Vikdal Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Da har jeg ENDELIG kommet i gang med mitt serverprosjekt, som forøvrig er min første worklog på forumet Jeg har per i dag en server som jeg bruker til backup og webhosting, men den begynner å bli litt liten, både plassmessig og utvidelsesmessig. Jeg har derfor, etter å ha kjøpt inn en god del under Netshop sin supertirsdag, nå endelig fått starta på å bygge meg et nytt serverkabinett. Det jeg har nå er forresten også selvbygget, men fikk aldri laget noen worklog av det. Kabinettet jeg nå skal bygge er inspirert av Lian Li Cube og Yeong Yang server cube. Førstnevnte er jo egentlig det jeg trenger, men det koster ALT FOR MYE! Sistnevnte var det ikke langt unna jeg kjøpte, men etter å ha tenkt meg om, samt at jeg FANT en sponplate (2m x 0,95m x 1,5cm) på vei hjem en kveld, så fant jeg ut at jeg skulle mekke et selv. HW som per idag skal inn i serveren er: 4 x 500GB samsung disker ( raid 5) 1 x 30GB WD som OS disk 1 x AMD Athlon 64 3700+ (Lima 45W) 1 x ASUS M2A-VM HDMI Planen er å kjøre Ubuntu som OS og følge denne guiden og sette opp litt forskjellig Men nok om det. Her er en arbeidstegning jeg laget etter å ha lekt meg litt i Sketchup: og fra andre siden Som dere ser så er kabinettet delt i 2, med en del til disker og en del til øvrig hardware. Det vil være en dør på hver side av kabinettet slik at det skal være enkelt å komme til de enkelte komponentene.Viftene som benyttes er 120mm vifter. De 4 listene som dere kan se på bilde 2 er til å feste diskene. Diskene skal jeg henge opp i 75mm oringer. Jeg benytter meg av dette i min nåværende server, og det fungerer veldig bra. Ikke noe vibrasjonsstøy fra diskene Jeg fikk startet på arbeidet i dag. Hadde egentlig håpet at jeg kunne starta i går, og gjort det mer eller mindre ferdig i dag, men sånn ble det ikke. Uansett, her er noen bilder: Akkurat fått saget den enorme plata i 2 og målt opp de bitene jeg skal skjære ut Saga laget litt hakkete kanter så her måtte det litt pussing til. Det gikk enkelt og greit med mitt lille nye favorittleketøy: B&D Mouse Et lite actionbilde av meg mens jeg leker. Sikkerheten godt ivaretatt av et par solbriller, som også hjalp godt på sola som titta frem idag Lille Staffordshire bull terrier valpen min "Thea" (4mnd) måtte være med hun også Alle bitene ferdig skjært til og stablet for en liten test. Ser at det må litt pussing av kanter for å få det 100% Fikk skjært ut hull til PSU i bakplata Bilde fra det som blir baksiden Det var det jeg rakk idag før sola sa takk for seg, og det ble ganske kaldt å stå der ute og jobbe: Så mens du sitter der og skimter oslofjorden i det fjerne (synes klart bedre på den store utgaven av bilde) så kan du jo legge igjen en liten kommentar her Edit: Kontinuerlig retting av leifer Endret 28. november 2007 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Da var det tid for en update. Har ikke vært helt frisk idag, noe som resulterte i at jeg la skolearbeidet på hylla og jobbet litt med kassa istede Når sola i tillegg titter frem så er det vanskelig å ikke benytte seg av den. Så vidt jeg har fått med meg så er det meldt litt dårlig vær fremover så jeg må benytte meg av de mulighetene jeg har tror jeg. Men nok om det. Tenkte jeg skulle jobbe litt med bakplata mi idag. Kutte ut hull til HK osv. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt meg å bruke hverken hk plate eller bakplate, unntatt I/O. Jeg kom tilveldigvis på at jeg har en PC stående, som jeg fant på elretur, som jeg kunne kutte ut bakdelen til. Maskina som skulle til pers er en skikkelig kraftpakke av en Celeron 500MHz med 256mb + 64mb PC100 ram og en 30GB WD disk. Denne skal jeg bruke som OS disk For de av dere som har forsøkt å demontere et kabinett tidligere, så vet dere at det er tidkrevende og til tider et frustrerende prosjekt. Det er bare å ta frem dremmel, eller liknende, og ta seg tid til å file ned de små boltene rundt omkring. Her er et eksempel: Etter mye frem og tilbake satt jeg til slutt igjen med denne Da var det bare å ta frem sag og drill for å lage hull til denne i bakplata. Som vanlig med god hjelp av Thea Det ble til slutt sånn her Som dere kan se til høyre på bilde så sprakk plata mi da jeg banket på plass hk bakdelen. Slo i en liten spiker og skal sparkle litt over der før jeg maler, så jeg regner med at det blir bra til slutt. Det siste jeg fikk gjort idag var å skjære ut hull til viftene forran i kabinettet. Ser nå at jeg glemte å skjære ut ett hull på høyre side, så jeg får ta det neste gang Jeg skal ha 120mm stort sett over alt, og jeg har kikka mye etter en hullsag på denne størrelsen. Søkte mye på forumet her også og fant poster hvor folk skrev at det var dyrt å kjøpe en så stor hullsag osv. Men vi har da gode gamle Clas Olhson. De har dette settet til 198kr den største som følger med er riktignok 126mm, men som dere kan se av bilde under så passer det så og si perfekt uansett. Jeg skal ha på luftfilter, i form av en fin nylonstrømpe som jeg har fått donert av min kjære til dette formålet, så da vil det ikke synes at man kan se litt av viftekanten i hullet Det var det jeg rakk idag. Håper folk føler at jeg har fremgang. Regner med at nestegang kan jeg begynne å skru sammen litt og se enda fler resultater. Ser at det er mange som har vært inne å sett på prosjektet. Håper dere også kan ta dere tid til å skrive en liten kommentar i kommentartråden Edit: Bildelink som måtte rettes Endret 17. november 2007 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Da har jeg endelig fått jobba litt igjen på kabinettet. Det begynner å bli kaldt nå, så jeg må forte meg og bli ferdig da jeg er avhengig av å stå ute på verandaen og jobbe. Det er også en fordel at det er sol så lenge jeg må stå der, men nå forsvinner jo sola kl 1530 så da må man trosse kulda littegran. Vi kjører igang med noen bilder: Fikk saget ut de siste viftehullene idag. Her er bakplata med et 120mm og et 80mm hull. Som dere ser har det brukket av en liten bit nederst der PSU skal sitte, men det finner jeg sikkert en løsning på Fikk også borret hull i midtplata til å trekke sata og strømkabler gjennom. Er litt usikker på om det er stort nok. Tror jeg brukte 34mm elns. På plata ser dere også tegnet på HK hvor det skal sitte. Har fått målt opp det til å passe med bakplata. Her ser dere hvordan fronten vil se ut. Siden jeg bare fikk plass til en 80mm vifte bak, så holder det med EN 120mm forran fant eg ut. Dette vil skape overtrykk i kassa, så støv ikke dras inn. Jeg leker litt med tanken på å sette inn en liten lcd skjerm over den ene 120mm. en 5.6" elns. Nå har jeg fått skjært ut alle delene slik de skal være. Her følger noen bilder hvor delene er stablet opp så dere ca kan se hvordan det blir. Som dere ser så stikker bunnen og toppen litt utenfor på begge sider. Det er fordi dørene skal inn der. Rett etter dette knakk sagbladet på stikksaga mi Jeg måtte derfor ut og kjøpe nytt, fordi jeg trengte å sage ut noen lister til montering. Tapte litt tid der, men fikk samtidig kjøpt inn maling osv. Håper på å få malt litt etter dåpen jeg skal i imorgen. Vel tilbake etter å ha kjøpt deler begynte jeg å skru sammen noen deler. Sponplate er ikke tidenes materialet når man skal skru i det. Hvertfall ikke skru sammen to plater i en 90graders vinkel. Jeg bruker derfor noen små lister som dere kan se på bildene. Her er bak, midt og bunn plata festet sammen Her har jeg festet opp lister som hd'ene skal henges opp i (ref 1. post) For å gi et bedre bilde av hvordan det hele kommer til å se ut, så stilte jeg opp listene på den andre siden. Diskene skal henge i oringer mellom disse. 2 ringer per disk Her er et eksempelbilde av hvordan det kommer til å bli med vifte og disk. Vifta på bilde er riktignok bare 80mm så dere skal kunne se disken Som dere ser blir det god plass til disker. har beregnet 3stk per vifte. Totalt 9 disker (kan også lage en rad til bak for totalt 18 ) Det var det jeg rakk idag. Avslutter med noen bilder av de delene som er skrudd sammen, med bl.a I/O plata Som vanlig har jeg hatt god hjelp fra Thea Siden jeg var alene med henne idag så bestod det i at hun var flink og lå i senga si og slappet av. Håper som sagt på å få gjort endel imorgen også, men skal i dåp så det blir etter det i tilfelle. Ser at det er mange som har vært inne å sett på prosjektet. Håper dere også kan ta dere tid til å skrive en liten kommentar i kommentartråden Endret 17. november 2007 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Da er det tid for en liten update Skulle egentlig jobbe i helga som var, men akkurat i det jeg hadde fått bært alt ut på verandaen så begynte det å snø Fikk jobba litt på mandagen. Har fått skjært ut hull til dvdbrenner, så nå er all saging ferdig. Om jeg ikke tar helt feil. Har i tillegg også fått satt på dører og malt hele kassa svart. Her ser dere at dørene er skrudd på og høyre dør er åpen Slik ser det nå ut bak i fra. Som dere kanskje ser så fikk jeg fiksa den lille biten som datt av nederst hvor PSU skal sitte. Saget av en liten sponbit som jeg satte inn der, så jeg ungår en glippe i bakplata. Her er et nærbilde av hengslene. Som dere ser så er vinkelen (i mangel av et bedre ord) i hengslene innfelt i plata. Egentlig skal hengslene festes andre veien slik at denne står ut, men da ville skruefestene på hengslene komme veldig nær kantene på platene så jeg valge å snu dem. Så til slutt så legger jeg vet et bilde av hvordan det vil se ut. Må si at det likner veldig på hvordan arbeidstegninga ser ut .9 Det eneste som mangler nå er å feste front og topp plata, samt de to siste listene til å feste hd'ene i. Jeg har dessverre ikke noe bilde av kassa når den er malt, så prøv å se det for dere Jeg har nå kjøpt inn et par led som jeg tenkte jeg skulle bruke som power/hd led osv, men har ikke bestemt meg for hvor jeg skal ha disse enda. Jeg tar også veldig gjerne imot tips til en litt fet power knapp Husk forøvrig at kommentarer skal skrives i kommentartråden. Endret 28. november 2007 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå