Ethernet Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 God dag kjøpte dette her om dagen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248 Tror dere dette vil fungere out of the box i ubuntu 7.10? Har hatt dårlige erfaringer fra trådløst i ubuntu fra før (endte med at jeg trakk kabel). Takk Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Google gir deg svar: http://www.hwb.no/lanseringsguide/product....rReviewId=24387 Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Doh Edit: Takk Endret 4. november 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Tror dere dette vil fungere out of the box i ubuntu 7.10? Fungerte ut av boxen hos meg ja. Men ikke i Ubuntu-versjoner under 7.10 nei. Måtte da kompliere driveren selv. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 FUNKA JO FAEN IKKE! Herrregud, jeg er så lei den trådløse driten i ubuntu! Finner jo kortet og slikt, men ikke noe tegn til trådløs aktivitet Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvilket resultat viser kommanoen iwconfig ? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) iwconfig: lo no wireless extensions. eth1 no wireless extensions. wmaster0 no wireless extensions. wlan0 IEEE 802.11g ESSID:"" Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 Bilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor edit: http://live.gnome.org/NetworkManagerHardware Unupported? Endret 6. november 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 wlan0 IEEE 802.11g ESSID:"" Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 Det ser da ut til at kortet er der... og fungerer. Men det er ikke satt opp mot nettverket ditt, antar jeg. Nå blir dette litt salig blanding av norsk/engelsk, men her var det jeg gjorde selv. 1) Gikk inn i network manager (den du sendte bilde av på desktop-en din) 2) Merket av for «trådløs kobling» og valgte egenskaper etterpå. 3) La inn nettverksnavn: Tiriltoppen 4) Type passord: WEP-nøkkel ASCII: s:herermittasciipassord 5) Konfigurasjon: Automatisk: DHCP 6) OK 7) Gjør koblingen aktiv med å krysse av foran den. 8) Lukk NB! Har kun testet med WEP-kryptering selv, ettersom det visstnok skal være enklere å sette opp nettverket med denne typer kryptering. Legg spesielt merke til den «S-en» rett foran WEP-nøkkelen. S og kolon. Så følger nøkkelen. Lykke til. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Jo, takk. Men jeg har ikke kryptering på nettverket mitt. Trenger ikke det her jeg bor. Har prøvd alt mulig rart i form av det du sa der. Men om jeg setter på kryptering på nettverket, vil det da gå? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jo, takk. Men jeg har ikke kryptering på nettverket mitt. Trenger ikke det her jeg bor. Har prøvd alt mulig rart i form av det du sa der. Men om jeg setter på kryptering på nettverket, vil det da gå? Ærlig talt, det er jeg usikker på. Men det burde jo egentlig virke best uten kryptering. Ok, da skal vi prøve noe annet. Jeg har en bærbar her som jeg slet litt med. Trådløskortet virket og koblet opp via nettverksmanageren, men tilkoblingen ble veldig treg. SÅ jeg har lyst til at du prøver følgende metode: 1) Gå inn i nettverksmanageren (som før) og steng av den trådløse tilkoblingen der. (Fjern avkrysningen). 2) Åpne et konsoll-vindu. (Kommandolinje). 3) skriv sudo gedit /etc/network/interfaces 4) Her er en kopi av min interfaces-fil: # This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface iface eth0 inet dhcp iface wlan0 inet dhcp wireless-key s:hemmelig wireless-essid NavnpaaNettverket auto wlan0 5) De fire siste linjene der er viktige. Det vil si at du kan kutte ut hele linjen med «wireless-key s:hemmelig» ettersom du kjører åpent nettverk. Men tror kanskje at nettverksnavnet må stå, hvis det da ikke er blankt? 6) Gjør de nødvendige endringer i interfaces-filen og lagre dokumentet. 7) Start nettverket på nytt med å skrive (også fra konsoll): sudo /etc/init.d/networking restart 8) Legg merke til om kommandoen svarer med eventuelle feil. Lykke til på nytt! Endret 6. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg kan anbefale Buffalo WLI-TX4-G54HP. Nå har jeg aldri mer trådløst tull i hverken Vista x64 eller Linux. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Ok, endret interfaces fila, though min var lik din på wlan0. Fikk opp dette da jeg restartet. (legg merke til at jeg kjørte den to ganger, så se bare på den siste gangen) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Også en ting til, når jeg huker av på det trådløse nettverket i network manager, og har konfigurert det, får jeg kun opp følgende: (Se oppe i høyre hjørne av bildet under de datamaskinene. Resten bare kom med ) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 6. november 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 OK, vi får prøve å gå tilbake litt. Jeg har jo akkurat samme PCI-kort som deg i en PC (ikke denne jeg bruker nå). Prøv å post resultatet av kommandoen sudo lshw -short. Nederst skal det komme frem hvilket nettverkskort du har, f.eks: /0/100/12 eth0 network DP83815 (MacPhyter) Ethernet Controller /0/0 wlan0 network Wireless PCI Adapter RT2400 / RT2460 Her ser du at laptop-en min har nettverkskort med RT2400-chippen. Den er støttet i Linux-kjernen og skal derfor virke ut-av-boksen. Eller kjør lspci | grep Network med stor N. Skal vel gi samme resultat. Begynner å lure på om dette PCI-kortet kommer med forskjellig «innmat». Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei. Slenger meg på her. Har en laptop med et PRO/Wireless 2200BG kort. Har samme symptom. Det merkelige er at jeg fikk logget meg på trådløst når jeg kjører fra live cden. Har WPA kryptering på nettverket. Virker som at nettverksnøkkelen er feil. Når jeg skriver: sudo gedit /etc/network/interfaces, så finner jeg ikke igjen passordet mitt. står bare: auto lo iface lo inet loopback iface eth1 inet dhcp wpa-driver wext wpa-key-mgmt WPA-PSK wpa-proto WPA wpa-ssid Tilkoblet auto eth1 "Tilkoblet" er navnet på det trådløse nettverket. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Hmm..det står her at CNET-kortet er støttet. Nå begynner jeg å gå tom for svar. Det siste jeg kan nevne til dere begge er å prøve et triks jeg gjorde selv med et annet CNET-kort i Ubuntu 7.10. 1) Redigere filen etc/modprobe.d/aliases 2) Se etter linjen med: alias net-pf-10 ipv6 3) Rediger denne linjen til: alias net-pf-10 ipv6 off 4) Re-boot 5) Se om nettverket virker (gjorde ikke det her). 6) Rediger linjen i punkt 3) og fjern «off» 7) Re-boot. Nettverket har vært perfekt her etterpå. Hvorfor? Aner ikke! Verdt å prøve. EDIT: en litt mer elegant måte å gjøre det på fant jeg med å søke litt på Google. Det går ut på å disable IPv6-støtten som Ubuntu kommer med. Tillater meg å sitere det her: Disabling IPv6 IPv6 is enabled by default in Ubuntu and causes problems with routers using the older protocol: some wont connect at all but most are just very slow. To disable, from the terminal: gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist Then add a line that reads: blacklist ipv6 Endret 7. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei igjen folks. Installerte Ubuntu på nytt. Nå funker maskinen trådløst out-of-the-box. Må ha rotet med noe forige gang... Nå dobbel klikket jeg på mitt nettverk blant de trådløse og så kom det opp et nytt vindu der jeg måtte fylle inn wpa passordet. Det skjedde ikke sist. Har ikke hatt i nettverkskabel under installasjon. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei. Jeg har det samme kortet og det har fungert utmerket ut av kjernen siden 6.06 av ubuntu. Det har noen buggs, vil tro det ligger litt i driveren. Noe jeg fant ut ganske fort at roaming-mode var uaktuelt ettersom man blir koblet av i hytt og gevær. Det jeg gjorde (ved en ren tilfeldighet) var å deaktivere og aktivere koblingen en del ganger med manuelle instillinger. I 7.04 funka ikke roaming i hele tatt. i 7.10 virka det delvis, mens manuell tilkobling alltid å stole på (bortsett fra aktivering/deaktivering). Det var en stund kortet var sinnsykt ustabilt men det ble fort oppklart som og blir herreter referert til "ubuntucd-hendelsen" som vi ikke skal snakke høyt om. Fint at du fikk ordna biffen Luske_ludvig Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Bump. Om ikke det ordnes må jeg nemlig benytte angrefristen i morgen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå