Doffar Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hallo, jeg driver å fikler litt med php og mysql men jeg klarer liksom ikke å komme videre. Jeg begynte med et script fra sindrem.com sm legger navn inn i en mysql database. Men når jeg prøver å legge til i en tabell med id og navn så legger den ikke inn noe. Har prøvd ganske mye men jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Her er kodesnutten: function koble_til() { //Kobler til databasen vår mysql_connect($this->hostname,$this->username,$this->password) || die(mysql_error()); @mysql_select_db($this->dbName) || die("Unable to select database"); } function ny_post(&$navn) { $query = 'INSERT INTO $this->userstable VALUES (NULL,"$navn")'; $this->result = mysql_query($query); print "La til navnet $navn"; } function steng_db() { //Lukker koblingen til databasen mysql_close(); } } //Slutt på klassen vår //Vi lager et nytt objekt $obj =& new db; //Så kaller vi opp funksjonene våre $obj->koble_til(); $obj->ny_post($_GET['navn']); $obj->steng_db(); KOmmer fra formen: <form action="add.php" method="get"><br />Navn: <input type="text" name="navn"> <input type="Submit"> </form> Noen som kan hjelpe og eventuelt vise meg en enkel spørreing som legger inn mer enn 1 ting i en db som også har en id kolonne? mvh doffar Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Er det en spesiell grunn til at du har alt i funksjoner? Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Det var slik det var skrevet på sindrem.com. Er det dumt at det er slik? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Det er sikket ikke dumt å ha det i funksjoner men ser bare ikke noen store fordeler med det. <?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) die('Kan ikke koble til: ' . mysql_error()); mysql_select_db("database", $con); $sql="INSERT INTO tabell (`id`, `kolonne2`) VALUES ('verdi til id','verdi til kolonne2')"; if (!mysql_query($sql,$con)) { die('Feil: ' . mysql_error()); } mysql_close($con); ?> Denne koden setter inn 'verdi til id' og 'verdi til kolonne2' i kolonnene 'id' og 'kolonne2' i tabellen som heter 'tabell' i databasen som heter 'database' på sin egen MySQL server med brukernavn 'root' og intet passord. Endret 5. november 2007 av alec1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå