Gå til innhold

HJELP! Ny pc men problemer.

Anbefalte innlegg

Hei!

Er vel en måneds tid siden jeg mottok den nye maskinen men har ikke giddet og satt den opp før skjermen kom. Hva skal jeg si? Skjermen er helt topp og spesielt hva gjelder film og spill men sliter voldsomt med spill som min datter er veldig opptatt av så f.eks flåklypa. Her faller spillet ut hele tiden mellom scanene og en kommer til skrivebordet. Har oppdatert spillet på caprinosiden, men det kan virke på meg som om maskinen er for rask? Er jeg helt på jordet eller kan det være tilfelle? Spillet fungerer opptimalt på den gamle pc`n, men hun syns det plutselig er blitt kjedelig å bruke den. Ikke så rart da den nye skjermen er mer Widescreen enn den gamle firkantede flatskjermen. Et alternativ er å bytte skjermene. Er det noen andre som kan svare?

Noen har nevnt for meg at det kanskje er et OPEN GL problem, men det sier ikke meg så mye. Den nye maskinen har følgende:

-Intel 845PE, Intel Pentium 4 2,8GHz

-1024MB PC-333 DDR minne

-2x200GB 7200RPM Harddisk 8MB cache

-16/48X DVD/CD-rom, 48/24/48X CD/RW

-Matrox Parhelia skjermkort 128MB DDR 3xRGB 2xDVI

-Intergrert Intel Gigabit nettverkskort

-Integrert lyd, surround støtte (bruker Cambridge Soundworks)

-Integrert firewire kontroller, Integrert ATA Raid kontroller

-Integrert Bluetooth

-USB 2.0

-Trådløst tastatur og mus

-Win XP Pro

-17" flatskjerm LCD Samsung, SyncMaster 172W

Den gml maskinen er en PIII 500MHz m/128MB Ram (oppgradert til 640MB) og 2x10GB HD og Nvidia TNT skjermkort m/16MB. Skjerm er en NEC Multisync LCD 1500 flatskjerm. Her fungerer Flåklypa uten problem. Også WinXP PRO. Ble oppgradert fra win98 hvor flåklypa ble lagt inn første gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dere ser har jeg lagt til opplysninger om den gml. maskinen som også er winxp. Fungerer aldeles utmerket der. Var i tvil om hvilke skjermkort jeg skulle velge da jeg stort sett var fornøyd med nvidia, men ville prøve et nytt. Kanskje det er der problemet ligger eller OPEN GL. Men hva gjør jeg?

Strago

Lenke til kommentar

Arrester meg noen hvis jeg tar feil.. men skjermkortet du har valgt er nok ikke noe "typisk" spillkort, det vanligste er å velge et fra Nvidia eller ATI..

Men uansett skulle det ikke være noe stort problem med den type spill som nok ikke krever allverdens..

Mitt tips er også at det sannsynligvis er kortet eller driverne som lager krøll... Prøv nye drivere eller f.eks. et annet kort (du kan jo prøve å sette inn det gamle fra p3 maskinen)

Lenke til kommentar

Ja nå har jeg lastet ned nest siste driver fra Matrox Parhelia som er windowssignert. Ver. 1.01.02.090 som var kommet etter den som lå på cd-rommen. Finnes en nyere Ver. 1.03.00.043 som er den siste oppdateringen fra Matrox til Parheliakortet men den er ikke signert. Fortsatt like store problemer med flåklypa. Da jeg skulle fjerne den gml. softwaren til Matrox ved å gå inn i "add/remove" i windows gikk dette ikke. I stedet så gikk jeg inn på "skjerm" og videre til "kort" for så å fjerne driveren/e der. Det gikk, men fortsatt ligger Matrox software i add/remove. La inn den nye driveren. Så først etterpå at jeg kunne laste ned en egen uninstall fra Matrox, men gjort er gjort. (Prøvde etterpå men da virket ikke uninstall-programmet lenger. Sikkert fordi den bare var laget for den opprinnelige driveren/e)

Så hva gjør jeg nå? Hjertlig takk til alle som har svart og som gjerne vil hjelpe! (PS Har brukt winupdates flere ganger)

Strago

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...