lobster Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ser på OSRAM sine sier at de tilbyr energisparepærer som kan dimmes. Trengs det en spesiell dimmer for dette eller kan jeg bruke min eksiterende dimmer (har en dimmer som brukes på halogenskinne)? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Dette blir litt kvalifiser gjetning men fra tidligere så bukes fasesnitt dimmer til å dimme lysrør, så regner med at det er det som må til til disse energisparepærene også. Dersom ikke regner jeg med at Osram kan gi litt informasjon om det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Osram skriver jo: "...som kan benyttes sammen med glødelampedimmere.". Da kan man vel bruke hva som helst. Lenke til kommentar
namla Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Vet ikke om det gjelder Osram sine pærer, men vet at det finnes sparepærer som kan dimmes med impulsbryter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Osram skriver jo: "...som kan benyttes sammen med glødelampedimmere.". Da kan man vel bruke hva som helst. Au au! Til glødelamper brukes som oftest en triac dimmer (fasesnitt) mens elektrikere oftest benytter faseavsnitt dimmere for de går nemlig til eletroniske trafoer og glødelamper, men er litt dyrere. Så det virker som litt bingo hvilken dimmer som skal benyttes. Helt til slutt. Alle typer dimmere kan faktisk dimme glødelamper, inklusiv motorregulatorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå