Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin skrur seg av ved belastning

Anbefalte innlegg

Systemet er Intel dual core, 3GB, Asus Motherboard. Raderon 2900Pro grafikk (byttet fra x800xl for en uke siden). Corsair 620W PSU (byttet fra en 400W for en uke siden). Systemet er ca 2,5 år gammelt og problemet har vært tilbakevennende.

Problemet er(stort sett)når man spiller. Det kan se ut som om det skjer når systemet belastes med "tung" grafikk, da kutter den som om noen dro ut kontakten. Og uten noen som helst varsel. Dette skjedde også før de byttene som er beskrevet. Jeg har blåst maskinen ren med jevne mellomrom så jeg tror ikke det er det heller.

Help? Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er temperaturen i kabinett? CPU? etc...

Jeg er usikker. Kan jeg logge det noen plass?. har ikke fått noen indikasjoner på at den er for høy..

Hehe.. du har fått dine indikasjoner, maskinen slår seg av ved for høye temperaturer.

Hva slags asus hovedkort har du?

Temperatur overvåkings program Speedfan.

Stabiltetstest, OCCT.

Start speedfan først så deretter kjør OCCT. SÅ kan du følge med på hvordan temperaturen forandrer seg! ;)

EDIT: Hvis speedfan viser "rare" temperaturer, så kan det være at den leser litt feil eller noe av hovedkortet ditt. Du kan også laste ned Intel Thermal Analysis Tool og kjør dette programet.

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Jeg er usikker. Kan jeg logge det noen plass?. har ikke fått noen indikasjoner på at den er for høy..

Hehe.. du har fått dine indikasjoner, maskinen slår seg av ved for høye temperaturer.

Stabiltetstest, OCCT.

Start speedfan først så deretter kjør OCCT. SÅ kan du følge med på hvordan temperaturen forandrer seg! ;)

EDIT: Hvis speedfan viser "rare" temperaturer, så kan det være at den leser litt feil eller noe av hovedkortet ditt. Du kan også laste ned Intel Thermal Analysis Tool og kjør dette programet.

Asus hovedkort heter P5WD2 Premium. Jeg skal prøve de "vifte programmene" (Men får ikke gjort det før om en par dager) Du har vel rett i at en indikasjon som den jeg har opplevd er vel tydelig nok. :blush:

Takk for hjelpen så lenge.

Endret av j-ol
Lenke til kommentar

Stabiltetstest, OCCT.

Asus hovedkort heter P5WD2 Premium. Jeg skal prøve de "vifte programmene" (Men får ikke gjort det før om en par dager) Du har vel rett i at en indikasjon som den jeg har opplevd er vel tydelig nok. :blush:

Takk for hjelpen så lenge.

Hei igjen

Lastet ned speed fan og OCCT. speed fan viser at tempraturen på CPU varierer fra 55- over 100 grader (Da slokner maskinen). Den sier også at tempen på AUX er akkurat nå 123 grader. (Virker litt rart?) 3 av fire vifter gåt på 100% den 4. på 39 % OCCT har jeg ikke fått kjørt så lenge enda siden maskinen slår seg av. (Virker som om det får tempen til og stige)

Noen som har erfaring med bra vifter som passer (intel pentium D 830 3ghz) Den som sitter der er på 90 mm.

Lenke til kommentar
Har du vifter i kabinettet, som suger ut den varme lufta? Det hjelper ikke så veldig mye og kjøpe en bedre CPU kjøler, hvis ikke varmen inni kabinettet forsvinner :)

Har en vifte i bakkant på ca 90mm. dia. som suger ut. Hva er akseptabel tempratur? Jeg har lest at under 50grader er OK. Menda ligger jo jeg litt dårlig ann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...