Gå til innhold

Dine beste datarelaterte filmtips!

TiduZ

Anbefalte innlegg

Pirates of Silicon Valley (1999)

Ikke veldig bra men intr. Handler om starten til Microsoft og Apple i spillefilmformat

Den glemte jeg å nevne, en ufattelig bra film!

Seriøst eller er du ironisk, jeg synes filmen er morsom fordi jeg kjenner til historien, og kontrasten mellom eksentriske Jobs, og nerdete Gates er ting de klarer å få ganske godt med seg i filmen (begynner å bli alt for lenge siden sist jeg så den), men det er jo ikke akkurat en uffatelig bra film. Skrikescenen og det at Gates overbeviser seg selv om at, han hadde de inovative ideene og ikke bare kopierer dem, er geniale og tatt rett ut fra virkeligheten.

PS. Men det er forhåpentligvis ikke siste gang vi ser denne historien på lærettet, når det har gått noen år og vi kjenner til resten av livet til disse personen, er jo begge disse personlighetene ting man kan bygge en film med Citizen Kanes kaliber på. Den store selfmade man, og en suksee som tar av og med alle de negative følgene det har, Gates har jo samme "Can´t force people to like me" - komplekset som Kane har i filmen.

Jobs på sin side kule progresive fasade, som ivrig Bob Dylan entusiast og han fascinasjon over mennesker som forandrer verden, og hvordan han indirekte nærmest setter seg selv i samme kategori som verdens største, kunstnere, vitenskapsmenn, fotojournalist og filmskapere i apples reklamekampanjer. Med de negative konsekvensene dette har i form av overdreven perfeksjonisme, og en kunstners følsesliv. Som blant annet har hatt konsekvenser for ingienører hos apple som ble satt i arbeid for å designe "penere" kretskort og lignende. Mennesker ble lovprist den ene dagen og sparket den neste, helt avhengig av Jobs dagsform og hvilken visjon han la for akkurat den dagen.

Her skulle det finnes nok av materialle til en storfilm, om begge to. Det lages alt for lite filmer basert på store menneskers liv, det lages generelt alt for lite filmer med de gode historiene i dag.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pirates of Silicon Valley (1999)

Ikke veldig bra men intr. Handler om starten til Microsoft og Apple i spillefilmformat

Den glemte jeg å nevne, en ufattelig bra film!

Seriøst eller er du ironisk, jeg synes filmen er morsom fordi jeg kjenner til historien, og kontrasten mellom eksentriske Jobs, og nerdete Gates er ting de klarer å få ganske godt med seg i filmen (begynner å bli alt for lenge siden sist jeg så den), men det er jo ikke akkurat en uffatelig bra film. Skrikescenen og det at Gates overbeviser seg selv om at, han hadde de inovative ideene og ikke bare kopierer dem, er geniale og tatt rett ut fra virkeligheten.

Jeg var nok dønn seriøs, helt enig i din beskrivelse av denne fantastiske filmen.

Lenke til kommentar
Jeg var nok dønn seriøs, helt enig i din beskrivelse av denne fantastiske filmen.

Hehe, man kan foresten si mye om Jobs og hva han har gjort for dataindustrien, men som person vil jeg tro at han er ganske ubehaglig og pretensiøs. Så hvis jeg skulle spist Lunch med en av de to, så ville det helt klart hvert Gates, jeg elsker det Jobs har skapt, og synes han er en fantastisk personlighet (og meget mulig lik meg selv i det at han er snobbete og pretensiøs på kultur og estetikk). Men hvis man skal sette seg ned å ha det hyggelig over en Lunch er nok Gates, som ikke kan kle seg er nerdete og klønete og totalt mangler falsk fasade et mye kosligere valg.

Jobs er jo på mange måter en voksen utgave av drittsekkene som alle i klassen likevel valgte å like, fordi han var tøff, bare at det i Jobs sitt tilfelle er en underliggende estetisk-kulhet som tiltrekker seg alle som ønsker å framstå som estetiske mennesker. Gates som tydelig egentlig er en mye mer ålreit person enn Jobs, sliter med å bli likt på grunn av at han mangler karisma og image, og har dermed et ufortjent dårlig rykte.

feks. kakekastingen, tro det er helt andre i IT industrien som fortjener det i mye større grad enn Gates.

Den personen som jeg virkelig beundrer i industrien, men som neppe kan lages film om fordi hans liv ikke er konfliktfylt, å fullt av ekstreme oppturer og nedturer slik som Jobs og Gates, er faktisk Steve Wozniak. Mannen som aldri drømte om å skape noe stort for å revlusjonere verden, ikke ville drive noe selskap, og valgte å gå tilbake til det han likte best nemlig det akkademiske miljøet rundt dataforskning og undervisning, når han kunne levd et liv i luksus. Den sære humoren og individualiteten hans er også unik, selv om alle ser på Jobs som en individualist er jo den virkelig individualisten Woz, som bare ville være seg selv og ikke var redd for å gjøre ting som både var ufornuftig og sært i hvis målet hadde hvert suksee. Woz digget Progresiv-country så han brukte pengene sine til å arangere en Progresiv-country festival istede for å fortsette i Apple, dette er virkelig individualitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...