Gå til innhold

Anbefaling av "lydløs" kjøler til Q6600


Trond-Eirik

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Trenger en kjøler til min Q6600 og håper noen glupe sjeler med litt erfaring her kan komme med noen gode tips.

 

Prioritet: Så stille som overhode mulig, men med nok kjøleevne til å kjøle Q6600, også på varme dager.

Om den også har så mye kjøleevne at jeg kan overklokke litt er det positivt, men noe ekstremklokking vil aldri bli aktuelt uansett.

 

Den skal stå på et Gigabyte GA-P35-DS4 hovedkort, som igjen vil være inni et Thermaltake DH102 kabinett.

 

Jeg ønsker å styre unna vannkjøling inntil videre. Viser det seg nødvendig så får jeg heller gjøre noen revurderinger på det senere.

 

mvh, TEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er best: Thermalright Ultra 120 Extreme. Hvis du ikke tror meg så sjekk Anandtech sin test.

 

Jeg har Ultra 120 utgaven (ikke Extreme), den er super. Eneste ulempene er at den er litt tung og stor. Kanskje ikke så lurt hvis du flytter så mye på PC-en. Hvis du ønsker en mindre kjøler så bør du satse på Thermalright Ultima-90. Den har ikke ennå kommet til noen norske nettbutikker som jeg kan se. Men den er mulig å bestille fra f.eks Danmark.

Lenke til kommentar
Denne er best: Thermalright Ultra 120 Extreme. Hvis du ikke tror meg så sjekk Anandtech sin test.

 

Jeg har Ultra 120 utgaven (ikke Extreme), den er super. Eneste ulempene er at den er litt tung og stor. Kanskje ikke så lurt hvis du flytter så mye på PC-en. Hvis du ønsker en mindre kjøler så bør du satse på Thermalright Ultima-90. Den har ikke ennå kommet til noen norske nettbutikker som jeg kan se. Men den er mulig å bestille fra f.eks Danmark.

 

Ultra 120 og Ultra 120 Extreme er begge for store for kabinettet. Kabinettet er 153.5 høyt. Usikker på hvor mye plass jeg egentlig har inni.

I tillegg stiller jo hovedkortet noen ekstra krav.

 

De som kan virke aktuelle er (basert på det jeg opprinnelig har sett på og input herfra):

- Thermalright Ultima-90 (+ 120mm vifte)

- Thermalright SI-128 SE -> Virker optimalt sammen med 120mm low RPM vifte

- Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes 92mm

- Zalman CPU Vifte CNPS9700 (kan være for høy, 142mm)

- Thermaltake BigTyp 120 VX CPU-Kjøler

 

Men kanskje er det noen jeg har oversett, eller om det er noen som kan bekrefte om disse går sammen med Gigabyte GA-P35-DS4, + er bra nok til å kjøle en Q6600...

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

Har sjekket litt mer på de forskjellige typene nå, og står igjen med to aktuelle kandidater:

 

Thermalright SI-128 SE -> Virker optimalt sammen med 120mm low RPM vifte

L125 x W145 x H91.5mm, + 25mm vifte => total Høyde = 116,5mm

Vil sannsynligvis passe på hovedkortet. (ikke bekreftet)

Vil sannsynligvis passe i kabinettet

http://www.pcper.com/article.php?aid=431&a...xpert&pid=5

 

Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes 92m

L95 x W95 x H128

Vil passe hovedkortet (Bekreftet)

Vil muligens passe i kabinettet

 

De andre er for store, utemom Zalman som virker som faller litt i mellom vs. de andre løsningene.

Begge de to over er svært aktuelle. Er litt usikker på om Noctua kan bli for høy for kabinettet.

Thermalright SI-128 SE er jeg 99% sikker på at passer. Luftgjennomstrømningen passer også bra vs. kabinettet mitt.

 

Utfordringen er å finne noen som selger den... Noen ideer?

Lenke til kommentar
Utfordringen er å finne noen som selger den... Noen ideer?

 

http://www.hwb.no/lanseringsguide/product....productId=56999

 

Takk for linken, men disse er SI-128

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si128.htm

Mens den jeg referere til er SI-128 SE

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si128_se.htm

 

Slik det blir omtalt og vist fram på sidene til thermalright så er SE utgaven bedre egnet for en lav RPM vifte, samtidig som bruken av ikoner indikerer at den er bedre tilpasset Core 2 Quad kjerner...

 

jeg har selv en Scythe Ninja Plus. Den kjøler bra og er lydløs. Men tenk deg om, den er stooor.

Jupp, for stor for kabinettet mitt...

Lenke til kommentar

du nevner ikke overklokking? skal du det?

 

hvis ikke går du for noctua kjøleren, den har en medfølgende motstand til 3 pins kontakten noe som gjør vifta faktisk lydløs. en annen fordel er at du sitter på et gigabyte hovedkort som har flexibel bios når det kommer til volt instillinger. så finner du laveste volt som prosessoren er stabil på er det faktisk veldig overaskende hvor lite varme som blir produsert. 1,05V er ca typisk minimum volt for Q6600. så da kjøles den meget fint og lydløst av en noctua.

 

den er uansett en bra kjøler når det kommer til 9cm vifter. noctua har også værdens stilleste vifter

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
du nevner ikke overklokking? skal du det?

 

hvis ikke går du for noctua kjøleren, den har en medfølgende motstand til 3 pins kontakten noe som gjør vifta faktisk lydløs. en annen fordel er at du sitter på et gigabyte hovedkort som har flexibel bios når det kommer til volt instillinger. så finner du laveste volt som prosessoren er stabil på er det faktisk veldig overaskende hvor lite varme som blir produsert. 1,05V er ca typisk minimum volt for Q6600. så da kjøles den meget fint og lydløst av en noctua.

 

den er uansett en bra kjøler når det kommer til 9cm vifter. noctua har også værdens stilleste vifter

Overklokking: Primært ikke. Vil sikkert ha lyst til å prøve men jeg tror den burde holde som den er til normalt bruk (HTPC)

Takk for tipset ang. justering av volt'en.

 

Noctura kjøleren er absolutt aktuell, men jeg er som nevnt tidligere nervøs for at den kan bli for høy for kabinettet.

Men blir det Thermalright SI-128 SE så vil det bli med en Noctua NF-S12 vifte, så lydnivået for denne og for en Noctua 9UF burde bli det samme. Faktisk litt mindre vs. luftgjennomstrømning for Thermalright løsningen ettersom den kan bruke 120mm vifte vs. 92mm vifte på Noctua løsningen.

 

Edit: Kom forresten over en butikk i Danmark som selger SE versjonen og har den på lager. Sender også til Norge.

http://coolerkit.dk/product.asp?product=749

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar
å HTPC... nå er jeg med. da er jo schyte mini en liten vinner :thumbup:

 

http://www.silentpcreview.com/article754-page1.html

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SCYSCMNJ1000

 

 

der slår den visst den thermalright kjøleren

Virker absolutt aktuell!

 

Er usikker på den er kompatibel med hovedkortet, og om den er det er jeg litt nervøs for at viften kan komme til å kollidere med RAM'en min. Alle 4 slot'ene er i bruk.

Har lagt inn en forespørsel å forumet til Schyte. Får se hva resultatet av det blir.

 

PS: Review'et sammenligner med SI 128, ikke SI 128 SE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...