Gå til innhold

Statskirkens krenkende overgrep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kirkens bevilgninger er i motsettning til alle andre trossamfunn, ikke basert på medlemsantallet.

Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å overse det :p Dette var jeg ikke klar over, hvor fant du ut det?

Det som egentlig ergrer meg er at, som du påpeker, mitt (uønskede) medlemskap i kirken kan føre til at HEF´s støtte blir mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

Be back with the answer.... I think!

Gratulerer, nå slipper både du, kona og sønnen din kristne verdier resten av livet.

Føler folk ikke et tomt liv uten litt religiøse verdier?

I vår tid står Kristendommen for alt det gode.

kan ikke fatte hvorfor folk har så mye i mot den?!

Hva har kristendommen gjort mot deg som får deg til å flippe ut?

trenger svar!

Lenke til kommentar

:!:

Er du enig i alle kristne verdier?

Er alle kristne enige i hva bibelens verdier er?

Følger alle kristne personer bibelens verdier?

Er du enig med alle andre kristne?

Hva om jeg som er ateist har andre verdier enn deg? Verdier som jeg syns er bedre og mye 'godere' enn de kristne. Bestemmer du at de ikke er gode?

Hvorfor har kristnedommen enerett på 'alt som er godt'?

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Guttungen min på 2 og et halvt er ikke døpt, så det du sier er at han er i stat kirken? Skal jeg jammen sjekke opp og må si at jeg vil bli VELDIG overrasket og forbannet hvis han faktisk står der! Har jeg aldri tenkt over, men jeg skal sjekke! Hverken jeg eller kona står i kirken, vi er begge utmeldt for en halv evighet siden, så det ville overraske meg VELDIG hvis guttungen står der! I så fall, hvorfor?

Har sjekket, og hverken jeg, min kone eller gutt ungen sto oppført i det registret, vi er troløse, vantro he he. Fikk svar i løpet av en halv time faktisk, så det var jammen kjapt, det skal menigheta ha :D

Grunnen til at trådstarter er i kirken er fordi faren hans er det. Så lenge én av foreldrene er medlem, blir barnet automatisk medlem. Uansett om det blir døpt eller ikke.

Heldigvis blir barnet også automatisk fjernet når det blir 18 år, problemet er bare at kirken svært ofte glemmer å gjøre dette.

Så det hadde vært ganske uhørt om ditt barn var medlem.

Vel.. Jeg er født inn i en menighet som står et godt stykke unna statskirken.

Tidligere i år fikk jeg et brev fra statskirken, hvor det sto at det var "skjedd en feil", og jeg sto oppført som medlem i både menigheten og statskirka. Jeg måtte returnere et skjema om jeg ønsket å fortsatt stå i statskirka.

Det samme brevet fikk ca hele min generasjon i menigheten, og sikkert i andre menigheter.

Jeg er glad for å lese her at de ikke får støtte pr. medlem, som jeg trodde de gjorde. Jeg var nemlig i ferd med å kreve det de isåfall hadde fått for meg oppigjennom tilbakebetalt til staten.

Lenke til kommentar
Hva har kristendommen gjort mot deg [strayder] som får deg til å flippe ut?

trenger svar!

Det som provoserer er å bli oppført som medlem i noe en aldri har hatt et ønske om å være en del av. Det er frekt og krenkende overfor individets integritet, det er ikke det minste rart om en blir frustrert over en så til de grader tilbakestående medlemsordning.

Jeg går ut i fra at du med religiøse verdier ikke tenker på fellesverdier, men mener verdier som er utelukkende religiøse? Isåfall så er svaret mitt nei, jeg føler ingen tomhet av å ikke ha verdier som i fra mitt ståsted er meningsløse. Hvorfor skulle jeg det?

Lenke til kommentar

trenger svar!

Fordi statskirken har ingenting å gjøre i et så flerkulturelt/sekularisert land som Norge, og når man blir mer eller mindre av "tvunget inn" gjennom forskjellige severdigheter og holdt igjen med klør så er det ikke rart man reagerer. (?!)

Hadde det f. eks vært lettere å melde seg ut av statskirken, eller at det krevdes litt for å komme inn så er jeg overbevist om at stastkirken hadde fått mindre makt. (og tilslutt oppløst?)

