Gå til innhold

Server - plassere hvor?

Bjonski

Anbefalte innlegg

Hallo folkz. Jeg har en webserver stående på rommet, men grunnet frykt for brann så er den aldri på.

Maskinen er en gammel Intel pentium 3 ~250Mhz, ~256Mb ram og 8GB HD.

Den eneste vifta i systemet ligger i strømforsyninga pga prosessorvifta er bortevekk(den stod plassert utenpå en svær kjøleribb). Kjører Ubuntu uten noen form for grafiske elementer.

Serveren står i skapet på pc-bordet og har åpning bak(mot veggen). Jeg har et vindu en halv meter fra bordet, så litt kjøling burde komme der fra når vinduet er åpnet.

Er dette en brannbombe? burde jeg kjøpe flere vifter eller plassere serveren en annen plass?

Vi har ikke så stort hus så mulihetene er små for plassering, men vi har utebod og "dukkehus". Uteboden er delt inn i to seksjoner - kaldbod og isolert bod.

Noen måter man kan sikre serveren der den står så den blir "brannsikker" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Jeg ville ikke kjørt server på en maskin uten prosessorvifte... Det er dømt til å gå galt. Det verste som kan skje er nok bare at prosessoren blir overopphetet og maskinen kubber, tviler på at det kommer til å begynne å brenne. Pass på å blåse ut støv fra maskinen en gang i blant så går det fint :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke kjørt server på en maskin uten prosessorvifte... Det er dømt til å gå galt. Det verste som kan skje er nok bare at prosessoren blir overopphetet og maskinen kubber, tviler på at det kommer til å begynne å brenne. Pass på å blåse ut støv fra maskinen en gang i blant så går det fint :)

Så om jeg skaffer en vifte så burde det gå fint?

Maskinen er støvfri - har støvsuger tilgjengelig ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Så om jeg skaffer en vifte så burde det gå fint?

Maskinen er støvfri - har støvsuger tilgjengelig ^^

Jepp, skaff gjerne flere vifter også (prosessorviften MÅ du ha), f.eks sånne du kan sette rett i strømforsyningen, og fest de på gjennomtenkte steder i kabinettet. Ikke bruk støvsuger i en datamaskin! Bruk trykkluft på boks eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Jepp, skaff gjerne flere vifter også (prosessorviften MÅ du ha), f.eks sånne du kan sette rett i strømforsyningen, og fest de på gjennomtenkte steder i kabinettet. Ikke bruk støvsuger i en datamaskin! Bruk trykkluft på boks eller noe sånt.

Jeg har brukt støvsuger opptil flere ganger på min stasjonær pc, uten at noe har skjedd. Men så bruker jeg svært svak styrke, akkurat nok til å suge bort støvet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Selv om det har gått bra før så betyr det ikke at du skal gjøre det...

Men så er jo jeg så heldig at om min pc ryker så går det ikke utover noen her inne :!:

Jaja, så lenge det går greit for deg at maskinen din ryker så skal ikke jeg si noe.

Lenke til kommentar
Selv om det har gått bra før så betyr det ikke at du skal gjøre det...

Men så er jo jeg så heldig at om min pc ryker så går det ikke utover noen her inne :!:

Jaja, så lenge det går greit for deg at maskinen din ryker så skal ikke jeg si noe.

Nei. det hadde vært kjipt om PC-en røyk. Får begynne å bruke noe annet til støvrens.

Lenke til kommentar

har en nettverksserver som kjører uten vifter. Den hadde opprinnelig en vifte i strømforsyninga men ettrsom den bråka litt så kutta jeg strømmen til den.

Specs:

CPU: Intel Pentum 2 348mhz

Ram:128mb

harddisk: nei

NIC: 2x 10/100 mbit NIC

Kjører en identisk server bare som webserver men der har jeg harddisk og vifta kjører der, denne serveren holder konstant 34 grader på cpuen og inni resten av kabinettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...