Gå til innhold

Hjelp! skal kjøpe kamera, og er newbie!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, regga meg her idag fordi jeg........ trenger HJELP!

 

Jeg har til nå bare brugt kompaktkameraer til å ta bilder på fester og ferier.

Men nå vil jeg kjøpe Speilrefleks-kamera :) Ble litt hekta etter å ha lest vg sin guide på å få bra bilder via noe som heter HDR, noe jeg testa ut med et program som heter photomatix og det funka ikke særlig bra med mitt kompakt kamera.

I tilleg så vil en kompis være med å kjøpe speilrefleks, slik at vi får en ny hobby!

Det skal brukes til naturfoto for det meste! (vi skal prøve å komme oss ut litt mer. hehe:)

Men hvilket skal vi kjøpe???

Det må IKKE koste over 4000 kr nytt! vi er egentlig ute etter å kjøpe et som funker helt greit og tar gode bilder selv om det er billig, så pris er veldig viktig.

Jeg vurderer faktisk: Fujifilm FinePix S5700 til 1800 kr, men er redd det er altfor dårlig og at jeg vil opp et lite hakk i pris som til f.eks Olympus SP-550UZ til ca 3000.?

Eller å satse på et brukt canon speilrefleks til rundt 3000+ som f.eks 350D eller lignende.

Derfor spør jeg DEG om tips. her er følgende som det skal brukes til:

- Naturfotografering!

- Ofte i mørke omgivelser

- mulig en del zooming til fugler og diverse

- Av og til ta bilder av biler i fart, så litt grei lukkertid er bra

- Jeg vil ha en effekt jeg ikke vet hva heter så jeg prøver å forklare den: bakgrunnen ser litt zoomet ut på en måte. f.eks som skyene på dette bildet: http://www.flickr.com/photos/valpopando/64...57594327558179/

- Litt cropping blir det, så noe megapiksler må det ha.

- Eller rett og slett GOD KVALITET på bildene i natur-omgivelser og ofte under mørke forhold!

- Jeg kommer til å bruke stativ

 

Så har dere noen tips om hvilket kamera jeg bør velge? På forhånd mange takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: dei fujifilm/oly-greiene du ramser opp er ikkje speilrefleks, men superzoom-kamerar, hovudforskjellen mellom desse er at dei ikkje har eit speil som vipper opp så du får ein optisk søker, med superzoom får du berre ein digital ein.

 

 

For det andre, skal du ta bilder av fugler og dyr, så er dessverre 4000, - kr ikkje nok, med mindre du kjøper brukt.

Grunnen til at det blir så dyrt er først og fremst fordi du må kjøpe eit tele-objektiv i tillegg til sjølve kamera. det billigste du finn desse er fra 1000-2000kr, og da har du plutslig ikkje særleg mykje igjenn å bruke på kamerahus.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
For det første: dei fujifilm/oly-greiene du ramser opp er ikkje speilrefleks, men superzoom-kamerar, hovudforskjellen mellom desse er at dei ikkje har eit speil som vipper opp så du får ein optisk søker, med superzoom får du berre ein digital ein.

 

 

For det andre, skal du ta bilder av fugler og dyr, så er dessverre 4000, - kr ikkje nok, med mindre du kjøper brukt.

Grunnen til at det blir så dyrt er først og fremst fordi du må kjøpe eit tele-objektiv i tillegg til sjølve kamera. det billigste du finn desse er fra 1000-2000kr, og da har du plutslig ikkje særleg mykje igjenn å bruke på kamerahus.

Jeg starta med Nikon D50 dobbeltkit som består av 2 objektiver hvor det ene er en zoom ut til 200. Det tok ikke lang tid før disse objektivene ble utrangert. Dessuten så viser det seg at kameraet ikke fikset bilder i mørke omgivelser, da høy iso blir veldig kornete.