Eneste en merker til statskirken i Norge er på skatten.

Postivte ting = .....ikke noe som jeg kan se.

Negative = Mindre penger / feil bruk av statskassen

Lenke til kommentar
Verdier som jeg syns er bedre og mye 'godere' enn de kristne.

Hvilke?

-Være open minded, å akseptere andre folk. I stedet for å være konservativ og jævlig. Hele tiden prøve å nekte andre folk fra å være seg selv, fra å være 'rare'. Nekte folk fra å være annereldes enn slik folk var for 2000 år siden.

-Være åpen for utviklig, i stedet for å jobbe i mot det.

-Være åpen for homofili, i stedet for å jobbe i mot det.

-Styrke rettighetene til de ikke-mennesklige dyrene, i stedet for å bare fokusere på menneskenes rettigheter.

-La kvinnene være likeverdig med mennene, i motsettning til å undertrykke dem.

-La seksualiteten være naturlig, i stedet for å gjøre den om til noe sykt og skammelig.

Etc, etc, etc. I could go on forever.

Lenke til kommentar

1. virker som om du beskriver kristne fundamentalister her, greit nok alle religioner har fundamentalister, jeg ser ned på dem fordi de reglene de har nå er foreldet

2. gi meg et eksempel jeg kan ikke komme på noen :blush:

3. homofili er en nedgang, i det gamle romerriket var dette veldig vanlig og det førte til at bestanden sank veldig

4. kirken har ikke noe med dette å gjøre i nåtidens samfunn

5. igjen, de gamle lovene er foreldet

6. samme som 5

ed: @ 3 jeg forstår at det er mange homofile, men jeg syntes ikke det burde være like vanlig/ mer vanlig enn heterofile

Endret av Crazy_Man
Lenke til kommentar
1. virker som om du beskriver kristne fundamentalister her, greit nok alle religioner har fundamentalister, jeg ser ned på dem fordi de reglene de har nå er foreldet

Jeg beskriver kristendommen og hvordan den fungerer i verden. Disse punktene er spesielt gjennkjennelige med fundamentalister, men er ikke bare dem. Kristendommen består ikke bare av 'gretne og dumme fundamentalister', og resten av snille, kjekke og glade kristne som bare sprer 'godhet'. Er mange som ligger i midten. Og kristendommmen eksisterer ikke bare i sekulære Norge. Heller ikke bare i sekulære vesten. Den sprer seg som en kjønnsykdom nede i Afrika og Asia. Og der er det enda verre tolkninger som blir utlært.

2. gi meg et eksempel jeg kan ikke komme på noen :blush:

Kristendommen består som sagt av over 2000 år gamle regler, som blir tviholdt på. Hvis kristendommen inneholder noe som kan bli brukt til å jobbe imot noe, så vil det bli brukt. Kan nevne diskusjonen om bruk av stamceller som er ganske aktuellt.

3. homofili er en nedgang, i det gamle romerriket var dette veldig vanlig og det førte til at bestanden sank veldig

ed: @ 3 jeg forstår at det er mange homofile, men jeg syntes ikke det burde være like vanlig/ mer vanlig enn heterofile

For det første. Uansett hva man syns om homofili, og uansett om man mener homofili er et valg eller ikke. Så gir ikke det kristne eller noen andre rett til å undertrykke dem.

For det andre. Vi er alt for mange folk på jorden, homofili kan være reddningen vår for å få balanse. Som betyr at for meg, er alle former for negativitet mot homofili problematisk.

4. kirken har ikke noe med dette å gjøre i nåtidens samfunn

Jeg snakker ikke om kirken eller noen andre kirker spesielt, men om kristendommen.

5. igjen, de gamle lovene er foreldet

Right back at ya.

6. samme som 5

Til og med i det utrolig humanistiske (les ateistiske/sekulære) kristne samfunnet i Norge er det fremdeles masse tull på dette området.

Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke helt, sitat fra Hedning.no:

Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn.

og JO statskirken får 400 pr. medlem i året og "glemmer" å melde folk ut sålenge de ikke er meldt inn i et nytt trossamfunn for å få pengene.

Den såkalte "kirkeskatten" er på ca 200,- pr år. Dette tilskuddet får statskirken for alle innbyggere minus de som er registrert med noe annet.

Før var det ihvertfall mulig å spesifisere at kirkeskatten skulle gå til HEF uten å melde seg inn i HEF.

Kan noen vennligst avklare dette, med henvisning til troverdig kilde(som lovdata)?

Lenke til kommentar

Ble veldig skeptisk nå, men håper da inderlig at Hedningsamfunnet har rett her. Hadde vært tragisk om dem, som er såpass opptatt av dette, hadde tatt feil.

Forresten. Sendte nylig denne mailen til kirken

Som du sikkert vet blir alle barn her i landet automatisk ført opp i Den Norske Kirkens medlemsregister hvis minst én av foreldrene allerede er medlem. Men hvis barnet ikke blir døpt før hun/han fyller

18 år, skal det automatisk fjernes fra registereret. Når noe så tvilsomt blir praktisert, skulle man tro det eksisterte grundige rutiner og kontroller for å passe på. Men min erfaring tilsier at dette ikke er saken.

Så spørsmålet mitt er om det eksisterer rutiner for å fjerne tilhørige medlemmer fra medlemslisten? Hvis ja, hvem har ansvaret for det? Og blir det noen gang kontrollert?

Her er det sjokkerende svaret:

Vi viser til forespørsel på e-post angående sletting av tilhørige i medlemsregisteret for Den norske kirke. Vi kan opplyse om at slik automatisk sletting ikke ennå er foretatt. Det vil først bli gjort i 2011 fordi vi ikke har op0plysninger lenger tilbake enn til 1993. Først fra 01.01.1993 fikk folkeregisteret anledning til å registrere medlemskap i Den norske kirke og før den tid har vi dessverre ingen slik oversikt. Automatisk sletting av tilhørige etter fylte 18 år blir altså ikke foretatt før de som er født etter 01.01.1993 fyller 18 år i 2011. Da vil det også bli iverksatt rutiner som sørger for at dette blir gjort slik det skal.

:ohmy:

Helt sykt er det!

Lenke til kommentar

Gratulerer, nå slipper både du, kona og sønnen din kristne verdier resten av livet.

kan ikke fatte hvorfor folk har så mye i mot den?!

trenger svar!

Hva er kristne verdier og hva er så godt med dem? Jeg har like "bra" verdier som en hvilken som helst kristen, kanskje til og med bedre verider!

Tomt? Hvorfor tror du det? Hva får deg til å tro (rent bortsett fra at du er opplært til å tro dette...) at livet blir "tomt" hvis du ikke tror på noen gud? Jeg tørr å påstå at livet ditt er tomt siden du tydeligvis automatisk ignorerer alt som ikke står i en eventyr bok...

Står virkelig kristendommen for alt det gode? Står religion i det hele og fulle for fremskritt, forståelse og neste kjærlighet? For meg har alltid religion, og da spesielt kristendommen, stått for tvang, trangsynthet og undertrykkelse og et hinder for å finne ut mer om hvorfor vi er her.... Men det er min oppfatelse av religion...

Jeg er et hundre prosent sikker på at gud er tull og hvis du tror at jeg og min familie på 8 ikke klarer å leve side om side med andre mennesker fordi vi ikke tror på eventyr er jeg redd du er forferdelig ignorant. Jeg lærer ungene mine til å tenke selv og heller legger et grunnlag for dem til å sjekke ting skikkelig og være kritiske før de gjør de seg opp en mening isteden for å prakke på dem det jeg eventuelt tror på. Kan du si det samme om dine unger, eventuelt fremtidige unger? Får de sjansen til å tenke selv eller vil du trekke troen din nedover ørene på dem, skremme dem med "Hvis du ikke tror kommer du til helvette!" eller lignende propaganda? Og hvorfor tror du? Har du tenkt over det? Du godtar automatisk at noen tror på en 2000 år gammelt eventyr, men hvis noen kommer og forteller deg at de tror på ringenes herre og moralen de har i den boken vil du da si dem er gale? De tror like mye som deg. ... For meg er troen på en gud og troen på at Harry Potter finnes en og samme ting, eventyr!

Faktisk syntes jeg det er helt utrolig at folk i dag tror på slikt, men har kommer til at de ikke tørr gå utenfor boksen sin på akkurat dette område! De er opplært til å tro at dette er det eneste riktige og at alle andre har feil og det er helt greit for meg. Tro i vei til krampa tar dere, men det er ikke noe for meg! Jeg foretrekker kritisk tenkning og vitenskapelige fakta fremfor prester som lekser ut av gamle bøker hvilken dag som helst!

For meg er selve roten til alt ondt her i verden religion! Verden hadde vært et mye bedre sted uten, det er jeg sikker på! Moral og verdier har, kontra det mange kristne tror, ikke en dritt med troen på en gud å gjøre.

:D

Hva tror du homofili er? En sykdom? Har hatt en del homofile arbeids kolleger og har et par venner som er homofile/bifile og må si at bare tankegangen på at disse er syke eller er smittet av "homobasillen" er latterlig! Homofili er en seksuell LEGNING og ikke en sykdom og den eksisterer hos en god del andre arter også. Altså helt naturlig. Det de kristne tydeligvis er redde for er at hvis de likestiller det med hetrofili vil kanskje DE BLI homo også.... De ser på det som skittent, men er kjærlighet skittent? De homofile elsker hverandre like mye som hetrofile, tenkt over det? Men som sagt, det ER en legning, ikke en sykdom som smitter. Enten ER du homo eller så er du ikke. Det er ikke noe du velger heller...

Og det er IKKE farlig! Jeg har som sagt flere venner som er det og jeg er ikke smittet enda jeg har kjent dem i over tyve år..... :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Hva tror du homofili er? En sykdom? Har hatt en del homofile arbeids kolleger og har et par venner som er homofile/bifile og må si at bare tankegangen på at disse er syke eller er smittet av "homobasillen" er latterlig!

Én ting han pekte på er litt interessant da. Kan homofili være naturens måte å regulere menneskebestanden? Den gjør det jo på mange rare måter(ref. Lemen, om enn ikke helt på måten mange tror), så hvorfor ikke? Det gjør ikke homofile mindre verdt eller noe som helst, men kanskje naturen sper på med forskjellige -filier i et balansert system? :ph34r:

Lenke til kommentar

Hva tror du homofili er? En sykdom? Har hatt en del homofile arbeids kolleger og har et par venner som er homofile/bifile og må si at bare tankegangen på at disse er syke eller er smittet av "homobasillen" er latterlig!

Én ting han pekte på er litt interessant da. Kan homofili være naturens måte å regulere menneskebestanden? Den gjør det jo på mange rare måter(ref. Lemen, om enn ikke helt på måten mange tror), så hvorfor ikke? Det gjør ikke homofile mindre verdt eller noe som helst, men kanskje naturen sper på med forskjellige -filier i et balansert system? :ph34r:

Da er krig en enda bedre måte å bli kvitt en masse folk på. (Så det er kanskje på tide å starte tredje (fjerde?) verdens krig bare for å få slanket befolkningen noen milliarder? )

Sånn sett kan det se sånn ut ja, som om homoseksualitet er en måte å bli kvitt folk på. Det kommer ingen nye barn, bare "dritt unger" (Sorry, couldn't help myself :blush: ).... Så det er derfor mange mener at homofile IKKE skal få adoptere barn? :D

(Jeg er hverken for eller i mot at homofile kan foreta adopsjon. Ihvertfall ikke enda. Personlig tror jeg at barn trenger en foreldre av hvert kjønn fordi det er sånn fra naturens side, men sikker kan en jo aldri være.... Men det vil jo vise seg om noen år da. Så vi får se...(

:D

Lenke til kommentar

jeg mente kun at mennesketallet kunne komme til å synke hvis det blir mer homofile enn heterofile, ikke noe med det andre som du nevnte.

jeg beklager hvis jeg gjorde deg sinna eller noe sånt, virka i alle fall slik på måten du skrev det på.

men, det kan jo være menneskenes måte å fjerne noe av folkemassen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...