Gå til innhold

Temps ved overklokking

Anbefalte innlegg

Halla! Lurer på hva som er skadelig temp for en AMD x2 cpu og 8800 GTS? CPUen min blir 61 grader varm ved full load. Er ikke detta litt mye a? Og 8800 gtsen 68 ved full load. Skjera? Mye eller? Ja og hva er skadelig/ødeleggende?

Tilslutt; når man justerer opp volten på feks. prosessoren: Er det volten som drepern eller er det tempen?

TY!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke CPUèn din mht. Volt, men det er jo innlysende at mere Volt gir høyere effekt dvs. varme, så begrens denne og test om du kjører stabilt. Jeg har et XFX 8800GTS/320 som er klokket til C=650, S=1500, Mem=2000 og da er temp på 77grader. "Nullstiller jeg til Factory (500, 1188, 1600), så er temp det samme (ved full load) i et rom, som nå har ca. 24 grader)..

CPU har litt bedre kjøler og koser seg på ca. 40grader (E8650/3Ghx=>OC til 3,6Ghz).

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vet noen hvor mye VOLT som er safe på en 5600+? 1.35 er standard...

Jeg har kjørt en lignende am2 på rundt 1,5v, den klarte det helt fint, men den ble varm, rundt 70-80 grader load. Og det ved god luftkjøling...

Jeg vil si at alt opp til 1,4v er helt trygt, men jeg ville vært forsiktig med og gå over 1,6v, spesielt når det er snakk om 24/7 bruk.

Lenke til kommentar

Har selv en AMD x2.

Mener personlig at det er litt tullete å si at "så og så mye volt er ok".

Du må bare prøve deg fram med litt ulike kombinasjoner av FSB og volt.

Kan også være lurt å sette ned HTT multiplier'n til x4.

Kjør så en stresstest. Blir det veldig varmt? (Over 60 begynner vel å bli mye for en x2, men kan gå det og...)

Klarer den litt mer?

Hva om jeg kjøper en bedre kjøler?

Og slik har man det gående...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har selv en AMD x2.

Mener personlig at det er litt tullete å si at "så og så mye volt er ok".

Du må bare prøve deg fram med litt ulike kombinasjoner av FSB og volt.

Kan også være lurt å sette ned HTT multiplier'n til x4.

Kjør så en stresstest. Blir det veldig varmt? (Over 60 begynner vel å bli mye for en x2, men kan gå det og...)

Klarer den litt mer?

Hva om jeg kjøper en bedre kjøler?

Og slik har man det gående...

Det er ikke så tullete, ved for høy spenning kan det forekommer elektromigrasjon ved bruk over lengre tid. Så det og komme med en anbefaling på hvilken spenning er ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Det er ikke så tullete, ved for høy spenning kan det forekommer elektromigrasjon ved bruk over lengre tid. Så det og komme med en anbefaling på hvilken spenning er ikke så dumt.

Elektromigrasjon er jo en greie, men vanligvis blir vel temperatur et problem først?

Om man da har et noenlunde fornuftig forhold mellom FSB og volt.

Klart, om man har gigakjøling og virkelig tyner prosessoren både på FSB og volt vil det naturligvis være et tema.

Her er det sikkert også individuelle forskjeller mellom CPU'er ift. hvor følsomme de er for elektromigrasjon.

Lenke til kommentar
Litt mye ja, 60-80 er i faresonen, skjermkort tåler rundt 70-90

Volt skader ikke men temperaturen fremkalt av den høyere spenningen

20 grader pluss minus, er jo ingen referanse. Forskjellige cpuer tåler forskjellig varme(forskjell i produksjonsteknikk), core 2 dou og pentium-d tåler fint høy temperatur(og de throttler ned i frekvens når de blir for varme), amd sine cpuer er ikke like glad i høy temperatur, men slår seg av de også når det blir for varmt. Elektromigrasjon er ingenting å bekymre seg for når man kjører cpu på default volt, men det er først og fremst høy volt som skader cpuen over lang tid om den er overklokka(elektromigrasjon).

Skjermkortene til nvidia har typisk en throttle temp threshold på 110-130 grader celsius. Mitt 8800gtx blir over 90 grader load uten overklokk. Dog er det en fordel å ha så lav temperatur som mulig når du overklokker fordi transistorene holder seg mer stabile når frekvensen øker.

Lenke til kommentar
Litt mye ja, 60-80 er i faresonen, skjermkort tåler rundt 70-90

Volt skader ikke men temperaturen fremkalt av den høyere spenningen

hvor har du denne temperaturen ifra?, av erfaring tåler skjermkort 100 grader+ lett. tenker 140 grader begynner det å bli skadelig, skjembildet forvrenger seg lenge før dette uansett. klokk til du ikke klarer å klokke lengre.

Så lenge du ikke skur volten for høyt, tar ikke prosessoren nevneverdig skade. men å kjøre på usunn høy volt over lengre tid dreper en CPU, uansett om du har fasekjøling.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker for alle svar! Noen som vet hvor mye volt man kan sette opp på PC5400 DDR2 brikker? Standard er 1.8v.

Det kommer helt an på hvordan brikker det er, noen brikker må ha rundt 2,2v for og kunne fungere skikkelig...

Lenke til kommentar
Takker for alle svar! Noen som vet hvor mye volt man kan sette opp på PC5400 DDR2 brikker? Standard er 1.8v.

Det kommer helt an på hvordan brikker det er, noen brikker må ha rundt 2,2v for og kunne fungere skikkelig...

Stemmer det, GeiL PC6400-settet som var så populert før, måtte jo ha 2,4v for å nå standardinstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...