille men det er såpass mye at en blir irritert over det.

lurte først på om det kunne være raptor disken som det var noe galt med, så jeg installerte vista på den andre disken, men det ble ikke noe bedre. har siste drivere fra nvidia og alt av drivere til hovedkortet er installert, har også installert nyeste versjon av bios.

men skal ta en 3dmark test og se åssen det funker.

Lenke til kommentar

Med GPU på stock hastighet med default instillinger for min 8800GTX fikk jeg 10548.

Du har en quadCPU, men min dual er klokket en del høyere, så det burde balansere ting ut omtrentlig.

utifra de resultatene kan jeg ikke se at det er noe fryktelig galt altså... om det var noe problem med grafikk, hovedkort eller andre viktige subsystem så burde vi se et ganske klart mønster fra testen, men den preseter omtrentlig normalt vil jeg tro. Jeg vet ikek helt hvor mye en quad gir over en dualcore, men det ser noenlunde greit ut.

Ta testen en gang til, men velg vekk CPU testene. Da fikk jeg en score på ca 5300 for SM2 og ca 5500 for SM3/HDR. Det resultaten bør være litt mer sammenlignbart siden det ikke vil gi mange ekstrapoeng for at du har en quad over min dual. la oss se om det er mye avvik der.

-Stigma

Lenke til kommentar

kjørte testen nå, fikk 4334 på sm2 og 4548 på sm3/hdr, har har en score på 1000 under deg.

virker som skjermkortet lager en rar lyd når jeg kjører testen, pipe lyd på en måte, godt mulig at det ikke betyr noe, men vet jo aldri.

før jeg fikk 8800gtx kortet så hadde jeg et 7900gtx extreme. dette begynte å klikke grafikken. sendte dette inn og de fikk masse artifacts i 3dmark, hva en det vil si. åssen kan jeg evt få testet dette på det kortet jeg har nå?

men når jeg brukte det kortet så hadde jeg et helt annet hovedkort og cpu. eneste som er likt når er ram og disker.

Lenke til kommentar

Sjekk CPU-varmen med et overvåkningsprogram. F.eks. Speedfan - sjekk deretter CPU-kjøleren, dette virker som et problem med varmeutvikling. Sjekk også varmeutvikling på skjermkort hvis mulig. Problemer med kjøling vil føre til ustabil og treg maskin.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

cpu'n ligger på 35 grader og HK på 45 når maskina idler. har ikke funnet ut hvor mye skjermkortet ligger på enda.

men det er godt mulig det kan ha noe med varme og gjøre. noen ganger når jeg spiller f.eks hellgate london og sitter i et varmt rom, så har det hendt at spillet henger seg + at skjermen går i svart og det står no signal.

Endret av Pedde
Lenke til kommentar

virker som det kan være temp'n på skjermkortet som er feilen. "mellom" selve kortet og vifta så er det noe metall greier, jeg la fingeren på den og der er det evig varmt, er sånn at en brenner seg visst en holder fingeren der litt for lenge.

burde jeg få testa skjermkortet for å se om det kan være noe feil med det? eller bare få kasta på noe skikkelig kjøling?

Lenke til kommentar

Prøv først å rense viften og kjøleribben på skjermkortet. Har hatt samme problem tidligere og det lønner seg å gjøre dette regelmessig. Samtidig kan du kanskje sjekke ut om du har mulighet til å montere en ekstra vifte for å få ekstra luftflyt på skjermkortet.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

skjermkortet er ikke mer en 1,5 mnd'er gammelt og det er veldig lite støv idet. prøvde å sette skjermkortet inn i en annen maskin, stort sett samme type som jeg har, eneste forskjell er ram og hovedkort. men det ble ikke noe bedre der. lurte på om det kan være noe rart generelt med quad core cpu'r?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...