Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rettferdig deling av ADSL linje.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg Lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med dette:

Jeg skal nemlig sette opp ett hjemmenettverk med 3 pc'er og en (billig)Router som skal være koblet til en telenor adsl linje (1024/256). Problemet er at jeg ikke vil at noen skal bli forstyrret av at noen av de andre maskinene på nettverket skal oppta hele linja. Derfor vil jeg helst sette en begrensning på hvor mye av linja hver pc kan oppta(både opp- og nedlastningshastighet). F.eks slik at to av maskinene kan oppta en tredel hver av nedlastningshastigheten, men bare en fjerdedel hver av opplastningshastigheten, og en tredje pc som har en tredel av nedlastnigshastigheten og halvparten av opplastningshastigheten. Kan jeg gjøre dette i Windows? Må jeg ha et eget program for å gjøre det? Lar det seg i det hele tatt gjøre?

All hjelp settes pris på.

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste hadde jo vært et dynamisk system etter hvor mange som var på samtidig - eks:

1 på = 100% av linja

2 på = 50% pr. person

3 på = 33% pr. person

og så videre.

Er jo surt hvis man en gang iblant sitter på f.eks. en 2Mbit linje alene og kun får 350 kbps pga. begrensinger...

Lenke til kommentar

det eneste jeg kan komme på i farten er en Trafficshaper,altså en hardware boks, men den koster nå skjorta,bilen og huset ditt..

tror ikke jeg har kommet over en software basert ennå, og ikke vet jeg hva linux systemer har å tilby der..

visse brannvegger støtter hastigheter for hver IP utifra hvilke porter dem bruker, har selv en Sonicwall SOHO brannvegg,hvor jeg kan sette prioritering på port/IP, både hvor høyt prioritert den skal være, og hastighet inn og ut..

kan hende det finnes billigere brannvegger enn det jeg har, sonicwall'en ligger vel rundt 10 lapper

Lenke til kommentar
det eneste jeg kan komme på i farten er en Trafficshaper,altså en hardware boks, men den koster nå skjorta,bilen og huset ditt..

tror ikke jeg har kommet over en software basert ennå, og ikke vet jeg hva linux systemer har å tilby der..

Dette er std funksjoner i linux.

Lenke til kommentar
Tror du må sette opp en egen server til dette med linux tig på...

Brannvegg/router distroen Clarkconnect har en slik innebyggd, nokså enkel i og med du kan sette av så o så mange prosent av båndbreddeb pr IP.

CC er ekstremt lett og innstallere og administrere.

Lenke til kommentar

Jeg deler en 2mbit med 3 andre personer, og jeg funderte også litt om at dette kom til å bli et problem men dette er det jeg fant ut:

-Bli enige om at INGEN som bruker kazaa (e.l. filehsharings programmer)

lar filesharinga stå på, dvs de deler ikke filer med andre, men laster bare ned.

-Annen "server" virksomhet, som f.eks ftp/web osv unngåes. Generelt alt som kan bruke mye av UT linja begrenses siden dette har stor innvirkning på inn hastigheten generelt.

Ellers så har vi ingen begrensninger og vi har funnet ut at det funker greit. Vi laster vel alle ned noen filmer iblant og spiller en del på nettet men sålangt (7mnd) så har jeg ikke merket noe annet enn litt lagg kanskje 2-3 ganger mens jeg har spillt CS.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det finnes et program som kan installeres på hver klientmaskin hvor du kan stille inn total båndbredde opp/ned og båndbredde som hvert program skal ha tilgang til. Programmet heter NetLimiter og er SVÆRT enkelt å bruke. Dette kan være en løsning dersom man kan stole på de andre man skal dele linje med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...