Gå til innhold

Utdanning for å få høy lønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høyeste du kan tjene, altså med arbeid betalt per time gir deg vel ca. litt over 1mill i året. Men det er ikke så altfor mye, du bør satse på jobber som gir deg betalt for produsert arbeid, kontraktarbeid. F.eks advokat, IT-konsulent, Lege + Spesialist-utdannelse. Bare lege tjener jo dritt og ingenting. :wee:

Du får tenke deg godt om i alle fall.

Lenke til kommentar

Jo, det stemmer.

Uansett skal du gå etter bransje kun for å tenke penger så er finansmegling en vinner. Da bør du ha gode resultater i realfag også ta økonomi eller industriell økonomi på NTNU (gjerne med fordypning i IT og finans).

Denne bransjen er overlegen når det gjelder lønn og de best betalte i Norge jobber her. Selvsagt så må du gjøre det godt på skolen, og forvente å jobbe 60-70 timer i uka, men godt tjener du.

Studier: Master i økonomi på BI eller NHH, eller Ind.øk på NTNU.

Så jobb i Pareto, First Securities eller lignende.

Ellers så er det ingen som vet hva som er garanter å få jobb i om fem år. Men med master i IT/Økonomi og gode resultater så tror jeg ikke at at du har problemer med å få deg jobb uansett. Det er alltid jobb til de som er dyktige og har god utdannelse.

Lenke til kommentar

Man er aldri garantert jobb.

Vil du ha penger må du finne på noe lurt. Du finner som oftest på noe lurt når man liker det man driver med. Ellers kan du bli lege med spesialfelt. Da tjener du mye. Men husk at du må gå 8-10 år uten noe penger i det hele tatt (du er da student).

Ellers vil jeg legge til at du bør legge fra deg den barnslige og usunne holdningen din. Jeg garanterer at du snart kommer til å erfare at penger ikke betyr en dritt. Greit nok at du syns det er "kult" å ha penger nå, men ikke la dette legge grunnlaget til hva du skal tilbringe resten av ditt liv med.

Endret av CidroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du tjene en mill som It- konsulent, skal du jobbe dyrisk mye, være veldig dyktig, være heldig med jobb, fagkrets og bekjentskapskrets.

Hva skal du med så mye penger hvis du jobber så masse at du ikke har tid til å bruke dem?

Stort sett er måten å bli rik på, er å få andre til å jobbe for seg. Da kan man tjene seg rik på relativt enkle aktiviteter. Alternativet er å være så begavet, heldig, eller noe annet som gjør at du kan tjene masse penger.

Lenke til kommentar
Penger er jo alt! Ellers så hadde nesten ingen giddi å studert til lege? Får det er vel få som så snille at de vil studere så lenge, og med noe så vansklig bare for å være snill med andre?

Mener du det seriøst, eller bare kødder du nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Penger er jo alt! Ellers så hadde nesten ingen giddi å studert til lege? Får det er vel få som så snille at de vil studere så lenge, og med noe så vansklig bare for å være snill med andre?

Tull!

Hvis du ikke innser at det der er tull, så bør du revurdere ditt syn på resten av verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i nevnte bransje og kan bekrefte at penger er motivasjon nok for svært mange. De trives i jobben fordi de liker å tjene mye penger, og de venner seg til en livsstil som krever mye penger.

På den annen side skal det sier at man ikke har en nubbesjangs på å fullføre femårige økonomistudier uten å ha en genuin interesse og motivasjon for å jobbe med økonomi/finans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jess da penger er alt. Høres ut som en vestkantdodde som bruker pappas lommebok som sin egen.

Men on-topic:

Ingeniør utdannelse, advokat o.l kan være en god retning.

Endret av Lolliken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fem års høyskoleutdannelse, jobber innen IT, og tjener under 400 tusen. Men jeg jobber normaluke, livet består av andre ting enn jobb. Trives med det, og det er mitt eget valg. Tror ikke jeg hadde blitt mye mer lykkelig med 70- timers arbeidsuke og høyere lønn.

Men alle får ta sitt eget valg, for all del. Min erfaring er at man ikke blir lykkelig av penger.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i nevnte bransje og kan bekrefte at penger er motivasjon nok for svært mange. De trives i jobben fordi de liker å tjene mye penger, og de venner seg til en livsstil som krever mye penger.

På den annen side skal det sier at man ikke har en nubbesjangs på å fullføre femårige økonomistudier uten å ha en genuin interesse og motivasjon for å jobbe med økonomi/finans.

Du er altså ikke lege selv? Du tror ikke det er et snev av sjalusi blant dere som jobber like mye som kollegaene deres, men som bare får halvparten i lønn? Personlig tror jeg ikke penger er avgjørende faktor for dem som velger å studere medisin. Ikke hos de jeg kjenner som går med. hvertfall. Tror faktisk at statussymbolet lokker flere enn pengene.

Trådstarter, hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Har ingenting med saken å gjøre.

Uansett. Jeg var dum som sa at penger er alt. Virkelig!

Men, ingen av oss kan si at penger ikke gjør en lykkelig, for man bør nesten ha overskudd i lommeboka døgnet rundt før man snakker om det(?). Og skulle du blir deprimert... så har du i hvertfall råd til medisin ;).

Lenke til kommentar
Har ingenting med saken å gjøre.

Uansett. Jeg var dum som sa at penger er alt. Virkelig!

Men, ingen av oss kan si at penger ikke gjør en lykkelig, for man bør nesten ha overskudd i lommeboka døgnet rundt før man snakker om det(?). Og skulle du blir deprimert... så har du i hvertfall råd til medisin ;).

Det der var bare trist.

Hvis jeg kunne velge mellom å være fattig å lykkelig eller rik og deprimert, er ikke det noe vanskelig valg.

Satser imidlertid på å havne et sted midt i mellom.

Det kan også nevnes at de aller fleste undersøkelser gjort på dette feltet konkluderer med at penger betyr svært lite for hvor lykkelig du er, sålenge du har nok til salt i maten. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe klart svar på dette. Med målene dine så vil jeg si at du absolutt bør ha minst ett år i utlandet. Skal du ta hele utdannelsen i utlandet bør dette være på et meget godt universitet.

Innen økonomi så er f.eks. Wharton noe av det mest annerkjente du kan få av bachelorprogram.

Hvis du vil ha et konkret råd så vil jeg si at du bør ta en del av utdanningen din i Norge og en i utlandet. Spesielt hvis du ønsker å jobbe i Norge så er det netterverket du får under studiene uvurderlig for framtiden. Om du tar master eller bachelor i utlandet tror jeg ikke har så mye å si. Så f.eks. bachelor fra Wharton og master fra NHH så tror jeg du er klar for en kjempekarriere.

I Norge så har du to alternativer med ren økonomi: NHH eller BI.

I utlandet er utvalget stort: Men noe av det mest annerkjente er: Harvard, Wharton, London School of Economics, London Business School, Insead, IMD +++

I tillegg vil jeg nevne Industriell Økonomi på NTNU. Hvis du tar denne linjen med ett år utveksling så vil du også være særs godt rustet. Her får du også en del teknologikompetanse i tillegg til økonomien, og disse er meget ettertraktet.

Ellers et siste råd: Jeg har nettopp hatt søkerunde på jobber ifm. at jeg avslutter mastergraden neste år. En ting kan jeg fortelle deg: Karakterene din teller mye. Ikke i alle jobber selvsagt, men skal du sikte deg mot de best betalte og mest prestisjefylte jobbene så må du ha meget gode karakterer (Fra vgs. og opp til master).

Lenke til kommentar

Det mange glemmer her er at trådstarter normalt ikke vil ha sjans til å gjøre det godt og få gode resultater hvis han ikke er genuint interessert i det han velger å drive med.

Du får ikke en toppjobb etter økonomi, juss eller ingeniørstudier uten å ha svært gode resultater. Når toppjobben er innen rekkevidde må man likevel prestere blant en haug med konkurrenter som er minst like gode som man selv. Prestasjoner krever kunnskaper, hardt arbeid og innsatsvilje, noe som ikke kommer gratis, men forutsetter sterk motivasjon.

Medisin som studie og jobbmuligheter kan jeg ikke uttale meg så mye om, men leger som tjener mye jobber mye. Leger som ikke jobber mye tjener ikke mer enn ca 600 000-700 000.

Jeg mener at trådstarter begynner i feil ende. Du bør spørre deg selv om hva du er god i og hva du er interessert i. Forsøk å lese noen introduksjonsbøker i fagområder som du tror du er interessert i. Eventuelt kan du ta en generell utdannelse som f.eks. siviløkonom og bestemme deg senere.

Ønsker man svært høy lønn (et relativt begrep, men jeg legger her til grunn opp mot ti millioner i inntekt) er det som regel kun to måter å gjøre det på og begge krever ekstreme ferdigheter og innsats:

- Bli gründer av en suksessbedrift

- Bli aksjemegler/derivattrader/forvalter

Om du har litt mer moderate krav så vil du se at dersom du er dyktig så vil du kunne få god lønn nesten uansett hva du driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...