Raijin Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Heisann, Jeg har litt problemer med mitt Logitech Quickcam pro 5000. Jeg hadde tenkt å bruke dette sammen med Skype, men jeg får ikke brukt mikrofonen i webkameraet. Når jeg går på Sound Preferences og skifter "Sound Capture" fra "ALSA" til "USB Audio" klarer jeg riktignok å få lyden inn på PC-en når jeg trykker på "test" ved siden av "Sound Capture". Det er forsåvidt mye ekko i bakgrunnen og etter 2-3 sekunder får jeg en error: Failed to construct test pipeline for 'gconfaudiosrc ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=chat' når jeg deretter prøver å kjøre "Sound Recorder" får jeg denne beskjeden: Your audio capture settings are invalid. Please correct them in the Multimedia settings. Noen som vet hva problemet er? Er litt dumt å måtte gå inn i windows for å skype... Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei, jeg har ikke installert Skype for tiden, men jeg har hatt det. Og mener å huske at du kan gå inn i innstillingene på Skype og velge hvilke lydkort, inn- og utganger som skal brukes der? Tror jeg har samme web-kamera som deg, fungerer fint i aMSN, men bruker ikke mikrofonen på det. Bruker heller en bordmikrofon som gir mye bedre lyd, ikke minst på grunn av at den er plassert nærmere munnen. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Takk for tips. Funket toppers det Vet du også hvordan jeg får bruk "Sound Recorder"? Dette er forsåvidt ikke noe viktig, ettersom jeg aldri bruker dette. Men hadde jo vært artig å vite hvorfor jeg får den errorbeskjeden. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Takk for tips. Funket toppers det Vet du også hvordan jeg får bruk "Sound Recorder"? Dette er forsåvidt ikke noe viktig, ettersom jeg aldri bruker dette. Men hadde jo vært artig å vite hvorfor jeg får den errorbeskjeden. Hmmm... prøv å se om du får samme error hvis du gjør opptak i 48 kHz, stereo, 16-bit. Hadde et litt kranglete lydkort som nektet å ta opp på annet enn overnevnte kvalitet. Men sannelig fungerte det i Ubuntu 7.10 da. Også på flere andre sample-rater. Ta også en titt på Audacity f.eks. Du kan installere det via Synaptic for tiden, ser jeg. P.S. Bruker Sound Recorder ALSA eller OSS lydsystemet, tro?? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) I audacity fikk jeg denne beskjeden: "Error while opening sound device. Please check the input device settings and the project sample rate." Prøvde i både default og i 48 kHz, 16-bit. I Sound Recorder kan jeg bare velge mellom ogg, flac, wav og speex. Tror Sound Recoder bruker det som er stilt inn i Sound Preferences, som for øyeblikket er ALSA. Endret 5. november 2007 av Raijin Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Akkurat. Nå er det ALSA som antakelig er det mest fleksible å bruke også. Forresten, kjører du Audacity 1.3.3Beta eller en tidligere versjon? Alt fungerte mye bedre med versjon 1.3.3B for mitt vedkommende. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Lastet ned via pakkebrønnen, men det var visst 1.3.3B Fikk forresten et nytt problem med Skype. I følge min samtalepartner var lydkvaliteten ganske dårlig på min part og etterhvert ble visst mikrofonen mutet. Det var visst to usb-enheter i listen man kunne velge over lyd-input i Skype, så jeg byttet mellom de to. Dessverre ordnet det seg ikke og kort tid etter frøs Skype. Men heldigvis har jeg et forum å vende meg til Uten det hadde jeg nok vært ganske fortapt. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Lastet ned via pakkebrønnen, men det var visst 1.3.3B Fikk forresten et nytt problem med Skype. I følge min samtalepartner var lydkvaliteten ganske dårlig på min part og etterhvert ble visst mikrofonen mutet. Det var visst to usb-enheter i listen man kunne velge over lyd-input i Skype, så jeg byttet mellom de to. Dessverre ordnet det seg ikke og kort tid etter frøs Skype. Men heldigvis har jeg et forum å vende meg til Uten det hadde jeg nok vært ganske fortapt. Det er nesten fristende å få deg til å prøve en «vanlig» mikrofon med Skype også. Mye utstyr belaster PC-en gjennom USB syns jeg. Merket det spesielt da jeg byttet fra USB-nettverkskort til et som isteden brukte PC-card/PCMCIA. Men det er interessant å høre hvordan lydkvaliteten blir, samt ytelsen i Skype hvis du har mulighet for å bruke en mer tradisjonell mikrofon. EDIT: prøv å start skype fra kommandolinjen/konsoll med å skrive skype, rett og slett. Grunnen til det er at programmer som krasjer ofte legger meldinger tilbake til konsoll-vinduet som kan være viktige i forbindelse med feilsøkinger. Endret 6. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Har dessverre ingen annen mikrofon å teste med. Men mine samtalepartnere synes lydkvaliteten er mye bedre når jeg er i Windows. Dukket ikke noe opp i terminalen selv om jeg skiftet mellom enhetene for lyd-input. Men jeg prøvde ut Skype sin "Test Call" og hørte da tydelig at det var ganske laber kvalitet på lyden. Kanskje jeg bør investere i en mikrofon som er godt støttet av Linux da. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Har dessverre ingen annen mikrofon å teste med. Men mine samtalepartnere synes lydkvaliteten er mye bedre når jeg er i Windows. Dukket ikke noe opp i terminalen selv om jeg skiftet mellom enhetene for lyd-input. Men jeg prøvde ut Skype sin "Test Call" og hørte da tydelig at det var ganske laber kvalitet på lyden. Kanskje jeg bør investere i en mikrofon som er godt støttet av Linux da. Det er rart hvis kvaliteten blir dårligere mellom operativsystemene. Er ikke heller lyden svak? I såfall må du huske å krysse av for mikrofon-forsterking (+20dB elller noe) i mikseren. Uansett, en bedre mikrofon er sikkert ikke å forakte. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Nei, det er ikke volumet det er noe gale med. Det er mye mer bakgrunns-støy når jeg er i Linux og stemmen min høres litt rar ut... Men ja, det er rart at kvaliteten forandres mellom OS'ene. Har det noe med driveren for kameraet? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Nei, det er ikke volumet det er noe gale med. Det er mye mer bakgrunns-støy når jeg er i Linux og stemmen min høres litt rar ut... Men ja, det er rart at kvaliteten forandres mellom OS'ene. Har det noe med driveren for kameraet? Vanskelig å si. Men jeg tenkte på en annen ting: bruker du laptop? Har erfaring med at lydkvaliteten avhenger mye av styrken på høyttalerne, altså den lyden du hører fra kompisen din. Står det på for høyt, vil det nesten medføre tilbakekobling (feedback). Det du kan teste: koble til et headset og sørg for at PC-høyttalerne er helt avslått. Endret 7. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Må si at lydkvaliteten ikke var så verst da jeg prøvde med headset. Men jeg bruker vanligvis headset når jeg snakker med kompisene mine og de klagde likevel på lyden min. En annen ting som kanskje er verdt å nevne er at lyden som kommer ut av høytalerne mine avogtil blir ganske dårlig i skype. Blir veldig hakkete og volumet er lavt. Dette er bare avogtil da. Jeg kan teste mer å ringe til folk når de er online. Takk for tipset ihvertfall Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det kan godt være at lydkvaliteten i Windows er bedre da endel windows-drivere for lyd har innebygd støy-reduksjon og ekko-kanselering. Noe som ikke er sikkert fins i linux-driverne for samme lydkilde. -C- Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Aha. Ja, det kan jo være med på å forklare årsaken. Men er det ikke noe man kan gjøre for å forbedre lydkvaiteten i linux? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Aha. Ja, det kan jo være med på å forklare årsaken. Men er det ikke noe man kan gjøre for å forbedre lydkvaiteten i linux? Nå er det jeg som må spørre ettersom jeg ikke har SKype installert. Er det slik at Linux-versjonene av Skype ligger litt etter i versjonsnumrene, og at du bare får de aller nyeste til Windows? Mener å huske noe om dette for noen måneder siden. Da kan det jo hende at ny lyd- og komprimeringsteknologi ikke kommer med i Linux-versjonene like raskt. Selv hadde jeg perfekt lyd (jaja) både under Win og Lin. Men det er som sagt en stund siden. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Nyeste versjon til Linux er 1.4. Nyeste til Windows er 3.5. Litt forskjell var det jo, men tror dere at 1.4 til Linux er likt 1.4 til Windows? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Nyeste versjon til Linux er 1.4. Nyeste til Windows er 3.5. Litt forskjell var det jo, men tror dere at 1.4 til Linux er likt 1.4 til Windows? Har ikke klart å oppklare akkurat den saken, men tror du har et poeng der ja. Altså det at Win og Lin har forskjellige versjonsnummerering. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Men tror ikke problemet ligger hos Skype. Du får jo god lydkvalitet. Og når man innstallerer Logitech sine drivere i Windows får man også med litt software som blant annet inneholder bakgrunnsstøyreduksjon og andre små ting som skal forbedre lydkvaliteten. Noen sjanse for at driverne blir forbedret snart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå