Gå til innhold

Trenger tips til RAIDkontroller

kvikkas

Anbefalte innlegg

Jeg har en filserver stående på loftet. Det er et software-RAID på 4x300GB i RAID5 i den i dag, og det begynner å bli liten plass på det.

Hovedkortet har ikke mer enn 4 SATA-kontrollere, så bare å hekte på en disk til går ikke uten videre. Jeg er uansett ikke helt trygg på hvor sikker løsningen egentlig er, spesiellt hvis noen av diskene blir kobblet via eksterne SATAkontrollere (føler meg ikke trygg på at en annen maskin ville gjennkjenne RAIDet som det det er hvis det skulle bli nødvendig)

Så jeg ser etter en RAID-kontroller. Jeg kan få kopiert ut alt fra RAIDet og bruke eksisterende disker sammen med 1 disk til i et nytt RAID, men da trenger jeg en kontroller som tar mer enn 4 disker. Hvis jeg først skal kjøpe en kontroller er det uansett fint å velge en som er åpen for utvidelser.

En ting jeg er litt nærvøs for er at en eventuell kontroller skal dø, og RAIDet være tapt. Jeg har lyst på en kontroller fra en produsent som er god på bakoverkompatiblitet.

Er det noen som har tips/anbefalinger å komme med?

-kvikkas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk software-RAID i windows, så er du sikret god bakoverkompatibilitet. Da er ikke RAID-kort er nødvending, et SATA-kort holder. HW RAID går ikke utover maskinens CPU, men tipper det ikke har så mye å si hvis dette kun er en hjemmefilserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...