Gå til innhold

Hjelp til kjøp av reiselaptop

dcfitjar

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal ut og reise en del i tiden som kommer, og tenkte at jeg skulle kjøpe meg en laptop til å ha med på reisen. Har dere noen tips til hvilken maskin jeg bør kjøpe?

- Maskina må først og fremst være billig, maks 6000. Jeg skal reise i u-land der det er stor sannsynlighet for at den blir stjålet, så jeg må ha "råd" til å miste den.

- Den skal først og fremst brukes til lagring og behandling av bilder, samt skriving av artikler og lignende. Jeg trenger med andre ord ikke en kraftpakke. Likevel hadde det vært moro med en god prosessor og 2GB ram, slik at jeg har en god maskin også etter at turen er over, men som sagt: dette er nedprioriterte krav.

- Det som derimot er litt viktig er den fysiske størrelsen på maskina. Jeg har tenkt at 14"/14,1" må være bra, da den blir litt mindre, uten at skjermen blir for liten til bilderedigering. Det kan også være lurt med en maskin som er litt anonym, med hensyn til den økte faren for tyveri.

- Firewire og innebygd kortleser hadde også vært fint, men er heller ikke et krav. Jeg skal nok klare å improvisere på dette feltet også, men 4 usb regner jeg med at jeg trenger. Trådløs nettilgang er et must.

Jeg er åpen for de fleste forslag, så lenge de tar hensyn til lav pris og at maskinen skal være lett å ta med seg. Selv har jeg tenkt på Acer Aspire 4520: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=83951. Om du har noe å si om denne hadde det også vært fint.

På forhånd takk for hjelpen!

Daniel

Endret av dcfitjar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenovo R61 Ikke den letteste nei, men en kriger jeg ville stolt på ute i jungelen. Kan eventult brukes til å slå ned både løver og store edderkopper uten å ta en skramme.

HP530 er ei billig maskin som er noe lettere.

HP 6720s er enda noe billigere og lett!

Alle overnevnte har en ganske nøytral framtoning, noe annet enn man kan si om Acer´n ;)

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Ja, det er prosessoren som er minuset med maskina jeg har funnet. Vil jeg merke stor forskjell i forhold til en Intel-prosessor med tanke på bruksområdene jeg har beskrevet over? Blir den maskina et dårlig kjøp?

Takk for forslagene, jeg skal se litt nærmere på dem, men de så litt store ut alle sammen... Om jeg nå skulle strekke meg opp til 15,4", finnes det en maskin som utmerker seg i forhold til resten av kravene mine?

Takk for alle svar så langt!

Daniel

Edit: Kan legge til at jeg tidligere har tenkt på Acer Aspire 5720ZG, men la denne på is da den akkurat ble litt for tung og litt for dyr. Om jeg nå skulle ombestemme meg, har dere noe å si på denne?

Endret av dcfitjar
Lenke til kommentar
Kan hende det bare er meg, men jeg ville ikke dratt med meg en spjåkete Acer med noe plastikkfølelse på slik langtur. Men, men smaken er som baken ;)

Akkurat det har jeg også tenkt, men kom fram til at det vil bli dyrt med noe skikkelig robust. Jeg satser heller på en skikkelig sekk (som jeg kan få billig der jeg jobber) og på at jeg klarer å passe godt på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...