Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt av trim/bytte motor til E30 316i 89mod. !


_Daniel_

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en BMW 316i (gått underkant av 250.000km) 1989 modell som jeg ønsker å få mer futt i.

 

Har sett litt etter motorer som 318i 320i og 325i men er blitt anbefalt om hvis jeg skal bytte motor, burde jeg hive i en 325i.

 

Har lett litt etter motorer, og funnet noen men de er ganske så dyre noen av dem..

Hørte også det at om jeg skal oppgradere til større motor, må jeg også oppgradere: Bremser, bremsekraftforsterker og understell samt. travers.

 

Dette høres ut som en dyr "operasjon" så er kanskje bedre å prøve å presse ut noen ekstra HK av motoren jeg har nå til den tar kvelden kanskje?

 

Jeg vet veldig lite av hva som burde gjøres, så håper på positive og gode svar her på forumet.. =)

 

Er det noe mer info dere trenger å vite, så bare spør..!

 

Daniel.

 

EDIT: Penger jeg har til dette "store" prosjektet er ca 10.000;-

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bygge større motor i 1,6'n din er det nok lurt å kjøpe seg en komplett delebil.

Da kan du flytte over bremser, understell, generelt alt som behøves for å få dette godkjent. Hvis du vil godkjenne det da såklart... Er for din egen sikkerhet at bremsene etc. skal være dimensjonert for bruken.

Dette kunne kanskje være en brukbar delebil?

 

Husk at det også er lurt å ha dialog med Biltilsynet osv. om du skal bygge om en bil. Da er det mye lettere å få til! Mye rart har blitt bygget med BT på riktig side. ;)

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Dårli utgangspunkt. 1,6 er 4'er og 2,0-> er 6'ere.

 

For å få det godkjent må du stort sett flytte over alt av understellsdeler, bremser osv fra samme modell som du tar motor fra. i alle fall alt som er forskjellig på de spesifikke modellene.

Lenke til kommentar
Dårli utgangspunkt. 1,6 er 4'er og 2,0-> er 6'ere.

 

For å få det godkjent må du stort sett flytte over alt av understellsdeler, bremser osv fra samme modell som du tar motor fra. i alle fall alt som er forskjellig på de spesifikke modellene.

 

Enig med første der, kan bli vanskelig å få en rekkesekser ned i motorrommet der.

Men, om du så får tak i alle delene må du også få tak i papirer fra forhandler eller lignende som kan vise BT at delene du skal bruke er godkjent til sitt formål. ;)

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke verdens beste utganspunkt for å få mer effekt. Et effektanlegg gir ikke merkbart mer effekt, bare alt for mye lyd, hvis du er skikkelig uheldig.

 

Hvis du har tilgang på fres, sveisapparat, svartstål og rør så er det jo bare å lage seg en eksosmanifold med rett flens mot turbo, downpipe og resten av rørene under bilen. Da gjelder det bare å finne på en lur måte å få nok bensin og rett tenning.

 

Men da er det nok bedre å få tak i en større motor, 2,5liter f.eks.

Lenke til kommentar
Dårli utgangspunkt. 1,6 er 4'er og 2,0-> er 6'ere.

 

For å få det godkjent må du stort sett flytte over alt av understellsdeler, bremser osv fra samme modell som du tar motor fra. i alle fall alt som er forskjellig på de spesifikke modellene.

 

Enig med første der, kan bli vanskelig å få en rekkesekser ned i motorrommet der.

Men, om du så får tak i alle delene må du også få tak i papirer fra forhandler eller lignende som kan vise BT at delene du skal bruke er godkjent til sitt formål. ;)

 

Hvorfor skulle det bli vanskelig å få en rekkesekser nedi der?? karosseriet er jo det samme som en med rekkesekser... passer rett nedi der den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...