Gå til innhold

HK ikke alltid = 0dB?

Anbefalte innlegg

Hallo

Slik jeg alltid har forstått det, er det kun vifter og harddisker som lager lyd/støy i en pc (og høyttalerene då..)

Men noe jeg har merket er at Hovedkort elektronikk også lager lyd, spesielt når prossessoren blir belastet (f.eks under bruk av winrar, scrolling, visning av tunge flash/gifs osv..)

Lyden er en slags tikking og hyling som pleier følge prossessor belastningen (f.eks hvis en gif animerer en gang i sekundent, så får du en slags lyd som følger denne takten...)

For å bekrefte at det ikke var hdd eller vifter eller høyttalerene som laget denne lyden, koblet jeg fra alle harddisker, alle vifter og alle høytalere, samt plasserte psu så langt vekke fra hk som muligt. under BIOS oppstart, kunne jeg høre lyden mens POST ble kjørt.. lyden var en slags hyling som gikk fra ca 10KHz og videre opp til 20KHz og kanskje videre, så kom det litt pulserende hyling..

Hvorfor er det slik? Er dette normalt? Elektronikk uten vifte men kun kjøleribbe sier jo folk = 0dB, men i f.eks en CRT skjerm er det jo også en slags hyling.. (og brumming fra tranformator, men den er grei og forstålig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fikk denne lyden, eller noe som ligner i alle fall etter at jeg bytta skjermkort og/eller cpu, husker ikke helt lenger hvilken av de to som forårsaka det.

da kommer lyden fram når jeg starter opp videoklipp eller filmer og denslags. den varer kun et lit sekund, men som oftest bare når skjermbildet er veldig lyst.

på filservern har jeg også samme problem, der oppstår det når jeg prøver å kjøre filer, dvs når jeg dobbeltklikker på de. der kom det etter at jeg "oppgraderte" servern til at asus a8n sli hk (pga 8 s-ata porter) med min gamle opteron 146, som aldri laga den lyden på dfi kortet mitt

utrolig plagsomt egentlig

Lenke til kommentar
Tipper det er grunnet gamle og slitte kondensatorer/motstander som lager lyden.

Kjøper man en nyere PC så har jeg aldri hørt om et slkt problem.

Fikk selv denne lyden på et p5w dh dlx hk fra Asus når jeg overklokket mye med høy vcore på min gamle e6600. Er spenningsregulatorene høres det ut som. Men litt vanskelig å retningsbestemme lyder på 10-20khz. Samme lyden kom også på 7900gt når det ble voltmoddet. Begge produktene fungerer forøvrig like godt enda.

Lenke til kommentar

hmm.. det var "kjekt" å vite at det ikke kun var hos meg.. hehe...

de to pcene som har feilen er ganske gamle ja.. 2003 og 2004 (dell laptop og dell stasjonær)

Men det jeg lurer litt på er hvorfor kommer det slik lyd?

Jeg har en micro microfon, så jeg kan kjøre litt sånn stetoskop på forkjellige komponenter for å finne ut hvor lyden kommer ifra. Men hvis det er som dere sier forkjellige kondensatorer og spoler, er det da ikke bare å bytte ut? (er jo fort gjort)

Men som sagt, hvorfor lager de forkjellige komponentene lyd? hva som får dem til å "vibrere" på en slik måte at de lager lyd?

Lenke til kommentar
Har skrevet litt om saken i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

Hey, takk for den.

Rett å slett bare magnet feltet som spolen danner som får det til å vibrere som en høyttaler.. hmm.. skal prøve å finne ut hvilken komponenter som lager lyd og prøve "lime" de..

Er det da kun spoler som har muligheten for å lage slik lyd? eller kan microchips, kondensatorer, motstander transis.... ja.. andre komponenter også få dette fenomenet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...