 

Jeg vil anbefale og kjøpe et brukt kamera minimum Nikon D50 og et objektiv så dyrt Du har råd til og legg merke til lysømfintligheten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tja, om du investerer i et Olympus E400 (disse ligger i følge prisguiden rundt 3500 med 14-42mm kitobjektiv) og en enkel Sigma 55-200 f4-5.6, dette ligger rundt 1200 kroner, har du den dSLR-pakke med nok brennvidde for fuglefoto.

 

Har selv E400, og kan fint anbefale dette som begynnerkamera. Jeg har ikke prøvd Sigma 55-200 selv, men objektivet får grei omtale, og bildene som tas med det er skarpe og greie nok for de aller fleste formål. Det er ikke proffoptikk, det sier seg selv, men det vil nok fungere. Husk bare at det er lite lyssterkt, og derfor bør du ikke regne med at det vil fungere så bra når det er litt mørkere ute.

 

For 4600-4700 får du med andre ord et dSLR med to objektiver, 14-42mm f3.5-5.6 og et Sigma 55-200 f4-5.6.

 

Du bør i alle tilfeller prøve ut kameraet i butikken. Mange liker ikke grepet på E400, og det kan jeg forstå (om jeg ikke sier meg enig i det selv). Ellers er ytelsen på høy ISO ikke alt for god, og litt dårligere enn den du får fra f.eks. Canon 350D eller Nikon D40.

 

Eventuelt kan du se om du finner et billig Canon 350D og et billig teleobjektiv brukt.

Lenke til kommentar
bestilte idag!

Det ble: Canon 400d, og kostet 5800 med et std 18-55 som jeg bare skifter ut en gang jeg får litt penger, og et 2gb minnekort :)

Håper jeg ikke bomma helt her da, så Nikon 40d kostet 4000 for full pakke, så dette kameraet BØR være et hakk bedre!

EOS 400D er et svært bra kamera. ved å velge dette slipper du å tenke på autofokusmotor i objektiver.

uansett bør du ikke tro at selv om det koster mere er det bedre, feil fokus!. EOS 400d har dårligere ergonomi i forhold til Nikon d40, dette versetter noen høyt mens andre ikke bryr seg så meget.

 

jeg tror ikke du blir skuffet, meget bra kamera!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Men hva skal jeg velge når jeg vil ha et nytt objektiv da?

Mulig jeg vil fotografere litt makro, men vil jo ha god zoom også. er det enten eller her?

Og god blender er vel også viktig pga at jeg vil fotografere en del i mørke, her er det 3 faktorer og jeg kan vel ikke få både pose, sekk og bag?

 

Men å tåle lite lys er det viktigste da.

 

Tusen takk til fyren som fant opp kreditt :D:D

Lenke til kommentar
Men hva skal jeg velge når jeg vil ha et nytt objektiv da?

Mulig jeg vil fotografere litt makro, men vil jo ha god zoom også. er det enten eller her?

Og god blender er vel også viktig pga at jeg vil fotografere en del i mørke, her er det 3 faktorer og jeg kan vel ikke få både pose, sekk og bag?

 

Men å tåle lite lys er det viktigste da.

 

Tusen takk til fyren som fant opp kreditt :D:D

Hva/hvor er det du skal fotografere en del i mørket?

Og hva er mørket pr. din definisjon?

Lenke til kommentar

Mørket per min definisjon er varierende,jeg vil ta bilder av natur i skumring, eller en elg i tussmørke, og jeg vil Hvertfall kunne ta et godt zoomet bilde av månen/hvor enn ser krater godt), og kanskej litt av himmelen osv

Eller blir det fotografering av mennesker i natt-med-bål omgivelser

Lenke til kommentar

Når det er såpass mørkt, så lønner det seg med stativ. Og da er ikke kravet til lysstyrke så stort.

 

En rimelig telezoom er Tamron 55-200m, for å komme litt lenger kan du velge Sigma 70-300m APO. Ulempen er at ingen av de har lang nok brennvidde for å ta et skikkelig bilde av månen. Da tror jeg må du opp i en 400-500mm - og det blir fort dyrt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...