Digitize Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Hei, Jeg oppgraderte idag fra nVidia forceware 169.01 til 169.04 for å teste ytelsen i Crysis og har spilt det et par timer idag uten noen problemer. Det er ikke blitt gjort noen hardware eller softwaremessige endringer utover dette de siste par månedene (det er heller ikke gjort noen endringer i bios siden den ble bygget). Jeg understreker at jeg overhode ikke har hatt noen problemer med maskinen så langt what so ever, ei heller i DX10 spill som World in Conflic og Lost Planet. Jeg satt og surfet litt på nett da jeg plutselig fikk min alle første BSOD i Vista (32-bit). Jeg fikk kun et kort glimt av hva som stod, men registrerte "ntfs.sys" og "FAULT_IN_NONPAGED_AREA". Jaja tenkte jeg og tok en reboot. Jeg kommer nå kun til skjermen der hvor Vista loader, før jeg igjen møter en BSOD. Jeg har forsøkt å starte i safe mode, revertere tilbake til "last known good config" (rett før jeg oppgraderte til 169.04 satt jeg et system restore point), boote med Vista DVD-en, dra ut alle harddiskene foruten den hvor Vista ligger - dette har null effekt. Jeg har sjekket kabler og sett alt alt er montert riktig (maskinen har ikke vært fysisk rørt innvendig de siste 2 månedene). Nå er det bare BSOD over hele linja. De fleste BSOD'ene mangler referanse til drivere ("0X0000007E"), men jeg fikk også en "MEMORY_MANAGEMENT" når jeg prøvde å starte Vista DVD-en - "memory.." meldingen har jeg ikke klart å få flere ganger. Jeg har kjørt igang et par WD diagnoseverktøyer, men det sier bare at "harddisk not found". Har også forsøkt noen av programmene på Hiren's og Ultimate boot cd, uten effekt. Mine mistanker peker derfor mot min 3 år gamle WD Raptor 36GB som jeg ene og alene har kjørt Vista på. Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke at synderen er den nye RAM'en, PSU'et, HK'et eller skjermkortet. Varme er heller ikke noe problem (ei lekkasjer fra vannkjølingen). Jeg regner forsåvidt heller ikke med at det er nVidia 169.04 som har forårsaket dette. Jeg vedlegger et par bilder om jeg tok mer kameraet av skjermdump. Her er min hardware; Intel Core 2 Quad Q6600 @3ghz Asus P5K Deluxe XFX GeForce 8800Ultra 768MB 4x 1GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 (m/ Corsair DOMINATOR Airflow Fan) SB X-Fi XtremeGamer, low-profile NEC AD-7170S DVD brenner, SATA Cooler Master 850W Real Power Pro PSU Cooler Master Stacker Fulltower Cooler Master 4-in-3 Device Module (120mm vifte) med 4 disker; Seagate Barracuda 200GB 7200rpm IDE Seagate Barracuda 250GB 7200rpm IDE Seagate Barracuda 160GB 7200rpm SATA WD Raptor 36GB 10000rpm SATA (system) Seagate Barracuda 500GB 7200rpm SATA (m/ Zalman drevramme med heatpipes) Systemet er vannkjølt og drives av en Iwaki MD 15 pumpe med vannblokk på CPU og GPU. OS er Windows Vista Ultimate 32bit. Takk for all hjelp - jeg trenger noen gode råd ! Edit; Skrivefeil Endret 9. november 2007 av Digitize Lenke til kommentar
mlek Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 jeg tror ikke at synderen er den nye RAM'en, PSU'et, HK'et eller skjermkortet. V Har du prøvd med bare en rambrikke? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 WD Raptor er legendarisk kjent for å nettopp IKKE fungere i Windows vista. Gratulerer med at du har fått det til å fungere så lenge som du har! Skulle gjerne utdypet men trenger noen timer på puta før jobb =D Lenke til kommentar
Nicromann Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 WD Raptor er legendarisk kjent for å nettopp IKKE fungere i Windows vista.Gratulerer med at du har fått det til å fungere så lenge som du har! Skulle gjerne utdypet men trenger noen timer på puta før jobb =D Har brukt WD Raptor disker på flere Vista Beta`er, samt min Ulitimate 32bit. Har aldri hatt noen form for problem med dette, så virker rart om det skulle være disse diskene. Men tilbake til trådstarter, vil som sagt tidligere her prøvd å bytte om på minnebrikker. Eller, kjøre en F8 under oppstart for å komme inn i sikkerhetsmodus. Deretter prøve å gå et restorepoint tilbake. Får håpe du får orden på det! Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Feilmeldinger (især BSOD) med "ntfs.sys" kan tyde på harddisk problemer. Endret 6. november 2007 av covah Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Prøv å sjekke minne med programvare fra http://www.memtest.org/. Statisk elektrisitet kan grille kretser i RAM som kan befinne seg i områder på minne som ikke blir aktivert på lang tid, eller at kretser er delvis grillet og blir stadig mer og mer redusert etter lengre bruk. Har du andre (trygge) minnebrikker tilgjengelig, prøv disse (eventuelt prøv dine eksisterende 1 og 1 brikke). Finner du feil får du nok nye på garanti. Slike feil er ikke lett å se seg til og kan skje når du minst venter det. Lykke til, og vær forsiktig. Jeg har ingen erfaring fra Vista, men det er godt å sjekke minne når noe så tilfeldig først skjer. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg mistenker enten minnet ditt eller harddisken din, har selv noen erfaringer med WD Raptor og Vista, noe som ikke er veldig gode erfaringer, men det kan være minnet også, de kan få feil på de mest upassende tidspunktene. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Babb Rass Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Den feilkoden som var på to av bildene. Som så slik ut "0x000007E" er ikke alltid men ofte relatert til harddisken. Jeg har ikke noen erfaring med Raptor/>Vista. Men jeg vet også at irql_not_less_or_equal feilen kommer av enten en driver som får noe av hardwaren til å krasjæ eller bare at det er noe "kødd" med noe av hardwaren. Ikke så mye til hjelp, men prøv å kjør hdd test på disken. Bare for å se at alt stemmer. Jeg fikk selv irql_not_less feilen for et par år siden, da var det den orginale nvidia driveren som fulgte med hovedkortet, da dette var ingravert på mobo. Litt trøtt Men håper noe av det jeg skrev er til hjelp. -Christoffer Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Som nevnt tidligere i tråden så er raptor og vista ikke venner under visse konfigureringer. Les her og se om det hjelper deg: http://www.tomshardware.co.uk/wd-raptor-nv...eview-2336.html Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Hei og takk for gode svar så langt! Da har jeg fått testet litt i systemet her. Til min store overraskelse var systemet helt dødt da jeg forsøkte å starte opp igjen. Med "dødt" mener jeg at maskinen startet som normalt, men ingen signaler ble sendt til monitoren, ingen aktivitet på harddiskene og ingen feilmeldinger fra bios (kun en sort skjerm med en pc som slo seg på som normalt). Jeg koblet deretter på en 1m sata kabel fra WD 36GB Raptor'en og over på reserve PC-en min som kjører WinXP sp2. Her kopierte jeg over alt av viktig innhold, før jeg kjørte en generell disksjekk i XP. Ingen feil ble funnet. Jeg bootet deretter XP-maskinen med WD sin egen bootbare diagnose-cd og tok en full sjekk av alle sektorer. Ingen feil ble funnet (se bilde). Jeg begynnte deretter å jobbe med å få (post)bilde tilbake på skjermen igjen og tilgang til bios med POST. Minnet i slot 2 og 4 ble fjernet, slik at oppsettet ble 2GB dual-channel. Etter en ny boot fikk jeg plutselig bilde igjen (POST). Dog stoppet prosessen på "Initializing USB Controllers ..." (se bilde). Jeg fikk ikke noe respons på tastetrykk og kom ikke videre til bios. Underveis her kom det ikke noen form for ulyder fra den interne pc høytaleren. Jeg fjernet deretter minnet i slot 3, slik at maskinen kun kjørte 1GB ram i slot 1. Fortsatt kom jeg ikke lenger enn til samme "USB melding". Etter litt googling rundt dette, leste jeg at noen skrev at man må nappe ut all hardware som er koblet til USB portene (!). Jeg gjorde derfor dette og voila! maskinen bootet igjen med 1GB ram. Det røynet deretter på med feilmeldinger om at systemet fra overklokket med settings som ikke var stabile osv. Tok derfor en runde i bios hvor jeg loadet default verdier. Etter en ny runde med boot kom jeg nå til Windows-skjermen hvor jeg igjen kunne velge "safe mode", osv. Uansett hva jeg valgte her, nektet Vista å starte (skjermen ble enten sort eller systemet restartet). Tiden var derfor inne for å teste minnet. Jeg brukte programmene "Memtest86+ v1.70" og "Memtest 86 v3.3". Første brikke jeg testet var