RamsFoto Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg har eksperimentert litt med 3D-effekt ut fra to bilder av samme motiv med litt ulik vinkel. Dette er en gammel teknikk fra fotografiets barndom, men jeg synes likevel det er fascinerende. For å se effekten må du ”sette på 1000metersblikket”, det vil si la øynene gli fra hverandre slik at du ser i alt 3 utgaver av motivet, altså skjele. I første eksempel under skal du se 3 skjeve tårn. Dersom du ser 4 så er du på rett spor, men du må få de to midterste tårnene til å overlappe totalt. Det hjelper å flytte seg lengre fra skjermen eller gjøre bildet mindre slik at øynene ikke trenger å gli så langt fra hverandre. Fordi øynene ikke glir fra hverandre helt vannrett, må man ofte også justere vinkelen på hodet litt. Når du har 3 motiver, skal du fokusere på den midterste. Etter litt tid (10-30sek) vil det se ut som et 3dimensjonalt tårn. Effekten kommer frem fordi kameraets to vinkler ”hermer” etter øynenes plassering litt fra hverandre. Høyre øye ser et bilde som er tatt fra en posisjon litt til høre for det bildet venstre øye ser. Når bildene fra begge øynene overlapper, lures hjernen til tro at du kun ser ett motiv. Siden motivet dermed sees fra to ulike vinkler, vil hjernen oppfatte motivet som 3-dimensjonalt. Tårnet i eksempel 1 gir ikke den aller beste effekten, men er et greit bilde å starte med. Det er mulig hjernen min er ekstra lett å lure. Jeg har spurt flere om de ser effekten, men de fleste har problemer med å få øynene til å gli fra hverandre. Det ender som regel i hodepine og frustrasjon. Dersom et øye er veldig dominant, så vil dette ikke virke. Hjernen vil ignorere bildet fra det ikke-dominante øyet. Det hjelper for noen å bruke en plate mellom øynene og frem mot bildet for å "blende av" slik at hvert øye bare ser sitt riktige bilde. Jeg lurer på: Er det flere enn meg som får noe ut av dette? 3 eksempler: Headache warning! Jeg tuller ikke... Tårnet i Pisa Sofienberg kirke Nordskipet av domen i Pisa Jeg innrømmer at det var mitt bilde som fikk den absolutte sisteplassen i forrige runde av fotokonkurransen Dybde. Ingen sure miner av den grunn, men for å vise at bildet ikke var helt tankeløst poster jeg det igjen i denne tråden til glede for nye lesere. Jeg har sydd de to bildene sammen for å gjøre det ekstra vanskelig å oppdage effekten. Ut fra stemmetallet vil jeg si jeg lyktes godt med dét... † your eyes: Eller er dette bare sært?... - Rams Edit: oppgraderte advarselen om mulig hodepine. Se også postene #7-#10. Endret 4. november 2007 av RamsFoto Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg ser ikke hva du har gjort... Du har satt sammen 2 bilder, ved siden av hverandre... Dårlig spleising er det òg Lenke til kommentar
jakobls Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Effekten var kul den må jeg si. Fikk den 3D-følelsen jeg skulle få Mr. Olsen: Om du bare hadde klart å lese teksten som står først, så forstår du hvorfor han har satt 2 bilder ved siden av hverandre.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Effekten var kul den må jeg si. Fikk den 3D-følelsen jeg skulle få Mr. Olsen: Om du bare hadde klart å lese teksten som står først, så forstår du hvorfor han har satt 2 bilder ved siden av hverandre.. Effekten ble kanskje ikke så kraftig, fordi vinklene var for lite forskjellige? men så det ja, best på nr 3, ikke i det heletatt på nr 4, slet med nr 2, taket ødela litt, og nr 1 var litt svak effekt. Så¨det på nr 4 nå... måtte jobbe litt for å få de to grønne trærne til å møtes, men så gikk det... Endret 4. november 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 For at dette skal virke, så må man ha fungerende samsyn. Jeg har ikke det, og om jeg hadde stirret på disse bildene til stockmann feltet var tømt for gass, så ville jeg fortsatt ikke se en 3D effekt ... Tom Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Når jeg prøver så blir fokuset så feil at jeg ikke ser noen ting i det hele tatt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Når jeg prøver så blir fokuset så feil at jeg ikke ser noen ting i det hele tatt. Det er krevende for øynee, det blir som å fokusere et kamera, plutselig sitter det... Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Når jeg prøver så blir fokuset så feil at jeg ikke ser noen ting i det hele tatt. Det er krevende for øynee, det blir som å fokusere et kamera, plutselig sitter det... Jepp, med litt kraftig mysing fikk jeg plutselig veldig god kontroll, ordentlig stilig effekt. Føles nesten som om at øynene går inn i annen tilstand hvor man kan se ting man ellers ikke kan se ble veldig sliten av det. Endret 4. november 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Effekten ble kanskje ikke så kraftig, fordi vinklene var for lite forskjellige? men så det ja, best på nr 3, ikke i det heletatt på nr 4, slet med nr 2, taket ødela litt, og nr 1 var litt svak effekt. Så, så Olsen. Ingen grunn til å skade seg selv over dette, teksten var laang. Du har rett i at nr1 har litt svak effekt da den relative vinkelen er litt for liten her. Nr3 gir et bra resultat, men jeg synes selv at nettopp taket gjør at nr2 gir aller best effekt. Nr 4 er litt tricky da bildene ikke er skilt fra hverandre, men gi det litt tid. Effekten er minst like bra her. Takk til dere som har svart, fint å se at det ikke bare er min hjerne som kan lures... Dersom noen har andre eksempler, så er det bare å legge dem til. Mulig jeg kommer med et par nye selv i løpet av kvelden/natten. Jeg vil bare for å unngå advokater gjenta hodepineadvarselen fra første post. Stirrer man for lenge på dette, kan det gi kraftig hodepine! - Rams Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ble svimmel og slet med å fokusere rett med øynene etterpå... Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Så, så Olsen. Ingen grunn til å skade seg selv over dette, teksten var laang. Du har rett i at nr1 har litt svak effekt da den relative vinkelen er litt for liten her. Nr3 gir et bra resultat, men jeg synes selv at nettopp taket gjør at nr2 gir aller best effekt. Nr 4 er litt tricky da bildene ikke er skilt fra hverandre, men gi det litt tid. Effekten er minst like bra her. Takk til dere som har svart, fint å se at det ikke bare er min hjerne som kan lures... Dersom noen har andre eksempler, så er det bare å legge dem til. Mulig jeg kommer med et par nye selv i løpet av kvelden/natten. - Rams Jeg synes 1 var fin jeg, fordi den haar mange detaljer og store kontraster, samme med det som du har laget selv. Jeg vil bare for å unngå advokater gjenta hodepineadvarselen fra første post. Stirrer man for lenge på dette, kan det gi kraftig hodepine! Brev fra min advokat er på vei i posten Nå gleder jeg meg til å legge meg Mr. Olsen, samme her, håper det går over Endret 4. november 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
Flex Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Tøft. Dette må jeg prøve å lage selv en gang. Jeg klarte jeg ikke å "vri" øynene mine nok til å se det i fullstørrelse, men ved å skalere bildene ned til 60-70% gikk det fint. Hvor langt fra hverandre er bildene tatt? Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) snip... samme med det som du har laget selv. Jeg har laget alle selv, men bare et jeg har orket å spleise. Eventuelle brev fra advokater mottas i 3 håndskrevne eksemplarer sendt til Dr.juris Farcjuw M Laleiss p.box 1301 Touraitak CH-76038 Hanhcow China Flex: Avstanden er ikke så viktig, men det er alltid betydelig mer enn 7cm (som er avstanden mellom øynene). Det er den relative avstanden til motivet som betyr mest. Til tårnet i Pisa er det flere meter mellom posisjonene, men her er effekten minst. For kirkegården er det litt under en meter. De andre husker jeg ikke, men ca en meter tipper jeg. Det viktigste er å holde eksponeringen noenlunde konstant, og at horisontalvinkelen er lik. - Rams Endret 4. november 2007 av RamsFoto Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 snip... samme med det som du har laget selv. Jeg har laget alle selv, men bare et jeg har orket å spleise. - Rams Ahh beklager prøvde å søke litt om dette på nettet, men fant ikke så mye. (Prøvde ikke så mye, for sliten i øynene ) men nå skal øynene få hvile, Natta Lenke til kommentar
Flex Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Flex: Avstanden er ikke så viktig, men det er alltid betydelig mer enn 7cm (som er avstanden mellom øynene). Det er den relative avstanden til motivet som betyr mest.Til tårnet i Pisa er det flere meter mellom posisjonene, men her er effekten minst. For kirkegården er det litt under en meter. De andre husker jeg ikke, men ca en meter tipper jeg. Det viktigste er å holde eksponeringen noenlunde konstant, og at horisontalvinkelen er lik. Jeg sleit litt med 1'ern, men jeg tror kanskje det er fordi effekten ble veldig overdrevet. Også på grav-bildet virker hver gravstøtte å være langt foran den bak. Jeg vil tro at en avstand på 7 cm vil gi en mest "riktig" 3D-effekt, men denne vil kanskje bli så liten at den vil bli vanskelig å få øye på...? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Dette var moro. Fikk det bra til med de små bildene, men det ble straks verre med store bilder. Hvordan har du gått frem for å sette sammen bildene? Francis Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Dette var jo tøft ja Det største problemet jeg hadde var da jeg skulle snu meg for å se hva som var bak gravstenene på siste bildet, og reise meg opp fra stolen for å se over taket Lenke til kommentar
TomasJenssen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Det er faktisk mulig å lage 3D-bilder ut ifra en eksponering! Var borti et program for dette på jobb engang. Men dog måtte man ha egne skjermer til dette, som ikke var billige! Tror det kostet 30-40000 for en 19"! Men det er mulig Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 hmm.. tok meg den frihet å bytte om på bildene i "Nordskipet av domen i Pisa" da disse var feil plassert. du må huske at det høyre øyet skal se det som er til høyre, altså må bildet for høyre øye være på venstre side siden man krysser øynene for å se bildet bildet blir også mye bedre om man laster det ned og ser på det med sort bakgrunn Lenke til kommentar
Carny Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det virker for meg som avstanden mellom kameraene er litt for stor. Det ble litt "unaturlig" mye 3D, for min del i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå