Gå til innhold

Programvare for backup av filer

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt for å finne ut hvilket program som er best til å ta backup av f.eks. MP3 samlingen min.

Jeg ønsker et program som sjekker synkroniserer det jeg har på laptop med min eksterne disk, alt i en relativt enkel håndvending.

Noen tips og anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er best er et vanskelig spørsmål. Det kan gjøres med SBackup, som er en ganske enkel løsning med et GUI osv.

Ellers kan du bruke rsync, som nok er enda nærmere det du egentlig spør etter, men er kommandolinje-basert, og kanskje litt vanskeligere å sette seg inn i. Et script med rsync vil nok være den mest elegante løsningen.

Lenke til kommentar
Hva som er best er et vanskelig spørsmål. Det kan gjøres med SBackup, som er en ganske enkel løsning med et GUI osv.

Ellers kan du bruke rsync, som nok er enda nærmere det du egentlig spør etter, men er kommandolinje-basert, og kanskje litt vanskeligere å sette seg inn i. Et script med rsync vil nok være den mest elegante løsningen.

Å nei, du! Som nyfrest linux-nerd lar jeg meg ikke skremme lenger av kommandolinjer! Bring 'em on, sier nå jeg ( i alle fall når jeg har dere på forumet til å spørre om råd :new_woot: ) Jeg prøver meg på rsync først så får vi se hvordan det går!

Takk for tipset, Sokkalf!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å backeup mp3 filer til min ex. harddisk, men fikk ikke lov å kopiere over! Jeg hadde ikke skrivetillatelse! Dette er samme HD som jeg bruker til backup fra windowsmaskinen. Men, siden det kun er snakk om MP3 filer burde det jo ikke være noe problem å kopiere over, eller?

sbackup ville i allefall ikke la meg gjøre det og manuell drag-and-drop ga samme resultat.

Lenke til kommentar

Joa, men det skader ikke å tyvtitte på fungerende linjer i fstab, det er så mye annet du bør svi av litt tid på. Ta en titt på mount kommandoen med det samme, siden du med den enkelt kan montere alle partisjoner med de rettigheter du ønsker. Når det gjelder delte mapper har jeg lagt inn spesifikk informasjon om det i server howto'en. For en fat partisjon kan en grei linje i fstab se slik ut:

/dev/sda2 /media/sda2 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

For ntfs partisjon kan den se slik ut:

/dev/sda3 /media/sda3 ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0

men da må du ha ntfs skrivestøtte installert. Det enkleste for disse filtypene er naturligvis rett og slett å kjøre automatix, som både installerer det du ternger, og oppdaterer fstab.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...