Gå til innhold

Problem med å formatere disken

Neverio

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte jeg skulle formatere den ene disken min, men jeg kom aldri så lagt at jeg fikk formatert den.

Først prøvde jeg i Partition magic, der fikk jeg ikke noe valg for den disken jeg ønsket å formatere.

Så jeg tenkte da at jeg skulle prøve den formaterings muligheten som lå i XP, men der fikk jeg bare opp "DEnne stasjonen kan ikke formateres. Avslutt alle diskverktøy eller andre programmen som kan bruke denne stasjonen og pass på at ingen vinduer viser innholdet på denne stasjonen. Prøv så å formatere disken på nytt".

Jeg lukket alt av vinduer og alle programmer, men forsatt gikk det ikke ann å formatere disken min.

Jeg har lagt ved bilder av hva jeg får opp i programmene, håper at noen kan hjelpe meg:)

post-58957-1194198644_thumb.jpg

post-58957-1194198631_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et spørsmål.

Hvorfor har du satt opp den ene disken din som dynamisk? Dette er bare nødvendig dersom du feks. skal kjøre software raid. Det kan skape en rekke problemer, feks. dersom du flytter disken over til en annen maskin, eller formatterer og reinstallerer Windows.

Tipper det er derfor du ikke får gjort noe med disken i Partition Magic (hvorfor bruker du forresten det? Til slikt er den innebygde diskbehandlingen mer enn nok). Start Diskbehandling (høyreklikk på Min Datamaskin og velg Behandle). Konverter den til en standard disk og formatter den på nytt. NB! når man konverterer til standard disk, slettes alt på disken.

Lenke til kommentar

Som covah skriver, så konvertere du den. Du hadde tenkt å formatere uansett du, så du er klar over at data blir borte.

-høyreklikk inni i den stor grønn felt og velg----slett partition

-høyreklikk inni der det står Disk 1 (venstre side) og velg.. convert til basic

-høyreklikk nå inni den store felt igjen og velg ...create partition.

Det er ikke så farlig å eksperimentere litt nå da, så derfor når du har startet ...create partition....følger med på det som kommer opp. På et sted vil du se at det står 400000 MB. Det er tall som du kan forandre.

Dvs at hvis du forandrer det til 100000 så får du en partition på ca 93GB eller sånt.

Klikk videre, du vil og se et sted hvor du kan velge....Hurtig formatering---da går fort.

Med å høyreklikk etterpå inni det område som er svart og velg igjen create partition, så vil du kunne lage en ny partition.

Prøve deg litt på det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvorfor det sto som dynamisk disk, eller hvordan den har blitt slikt.

Når man setter i nye disker, får man spørsmålet om den skal settes opp som dynamisk eller ikke. Man bør da velge nei.

Forresten, såvidt jeg vet, har ikke Partition Magic støtte for dynamiske disker i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...