den som stod alene i slot 1. Det gikk ikke mange sekunder før "Memtest86+ v1.70" rapporterte titusenvis av feil her. For å verifisere kjørte jeg en ny test med "Memtest 86 v3.3", også her ble det rapportert tusenvis av feil (bilder er vedlagt). Jeg gikk deretter igjennom de 3 andre brikkene over en periode på ca. 4 timer med test både i "Memtest86+ v1.70" og "Memtest 86 v3.3". Det ble rapportert null feil på de andre brikkene og testene passerte hele sykluser flere ganger. Jeg rakk ikke å sjekke brikkene i 2GB / 4GB dual-channel oppsett, men føler at jeg fikk testet de veldig bra individuelt. Er dere enige med at dette holder for å si at brikke 1 er ødelagt og brikke 2/3/4 fungerer ? Eller bør jeg kjøre tilsvarende test på en annen maskin som støtter samme minnetype for å verifisere dette ? Tilslutt markerte jeg de 4 brikkene som "1 - 4", slik at jeg ikke skulle blande dem. Jeg fjernet brikke "1" (som det hadde vært feil på) og tok tilfeldig brikke "3" og "4" og satt de som dual-channel i slot 1 og 3. Fikk deretter ny overklokk feilmld under "POST" og måtte inn i bios og bare ta "exit saving changes". Voila! Vista starter som normalt og ser ikke ut til å ha tatt noen skade. Det eneste problemet jeg fant var at kun 2 av mine 3 sata disker dukker opp i Vista. Jeg har 3 sata disker og 2 IDE, alle vises i Vista, foruten den ene sata disken. Denne dukker også opp i bios og under POST, så da vet ikke jeg. Jeg får feilsøke litt mer på dette. Jeg har ikke fått noen flere BSOD, men kjørte også kun maskinen en liten halvtime igår. Jeg dobbeltsjekket også at "4GB patchen for Vista" (kb929777) var installert, i tilfelle det skulle hatt noe å si. Konklusjonen er derfor følgende; Jeg regner med at den ene av mine 4 minnebrikker (fra august 2007) på mystisk vis er blitt ødelagt. Jeg regner med at problemet vil løse seg ved at jeg sender denne i retur til komplett.no og får en ny (evt. at jeg må sende 2 stk inn som et par). Det ser ikke ut til at det var noen feil med WD Raptor disken alikevel. PS! Jeg vurderer å selge denne monster PC-en når nytt minne er på plass, jeg har verken tid eller hjerte til å styre så fælt med maskinvare lenger! Får holde meg til konsoller fremover trur eg ... Lenke til kommentar
aeternam Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hei der! I forrige uke bygde jeg min nye pc som består av bl.a. Asus M2N-SLI Deluxe AMD Athlon 64 X2 6000+ Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent 4 * 1GB Crucial DDR2 BallistiX PC6400 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Vista Home Premium 64-bit edition. Jeg vet at problemet som ble beskrevet i denne tråden ikke nødvendigvis ligner helt på mitt, men jeg fant ut at min løsning på problemet også et eller annet sted ble beskrevet som en løsning på det beskrevne problemet i denne tråden. Ok... Jeg fyra opp PC-en etter å ha banna og steika litt og tilslutt fått delene på plass. PC-en boota fra DVD-en, og partisjonerte/formatterte disken, kopierte over alle filer og gjorde ellers alt som skulle bli gjort i forbindelse med en clean install. Problemene begynte da Vista skulle boote fra disk for å fortsette installasjonen. Da skjedde en av tre ting syklisk(jeg reinstallerte Vista et par ganger, fikk noe forskjellig oppførsel): 1. Hver gang PC-en bootet fikk jeg en blåskjerm med denne meldingen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 2. Blåskjerm med en annen melding jeg ikke husker i farta. 3. Begynte å boote Vista, fikk opp bakgrunnen. men så kom en melding om at det hadde skjedd en feil i booten, og jeg måtte resarte, om og om og om igjen... Jeg kom tilfeldigvis over en tråd som beskrev et problem med en ny disk, om jeg ikke husker feil gjaldt det en disk fra WD. Det ble henvist til en hotfix fra microsoft: http://support.microsoft.com/kb/929777 Så det jeg gjorde for å løse problemene var først å nappe ut to ram-brikker. PC-en boota som et skudd, og jeg gjorde meg ferdig med installen. Jeg isntallerte så bl.a. nevnte fix og skrudde av maskinen. Jeg trykket inn brikkene igjen, og VIPS; Tut og kjør!! Endret 4. desember 2007 av aeternam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå