Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin henger seg opp

Anbefalte innlegg

Hei. Har et ørlite problem med en maskin jeg mottok for bare et par dager siden. Maskinen er bygget basert på en pakkeløsning fra komplett hvor man selv velger komponentene og lar komplett bygge den for deg.

Beklager størrelsen på posten. Problemet er rimelig enkelt å beskrive, og det erheldigvis bare ett problem, men jeg vil gjerne gi så mye informasjon som mulig, på bakgrunn av hvor lite informasjon det er mulig å finne om selve feilen.

Begynner med informasjon om relevant hardware:

PSU: Crosair sin 620W

Hovedkort: XfX sitt Nvidia nForce 680i

CPU: Intel Core2Duo E6850

Minne: 4 x 1GB Corsair Dominator TWIN2X8500

Skjermkort: XfX sitt Nvidia Geforce 8800 Ultra (650/2200mhz versjonen)

HD: Operativsystem på en 150Gb Raptor. Spill installert på en annen 150GB raptor. 500GB WD disc for install filer osv.

Lydkort: Creative SB X-fi extreme Gamer.

O/S: Vista Ultimate (Kommer nærnere innpå 64bit og 32bit i problembeskrivelsen.

Siden dette er en ny maskin kan jeg så godt som gjøre greie for alle forandringene jeg har stått for siden jeg fikk den.

Operativsystemet som kom installert på maskinen var Vista Ultimate 32 bit. Det første jeg gjorde var å installere vista driverene for skjermen min (Samsung Syncmaster 226BW). Etter det installerte jeg de nyeste Nvidia driverene for skjermkortet. Etter det installerte jeg deamon tools, winrar og firefox.

Det første problemet oppsto rimelig raskt etter jeg begynte å bruke maskinen. Jeg installerte Crysis demoen som første spill install. Jeg fikk beskjed om å installere graphics hotfixen fra microsoft og gjorde det. Crysis fungerte utmerket og såg veldig bra ut. Maskinen presterte så bra som forventet på Crysis i forhold til FPS under de forskjellige instillingene jeg prøvde. Jeg spillte en stund og merket ingen problemer.

Neste jeg installertevar Call of Duty 4 demoen. Her skrudde jeg fullt opp på det som var av video instillinger og spillte i vei. Perfekt flyt i spillingen. Men så etter en liten stund hang maskinen seg opp. Som en plutselig lagspike stoppet bildet opp og lyden hang i samme "hakk i plata" loop helt til jeg gikk lei og restartet maskinen. Jeg kom meg ikke ut av spillet under opphengingen... ingenting reagerte. Så jeg fikk ikke se noen eventuelle feilmeldinger. Det var som om maskinen bare..stoppet.

Jeg prøvde å kjøre Call of Duty 4 igjen. Det funket like bra denne gangen, helt til maskinen stoppet igjen, denn gangen på et litt annet sted. Jeg kunen altså konkludere med at det ikke var en slags stor load på et bestemt sted i spillet som drepte maskinen... det er også heller usannsynelig med tanke på hvor kraftig maskinen egentlig er.

Neste ut var Bioshock. Fyrte opp på video instillingene og satt i gang. God flyt i spillet... maskinen kjørtedet åpenbart veldig bra. Jeg svømte i land etter introen og så hang maskinen seg igjen, på nøyaktig samme måte. Jeg restartet etter en god stund med venting og gikk inn i Bioshock igjen. Denne gangen fikk jeg spillt mye lengre. Jeg spillte igjennom hele førster load sharden på en måte. Men så hang maskinen seg igjen... denne gangen når spillet loadet neste del av spillet.

Etter dette har det samme skjedd under flere tilfeller. En gang i Portal, en gang i Rainbow Six, En gang i Halflife2. I tillegg har det heng seg opp tre ganger mens jeg har prøvd å installere Rainbow Six, en gang men sjeg har prøvd å installere Patch for Battlefield 2142 og en gang når jeg bare lastet ned noe i bakgrunnen mens jeg satt og arbeidet på filserveren min.

Det kommer altså ingen feilmelding. Det er derfor jeg tar skrittet over her og ber om hjelp. I de tilfellene hvor maskinen har hengt seg under installasjon ser maskinen helt fin ut, helt til jeg merker at musen ikke reagerer, tastaturet ikke reagerer, eventuelle loading bars er stoppet og eventuell lyd som måtte være på hakker i en uendelig loop.

Det er faktisk kun snakk om legitime versjoner av både spill og OS her. Vista, Rainbow Six og Battlefield 2142 er retail. Bioshock og Crysis er demoer. HL2 og Portal er fra The Orange Box jeg kjøpte gjennom Steam. Problemet har enda ikke oppstått i Crysis, men det har jeg ikke spillt nok til å konstantere at det ikke kan skje der også. Battlefield 2 har jeg spillt i 1 time+ online uten at noe skjedde. Men jeg tror ikke dette har noe med hvert enkelt spill eller program å gjøre. maskinen har stoppet under alt fra spilling av krevende spill til installasjon av enkle patcher eller bare når noe laster ned i bakgrunnen.

Det første jeg tenkte kunne være problemet er at jeg hadde 4GB installert under Vista 32bit. Jeg vurderte å installere Vista 64bit i stedet, men først prøvde jeg å installere litt ekstra kjøling for sikkerhetsskyld. Jeg hadde enda ikke installert den nye CPU viften min, så jeg byttet ut default viften til Intel med en ZalmanCNPS9500. I tillegg installerte jeg Dominator Airflow som blåser på alle fire minnebrikkene mine. jeg har ikke noe ekstra kjøling på skjermkortet, men i følge rivatuner ligger det jevnt på rundt 54 til 57 grader når jeg bare bruker windows og er på nettet. Viften funker som den skal og jeg har satt opp profiler for viftekontroll i rivatuner. Om kortet blir over 60grader så går viften automatisk opp til 100%. Jeg har ikke fått skjekket hva temperaturen er under spilling, men denhar hengt seg opp i windows når temperaturen har lagt på 56grader også, så det tror jeg er urelevant.

Når problemet oppsto nok en gang etter at jeg installerte all kjølingen så installerte jeg 64bit OS. Jeg fikk tak i 64 bit drivere til både hovedkort, skjermkort, lydkort, skjerm...osv. Ingen problemer med slikt. Men det som uroet meg var at maskinen faktisk hang seg opp under installasjon av Vista også. Etter den var ferdig med "Copying Files" så hang den seg opp. Musen funket ikke og ingentin reagerte. Dette var altså i en grafisk Vista installasjonsprosess, ikke i et tekstbasert grensesnitt som man av og til har når man installerer andre OS.

Vel. Problemet oppsto igjen. Om det har noe med OS å gjøre, så må det være Vista sin feil, men jeg ser virkelig ikke hva som kan være problemet her. Det mest logiske er at Komplett har klart å gjøre noe feil under byggingen eller at det er en produksjonsfeil eller liten skade på en av komponentene. Jeg har bygget maskin selv flere ganger og såg ikke noe åpenbare feil i hvordan den var bygget... det er uansett rimelig rett fram når man har gjort det en gang før. Jeg har vanskeligheter med å tro at komplett har gjort noe feil i selve byggingen egentlig..

Enkelte ganger når feilen har oppstått har jeg kikket inni kabinettet. CPU viften snurrer og går, Dominator Airflown snurrer og går, Hovedkort vifte snurrer og går, Skjermkort viften snurrer og går og kabinettvifter snurrer og går. jeg har prestert å glemme å sjekke PSU viften.. lit ttåpelig, men jeg skal sjekke det neste gang.

Skjermkortet har Nvidia Forceware 169.04 drivere installert.

Hovedkortet har driverene som fulgte med på discen installert

Lydkortet har driverene som fulgte med på discen installert

For øyeblikket har jeg Vista 64bit installert.

Jeg skal nå installere de nyeste driverene jeg kan finne for hovedkortet og lydkortet mitt og oppdaterer såklart her med informasjon med en gang om noe forandrer seg.

På forhånd Takk.

Endret av Milaahs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å kun spille med 2gb minne installert? Husk da å ha minne installert i slot 1 og 3 eller slot 2 og 4!

Hei. Takk for svar.

Nei, jeg tenkte jo på å gjøre det når jeg var under Vista 32bit, men bestemte meg heller for å teste med Vista64bit i stedet. Jeg setter det på #2 på listen min nå. Nå har jeg helt nye drivere for Hovedkort og Lydkort også, så om det feiler igjen så prøver jeg å fjerne to brikker fra riktige slots. Btw: Har det noe med hvordan brikkene oprerer i lag å gjøre (dual channel)? Regner med det er derfor det er fargekode på ram slots?

Jeg er i grunnen ikke komt så lang om dette fikser problemet da. Jeg ønsker jo å bruke 4gb ram, og under Vista64bit skal dette støttes 100%. Menmen.. det må jo testes. Det kan i alle fall pinpointe problemet og da gjøre det lettere å fikse.

Lenke til kommentar

Du har jo begynt litt i feil ende(spill er er ikke testverktøy,da blir det og tippe)

Ok du start med og laste ned nyeste bios.

Her er ofte fixet 4gb for mange minne typer.

http://support.microsoft.com/kb/929777

Så laster du ned.

Memtest86+ 1.70

Lag cd memtest booter auto.

Så 680i må settes opp riktig i bios.

Sett korrekt spenning og timings til minnet(husk 2t)

Har lagd en faq for asus sine 680i kort.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Har gitt litt overklokking tips til xfx680i her,kan være noen tips og hente her.

Du skal ikke overklokke se litt på bios oppsett.

Først når systemet er 100% stablit kan du prøve viss du har lyst.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=830843

Start med dette da vet du at minnet virker.

Så kan jeg ta hvordan du tester resten senere

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Du har jo begynt litt i feil ende(spill er er ikke testverktøy,da blir det og tippe)

Ok du start med og laste ned nyeste bios.

Her er ofte fixet 4gb for mange minne typer.

http://support.microsoft.com/kb/929777

Så laster du ned.

Memtest86+ 1.70

Lag cd memtest booter auto.

Så 680i må settes opp riktig i bios.

Sett korrekt spenning og timings til minnet(husk 2t)

Har lagd en faq for asus sine 680i kort.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Har gitt litt overklokking tips til xfx680i her,kan være noen tips og hente her.

Du skal ikke overklokke se litt på bios oppsett.

Først når systemet er 100% stablit kan du prøve viss du har lyst.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=830843

Start med dette da vet du at minnet virker.

Så kan jeg ta hvordan du tester resten senere

Hei. Takk for alt dette. Det viste seg at det antagligvis var 4gb ram som gjorde feilen. Jeg fjernet to av brikkene og kjoerer naa med 2gb ram. Etter jeg gjorde det har ikke problemet dukket opp igjen. Jeg installerte et par spill og spilte igjennom baade Bioshock og Call of Duty4 demoen uten at det skjedde igjen.

Jeg skal gaa igjennom det du foreslaar i morgen etter jobb. Jeg kom over den foerste fixen der tideligere, og har lastet ned memtrest, men ville forsikre meg om at det var minnet som var problemet foerst. Naa tyder ting paa at det er det. Og sikkert smart aa sette opp mb og minne skikkelig i bios, ja. Takk saa mye for innspillet.

Oppdaterer her i morgen med status :)

Lenke til kommentar

For å få en mest mulig problemfri installasjon av Vista så bør du bare ha 2GB ram i mens du installerer. (Bør absolutt oppdatere BIOS før du starter installasjon som en annen nevnte.) Det første du bør gjøre etter dette er å installere de nyeste driverne, kjøre windows update flere ganger helt til den ikke finner nye oppdateringer. Deretter installerer eg alltid denne fixen: http://support.microsoft.com/kb/929777 tror ikke den blir installert automatisk i windows update sist eg sjekka så må kjøre den fixen manuelt.

Etter du har installert alt av drivere, oppdateringer osv så setter du inn de siste rambrikkene og starter maskin på nytt og sjekker om alt fungerer som det skal.

Fant en liten guide med litt mer utfyllende forklaringer og tips som en annen her har skrevet tidligere: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t849163.html

Lenke til kommentar

En liten oppdatering paa hva jeg har gjort:

1. Kjoerte med bare 2GB minne installert en stund og merket ikke noe problemer da. Dette kan indikere at det er et problem med 4GB minne installert, selvom jeg kjoerer 64bit.

2. Satt minnet inn igjen og kjoerer med 4GB installert.

3. Oppdaterte BIOS. (Etter jeg gjorde det har jeg naa en Floppy fail (40) naar jeg starter opp, og jeg maa trykke F1 for a fortsette, men dette er ikke saa alvorlig, bare litt merkelig siden jeg ikke har noe floppy drive. ) "Vertifying DMI Pool Data" tar ogaa en el sekunder lengre tid naa enn foer jeg oppdaterte BIOS

4. Installerte windows updaten for 4gb minne problemet

5. Kjoerer memtest naa. Den er paa Pass 2 og har 0 errors. Jeg regner med dette betyr at den har testet alt minne fullstendig en gang? Pass 2 er bare nok en gjennomgang? Det virker uansett som om det ikke er noe gale med minnet mitt.

6. Neste post er aa sette hovedkortet skikkelig opp i BIOS. Dette er noe jeg aldri har gjort foer, saa er litt usikker. Timingen paa minnet mitt er 5-5-5-15. og 2T er i boks. Minnehastigheten er 1066MhZ. Dette er fabrikksatt. Dominator brikkene mine kommer med den timingen. Skal sjekke volt og slikt naar jeg har kjoert memtest nok. Brikkene mine: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324986

Da er det vel egentlig bare volten jeg er hypp paa aa se paa foer maskinen er helt stabil. Litt av poenget med dominator airflowen min er jo aa kanskje leke med minnet senere, men det forutsetter at jeg foerst faar fiksa dette problemet, og tilegner meg litt basic kunnskap eller far noen tips. SNIPPSAT har allerede linka til en god del nice info, og finner nok en del hjelp ellers paa forumet ogsaa.

Det virker som han her fyren hadde samme hang up problemene som jeg har. Han har noyaktig samme RAM som meg, saa det var litt greit:

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t848451.html

Han hadde problem med to av brikkene da. Jeg har naa kjoert memtest 2 pass med 0 error med 4GB isntallert, saa tror minnet er helt okay. Han fikset det og kjoerer fint paa: 1066 Mhz (unlinked), 5-5-5-15, 2,0v. Vil dette funke for meg tror du? Eller boer volten enda lengre ned?

Akkurat naa ser det slik ut i min BIOS:

System Voltages...

Memory: 2.100V

nForce SPP: 1.40V

nForce MCP: 1.500V

HT nForce SPP <-> MCP = 1.20V

FSB and Memory Config

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

FSB - Memory Ratio: Auto

Mem (DDR) MhZ: 1067

Actual Mem (DDR) MhZ: 1066.2

Memory Timings

tCL: 5

tRCD: 5

tRP: 5

tRAS: 15

Command Per Clock: T2

Advanced Memory Settings:

tRRD: 4

tRC: 22

tWR: 6

tWTR: 10

tREF: 7.8uS

Volten boer i alle fall ned til 2.0 da kanskje. Noen andre kommentarer til dette? Timingene og Hastigheten skal jo strengt talt ikke behoeves aa fikse paa.

For å få en mest mulig problemfri installasjon av Vista så bør du bare ha 2GB ram i mens du installerer. (Bør absolutt oppdatere BIOS før du starter installasjon som en annen nevnte.) Det første du bør gjøre etter dette er å installere de nyeste driverne, kjøre windows update flere ganger helt til den ikke finner nye oppdateringer. Deretter installerer eg alltid denne fixen: http://support.microsoft.com/kb/929777 tror ikke den blir installert automatisk i windows update sist eg sjekka så må kjøre den fixen manuelt.

Etter du har installert alt av drivere, oppdateringer osv så setter du inn de siste rambrikkene og starter maskin på nytt og sjekker om alt fungerer som det skal.

Fant en liten guide med litt mer utfyllende forklaringer og tips som en annen her har skrevet tidligere: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t849163.html

Hei. Ja. Slik jeg forsto det saa er trikset med a installere windows med bare 2GB minne installert et slags alternativ til den windows updaten der som baade du og SNIPPSAT har posta. For oeyeblikket installerer jeg ikke Windows paa nytt. Regner med den updaten er myntet paa folk aom allerede har installert windows med 4GB installert?

Endret av Milaahs
Lenke til kommentar
Fungere PC-en sikkelig med 4gb minne eller?

Etter jeg installerte BIOS update satt jeg inn 4GB ram igjen og kjoerte windoes updaten dere foreslo. Det ser ut som om den funket. har ikke hatt problemet siden.

Saa det ser ut som om jeg kan takke for meget tighte raad og hjelp fra dere :)

Saa jeg er all good. Skulle gjerne hoert raad om volt paa rammen uansett da. Jeg lar det gaa en stund til med vanelig bruk foer jeg konstanterer alt alt er fiksa. Oppdaterer her om noe gaar skeis igjen.

Takk skal dere ha :)

Endret av Milaahs
Lenke til kommentar

Dette var nettopp hva jeg var ute etter selv! Fikk tilsvarende PC (noen unntak) selv bestillt hos Komplett, med de samme symptomene. Installerte Vista 64-bit og har hatt småprakk siden, med restarter og heng i maskin.

Skal teste ut det som er nevnt i tråden her!

Behøver jeg å installere Vista på nytt forresten?

Takker trådstarter for velinformerende bakgrunnsinfo for problem! :thumbup:

-Daniel

Lenke til kommentar
Dette var nettopp hva jeg var ute etter selv! Fikk tilsvarende PC (noen unntak) selv bestillt hos Komplett, med de samme symptomene. Installerte Vista 64-bit og har hatt småprakk siden, med restarter og heng i maskin.

Skal teste ut det som er nevnt i tråden her!

Behøver jeg å installere Vista på nytt forresten?

Takker trådstarter for velinformerende bakgrunnsinfo for problem! :thumbup:

-Daniel

Ikke noe problem. Ser ut som om dette er et rimelig utstrakt problem, men jeg har selv hatt problemer med å finne informasjon om problemet via nettsøk nettopp fordi enkelte kan være litt vag i beskrivelsen av problemet. Til og med Microsoft sin beskrivelse av den aktuelle updaten er ganske missvisende. Jeg kom over den oppdateringen før den ble nevnt her, men ventet med å prøve den fordi den ikek såg ut til å ta for seg problemene jeg hadde. Men men.. den fungerte i alle fall.

Og ja, som de andre sier... Problemet burde være borte etter en vanelig restart. Etter du har installert oppdateringen.

Tusen takk til alle som var til hjelp. Deilig aa faa fikset slike problemer

Endret av Milaahs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...