sablabra Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Nå har det seg sånn at jeg fikk noen Proson 212RR til en relativt hyggelig pris, men jeg har ingen forsterker til å drive disse monstrene... Her har jeg lik null peiling, men jeg ønsker ikke å bruke veldig mange tusen på en forsterker. Eller er det en "nødvendighet" med knalldyr forsterker for å drive dem? Høytalerene vil bli brukt til både spill, film og musikk, men jeg vet ikke om jeg skal ha surround-forsterker eller stereo? Jeg antar at det blir en del billigere med stereo, men så tror jeg kanskje det kan bli gøy med surround til spill- og filmbruk? Jeg er mao. åpen for mange ulike forslag, foreløpig aner jeg ikke hva jeg skal se etter, så jeg trenger innspill fra dere. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil bruke mer enn absolutt max 3000 kr, men helst mindre om det går? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Si meg, hva hjelper en surroundforsterker når du bare har to høyttalere? Stereoforsterker er det du skal ha. Og til de høyttalerene, med to stk. 12" basselementer, ville jeg brukt enda litt mer enn 3000kr, så mye som 4000 faktisk. For 4000kr ville jeg kjøpt NAC C352TI. Den er kraftig nok til at du skal kunne spille ganske så høyt med høyttalerene, og samtidig ha grei kontroll på elementene. Hvis du absolutt bare skal bruke 3000kr eller mindre, så er vel det beste alternaltivet en Marantz PM4001. Men med den forsterkeren tror jeg ikke du kan dra på noe særlig, og i alle fall ikke over tid. Siden du fikk høyttalerene til en så veldig hyggelig pris kan du godt spandere på de en god forsterker. Men blir 4000kr for en C352TI alt for mye, så kan du jo kikke litt på bruktmarkedet. Du kan få mye bra der for 3000kr. For eksempel en NAD C370. Og den skal drive høyttalerene dine godt Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Si meg, hva hjelper en surroundforsterker når du bare har to høyttalere? Stereoforsterker er det du skal ha. Og til de høyttalerene, med to stk. 12" basselementer, ville jeg brukt enda litt mer enn 3000kr, så mye som 4000 faktisk. For 4000kr ville jeg kjøpt NAC C352TI. Den er kraftig nok til at du skal kunne spille ganske så høyt med høyttalerene, og samtidig ha grei kontroll på elementene. Hvis du absolutt bare skal bruke 3000kr eller mindre, så er vel det beste alternaltivet en Marantz PM4001. Men med den forsterkeren tror jeg ikke du kan dra på noe særlig, og i alle fall ikke over tid. Siden du fikk høyttalerene til en så veldig hyggelig pris kan du godt spandere på de en god forsterker. Men blir 4000kr for en C352TI alt for mye, så kan du jo kikke litt på bruktmarkedet. Du kan få mye bra der for 3000kr. For eksempel en NAD C370. Og den skal drive høyttalerene dine godt Jeg har et par andre høytalere også, men de blir omtrent som et frimerke i forhold til de nye her, både i størrelse og volum . Passer kanskje best med stereoforsterker da... Har jeg i det hele tatt noen alternativer når det gjelder surroundforsterkere i den prisklassen? Jeg må ærlig si at 4000 kr blir litt mye... Jeg fikk de ganske billig ja, så derfor håpet jeg også å slippe å betale for mye for en forsterker . Jeg så litt på avtorget der, men det var jo så mye rart som ble solgt så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter der... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Tror ikke du har så mye valg i den prisklassen nei. For å si det sånn, så koster det 4300kr for en 5-kanals NAD surroundreciever med 5x50W, mens jeg betalte 2700kr for en ny NAD C320BEE med 2x50W. Du betaler mer for de ekstra kanalene, så du må nok opp i 5-6000 kroner før du finner noe som driver de høyttalerene der med jernhånd. Og hvis de andre høyttalerene dine er knøttsmå, så vil de få litt mye krefter igjen. Men hvis du er heldig er denne fortsatt til salgs. (2300kr) Og da har du en _kraftig_ surroundreciever! Ellers så har du jo denne, selv om den er dyrere, så er den ikke kraftigere. Finner egentli ikke noen flere stereoforsterker-kupp der inne nå. Ikke at jeg har lett så fryktelig nøye, for det er seint, men du kan prøve andre steder, eller ta kontakt med noen av de som har lagt ut de gode tilbudene. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Du må jo tenke på forstekrer når du kjøper sånne høyttalere. Jeg vil ikke anbefale an forsterker til 3000,- og nedover. Jeg vil ikke ha "ansvaret" om du sprenger høyttalerene. Slike høyttalere krever en del kraft for å spille "bra"/høyt. Prøv å finn en brukt NAD eller noe. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Du må jo tenke på forstekrer når du kjøper sånne høyttalere.Jeg vil ikke anbefale an forsterker til 3000,- og nedover. Jeg vil ikke ha "ansvaret" om du sprenger høyttalerene. Slike høyttalere krever en del kraft for å spille "bra"/høyt. Prøv å finn en brukt NAD eller noe. En kamerat av meg bruker samme høytalerene sammen med en relativt gammel sony-forsterker (som jeg ikke vet noe mer om), og foreløpig har han ikke sprengt dem i hvert fall . Er NAD eneste veien å gå da? De er i hvert fall dyre, men jeg kan jo kanskje følge med på bruktmarkedet og se om det dukker opp noen... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Brukt er ikke dumt nei, men jeg tror NAD eller H/K er veien å gå. Der for du mye kraft pr krone. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Da skal jeg se om jeg finner noen NAD brukt Jeg så plutselig noen forsterker på netthandelen som heter Cav AV-2086 og Cav-A8M. Er det noe å satse på om man får den billig? Vil de være kraftige nok? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Tja, siden den veier 20 kg, og er spesifisert til 2x150W på frontkanalene, så kan det hende at du får litt trøkk fra Cav AV-2086. Men jeg ville mye heller kjøpt en brukt NAD C370 el.l. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Ok, men da skal jeg holde øye med både bruktmarkedet og netthandelen framover Hvis jeg skulle ende opp med en surround-forsterker, hva vil være beste måten å koble fra lydkortet til forsterkeren for å få surround-lyd? Jeg har X-Fi XtremeMusic lydkort: http://soundblaster.com/products/product.a...p;product=14066 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Hvis det er digital ut er det best, ellers blir det vel fort minijack til RCA Cav forsterkeren så spennende ut, vriker som om det er ekte watt inne i bildet. Endret 5. november 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Hvis det er digital ut er det best, ellers blir det vel fort minijack til RCA Lydkortet har jo digital ut så vidt jeg kan forstå, men da gjelder det å få forsterker med digital inngang og da... Er digital inngang brukt på stereo-forsterkere også? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Det er ikke vanlig med digital inngang på stereoforsterkere. Jeg bruker minijack til 2x RCA selv, syns det funker fint. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har samme lydkort og kobler til stereoforsterker med minjack<RCA stereo Vet ikke helt hvordan den digitale i/o porten skal fungere, har aldri prøvd. Men du må i så fall ha en jack til RCA kabel med 75 ohm motstand, og noe sånt har eg ikke sett. Enten det, eller så må du koblemange jack<RCA stereo. Altså én for hver kanal (front, center og bak). Det er ikke noe problem å få til. Du ha også et program som hjelper deg å koble riktig, om du har installert det. Husker ikke i farta hva det heter, for jeg har det ikke installert selv, men det funka fint da jeg prøvde det. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvis det er digital ut er det best, ellers blir det vel fort minijack til RCA Lydkortet har jo digital ut så vidt jeg kan forstå, men da gjelder det å få forsterker med digital inngang og da... Er digital inngang brukt på stereo-forsterkere også? Digitalinnganger er ikke standard på de fleste stereoforsterkermodeller, men det som kan brukes er en Digital to Analog Converter, eller en DAC. Da går det digitale signalet fra lydkort inn i DAC, og analogt derfra til stereoforsterker. Lenke til kommentar
R_fosgate Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Med en NAD C372 får du mer en nok power ut av.... har selv en NAD C372, anbefales.... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Vel, jeg endte opp med en CAV A8M... Jeg gikk nok en del over grensen på 3000 kr, men det ble likevel billigere enn NAD C372 ny. Det blir spennende å se om jeg har kjøpt katta i sekken eller ikke, men jeg fant ut at jeg trenger noen høytalerkabler også. Noen som har noen forslag her? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hvilke som helst kabler bare de har et greit tverrsnitt egentlig. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Hvilke som helst kabler bare de har et greit tverrsnitt egentlig. Og hva menes med tverrsnitt her? Så hvis jeg forstår deg rett har høytalerkabler svært lite å si på lydkvaliteten? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Det strides det om. Personlig mener jeg at det har en viss betydning, men at du ikke vil merke stort til forskjell på kabler til 250kr meteren og kabler til 250 000kr meteren. Forskjell på kabler som nærmest er gratis, og kabler til rundt 100kr og mer per meter vil jeg påstå det er litt forskjell på. Tverrsnittet er diameteren på lederen i kabelen. Noe spesifikt tall har jeg ikke, men sålenge det ikke er slike syltynne som brukes på PC-anlegg går det stort sett greit. Hvis hver del, (+ og -), har en diameter på 2,5-3mm så skal du klare deg fint. Husk at det ikke er inkludert gummien, men kun metallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå