Pelle- Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Hei! Jeg Lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med dette: Jeg skal nemlig sette opp ett hjemmenettverk med 3 pc'er og en (billig)Router som skal være koblet til en telenor adsl linje (1024/256). Problemet er at jeg ikke vil at noen skal bli forstyrret av at noen av de andre maskinene på nettverket skal oppta hele linja. Derfor vil jeg helst sette en begrensning på hvor mye av linja hver pc kan oppta(både opp- og nedlastningshastighet). F.eks slik at to av maskinene kan oppta en tredel hver av nedlastningshastigheten, men bare en fjerdedel hver av opplastningshastigheten, og en tredje pc som har en tredel av nedlastnigshastigheten og halvparten av opplastningshastigheten. Kan jeg gjøre dette i Windows? Må jeg ha et eget program for å gjøre det? Lar det seg i det hele tatt gjøre? All hjelp settes pris på. Eirik Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Tror du må sette opp en egen server til dette med linux tig på... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Dette er jeg også schvært interessert i å få vite hvordan man gjør! Skal snart flytte inn en plass der vi blir 5 stk som deler en 2 mbit-linje, og da kan ikke alle laste ned og spille på engang.. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Det beste hadde jo vært et dynamisk system etter hvor mange som var på samtidig - eks: 1 på = 100% av linja 2 på = 50% pr. person 3 på = 33% pr. person og så videre. Er jo surt hvis man en gang iblant sitter på f.eks. en 2Mbit linje alene og kun får 350 kbps pga. begrensinger... Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 bruke en managed switch (dyrt) mellom pc'ene og router Tror du kan angi hvor mye hver port skal få av båndbredde på de Shoot me if I'm wrong Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Har lyst til å vite det jeg også, bruker ONLINE ADSL så jeg kan ikke bruke en switch da..... Prøvde å dele fra meg til en annen... Gikk fryktelig treigt Har 704/128 Lenke til kommentar
Wishmaster-KK Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 det eneste jeg kan komme på i farten er en Trafficshaper,altså en hardware boks, men den koster nå skjorta,bilen og huset ditt.. tror ikke jeg har kommet over en software basert ennå, og ikke vet jeg hva linux systemer har å tilby der.. visse brannvegger støtter hastigheter for hver IP utifra hvilke porter dem bruker, har selv en Sonicwall SOHO brannvegg,hvor jeg kan sette prioritering på port/IP, både hvor høyt prioritert den skal være, og hastighet inn og ut.. kan hende det finnes billigere brannvegger enn det jeg har, sonicwall'en ligger vel rundt 10 lapper Lenke til kommentar
555 Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Det var en som linket til et program hvor du kunne justere nett hastigheten (morro å leke modem bruker:P) for en tid tilbake. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 det eneste jeg kan komme på i farten er en Trafficshaper,altså en hardware boks, men den koster nå skjorta,bilen og huset ditt.. tror ikke jeg har kommet over en software basert ennå, og ikke vet jeg hva linux systemer har å tilby der.. Dette er std funksjoner i linux. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Tror du må sette opp en egen server til dette med linux tig på... Brannvegg/router distroen Clarkconnect har en slik innebyggd, nokså enkel i og med du kan sette av så o så mange prosent av båndbreddeb pr IP. CC er ekstremt lett og innstallere og administrere. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Hva med en proxy? Gjorde ett søk og fant denne: http://www.youngzsoft.net. Har ikke prøvd, men står at den har bandwith control. Bruker selv proxy til deling av internet på to maskiner og det virker bra. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Jeg deler en 2mbit med 3 andre personer, og jeg funderte også litt om at dette kom til å bli et problem men dette er det jeg fant ut: -Bli enige om at INGEN som bruker kazaa (e.l. filehsharings programmer) lar filesharinga stå på, dvs de deler ikke filer med andre, men laster bare ned. -Annen "server" virksomhet, som f.eks ftp/web osv unngåes. Generelt alt som kan bruke mye av UT linja begrenses siden dette har stor innvirkning på inn hastigheten generelt. Ellers så har vi ingen begrensninger og vi har funnet ut at det funker greit. Vi laster vel alle ned noen filmer iblant og spiller en del på nettet men sålangt (7mnd) så har jeg ikke merket noe annet enn litt lagg kanskje 2-3 ganger mens jeg har spillt CS. Lenke til kommentar
Harryarne Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det finnes et program som kan installeres på hver klientmaskin hvor du kan stille inn total båndbredde opp/ned og båndbredde som hvert program skal ha tilgang til. Programmet heter NetLimiter og er SVÆRT enkelt å bruke. Dette kan være en løsning dersom man kan stole på de andre man skal dele linje med. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 http://sourceforge.net/projects/cbqinit ^bandwith limiteren som cc bruker Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Mener at ISA også har noen funksjoner der.. .Men er en stund siden jeg har lekt meg der... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har lyst til å vite det jeg også, bruker ONLINE ADSL så jeg kan ikke bruke en switch da.....Prøvde å dele fra meg til en annen... Gikk fryktelig treigt Har 704/128 Jo det kan du, men du må ha ein ruter imellom adsl modemet og swichen. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 mulig du kan legge inn netlimiter på alle maskinene.. www.netlimiter.com Lenke til kommentar
Novise Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Rettferdig deling av ADSL linjen er egentlig ikke noe stort problem. Kapasiteten blir fordelt mellom brukerne uansett. Rimeligvis går det tregere når alle laster ned samtidig, men alle får! Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Heia! Du kan legge inn DU Super Controler på alle maskinene og kontrolere inn/ut hastighetene. Dette er et super enkelt program å bruke. De sier på sine sider at de har planer om å lage akkurat den programvaren som du trenger, til deling av ADSL. Men i mellomtiden se om du ikke kan bruke denne DU Super Controler. http://www.homeqos.com Lenke til kommentar
marooned Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Sjekk ut http://www.lartc.org for en grei og omfattende innføring om hvordan man kan gjøre slikt i linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå