edge Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Heisann, Gikk for tre uker siden til innkjøp av Nikon D80, og skyter jo såklart i .NEF. Mennå begynner programvaren som fulgte med kameraet(Capture NX) å klage på at jeg må trykke inn aktiveringskode, og lurer på om jeg burde kjøpe det, eller om det er noe annet jeg burde gå for i stedet? Takk. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Capture NX regnes av mange som det konverteringsprogrammet som gir best kvalitet (kanskje med untak av Raw Magick, men det har andre begrensninger). Om du liker det, så er det en god investering. Personlig skulle jeg gjerne ha likt det, men brukergrensesnittet har for bratt læringskurve til at jeg har ork til å sette meg inn i det. Ellers finnes det en liten skog av alternativer - bla. Bibble, Photoshop (elements), Lightroom, Aperture (til Mac-folket), Capture One, Raw Maigck og DxO, for å nevne noen... Alle med sine mer eller mindre unike fordeler og ulemper. Endret 5. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Capture NX regnes av mange som det konverteringsprogrammet som gir best kvalitet (kanskje med untak av Raw Magick, men det har andre begrensninger). Om du liker det, så er det en god investering. Personlig skulle jeg gjerne ha likt det, men brukergrensesnittet har for bratt læringskurve til at jeg har ork til å sette meg inn i det. Ellers finnes det en liten skog av alternativer - bla. Bibble, Photoshop (elements), Lightroom, Aperture (til Mac-folket), Capture One, Raw Maigck og DxO, for å nevne noen... Alle med sine mer eller mindre unike fordeler og ulemper. Ser ut til at Nikon har dårlig grensesnitt i sine programmer... Hadde samme problem med Nikon Scan software til min filmscanner. Fikk fantastiske resultater, men bare tilfeldig, det var for komplisert å stille inn. Pluss at de er trege til å oppdatere, vet ikke om de enda har Vista-støtte... Kjøpte heller VueScan, som fungerer bra og gir konsistente og bra bilder. Men til deg, prøv Adobe LightRoom, genialt bra program! Last og ned prøv gratis i 30 dager. Og ta en kikk på en online tutorial video, så du virkelig skjønner styrken! Helt nytt program som bygger tett opp til arbeidsflyten til en fotograf. Har også en bra organizer, og du kan enkelt kopiere korrigeringer til andre bilder. Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Capture NX har vært Vista kompatibel, en stund nå versjon 1.2, ble lagt ut for nedlasting 8/7. Du kan laste ned prøveversjon fra nikon.no. Anbefaler også at du laster ned "Capture NX – tips og triks", fra samme sted. Enda bedre innføring i Capture NX, får du med en e-bok herfra http://www.luminescentphoto.com/. Anbefales ! Bruker selv Capture NX, til å etterbehandle .NEF, fra D70s. Capture NX er tett integrert mot .NEF, og har gode rediferingsmuligheter for disse filene. Skal du "manipulere" bildene bør du ha et verktøy som Photoshop i tillegg. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Støtter at du bør prøve Adobe Lightroom. Det er morsomt og tidssparende. Jeg kunne nok vært fra markedsføringsavdelinga Lenke til kommentar
edge Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Lasta ned Lightroom nå, blir testet på skolen i morra Takk for tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå