Gå til innhold

Rimelig tid for reperasjon av laptop?


JosteinS

Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier det meste, mitt spørsmål er hvordan skal man tolke forbrukerkjøpsloven §30 ved service på en laptop? Det meste jeg finner når jeg søker handler om mobiltelefoner, da de har en lei uvane å ikke funke... For mobiler nevnes stort sett 3-5 uker.

 

Min laptop har vært på service hos importøren i 4 uker og 2 dager i skrivende stund, og jeg begynner å blir sånn passer lei. Før jeg leverte inn maskinen ble jeg fortalt at det kom til å ta omtrent en uke(support telefon). Det samme fikk jeg beskjed om fra vedkommende som tok i mot maskinen hos importøren sitt hovedkontor i norge, vedkommende la riktignok til "pluss 1-2 dager frakt".

 

I ettertid nekter importøren for at de utaler seg om reperasjonstider. Maskinen er kjøpt hos et firma i fredrikstad( ønsker ikke å nevne navn), som henviste meg vidre til importøren. Kan jeg snart begynne å kreve omlevering eller heving?

 

Samtidig som jeg leverte inn min egen laptop leverte jeg inn 2 andre identiske maskiner for 2 kamerater. Han ene fikk tilbake sin etter 2 uker, sistemann venter fortsatt sammen med meg.

 

Siden dette skulle ta "omtrent en uke" ba jeg ikke om lånepc, men lånte en gammel en av en kamerat, problemet er at denne maskinen ikke fungerer til alt jeg skal gjøre på skolen(les 2D\3D CAD). Kan jeg i ettertid kreve lånepc? eller er det på tide å kreve heving?

 

Å mase på importøren som privatperson virker meningsløst etter en del forsøk, skal ta kontakt med forhandleren i morgen, for å nok en gang be dem be improtøren å skynde seg.

 

Velger å ikke navngi pcimportøren, men det er en av de største på markedet.

 

Edit: trykkleif

Endret av sir_enzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal normalt bare forholde til selger, ikke importør.

 

Etter min mening er over 1 måned ikke innen rimelig tid. Spesielt ikke hvis du har fått beskjed om at det skal ta ca. 1 uke.

 

Jeg ville faktisk krevd å heve kjøpet om maskinen ikke kommer iløpet av veldig kort tid. Da snakker jeg ikke om uker. Problemet er ofte at verkstedet ofte må bestille deler fra utlandet. Og særlig om de bestiller feil deler, så må de bestille deler på nytt. Men dette skal uansett ikke gå utover kunden.

 

Du kan også mulig godta ventetid på et par uker om du får en "godkjent" lånepc, som kan brukes til dine skoleoppgaver og det andre du trenger PC-en til.

Lenke til kommentar

Når de sier en uke er det fordi de sannsyneligvis har en liten dataavd. i butikken. Viss de klarer fikse det så tar det ikke lengre enn en uke for å gi den tilbake.

 

Men når det går lengre enn dette så sendes den til et eksternt verksted utifra hvilket merke det er, noen i norge andre til forskjellige land i europa. Når den er på verksted tar dette litt tid og kanskje de mangler en del som må bestilles evt. fra et annet land. Da tar det enda lenger tid.

 

Itillegg til dette så blir produktene transportert via lastebil for det meste, og tar derfor lang tid bare i kjøring.

 

Nå vet du litt om hva som tar tid ihvertfall.

 

Du får som regel heve kjøpet eller får kreditt på ny når det begynner å nerme seg 2 månder.

 

løste seg etter hvert da jeg fikk kontakt med daglig leder i firmaet jeg kjøpte maskinen hos. får ny laptop i dag. Acer aspire 5114.

 

oj så ikke den siste ruta der :-/

Lenke til kommentar

bra du fikk ny.

 

der jeg jobbet på support før, var alt under 4 uker fra kunde leverte/sendte inn til kunde fikk tilbake rimelig tid. over det var grunnlag for kunde skulle få nytt(vis det var forbrukerkjøp).

 

og en ukes arbeidstid, de mener vel da en uke(i dager:P) de jobber tilsammen på maskinen. neida det er noe de sier og ønsker å leve opp til men som er totalt umulig stort sett alltid etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...