tundra Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg har en pc med windows xp pro som jeg bruker til musikkredigering, og en mac til videoredigering, og en pc med linux ubuntu, og en nettverksskriver. Nå skal jeg kjøpe en ekstern harddisk som jeg skal bruke til lagring og backup fra både mac og windows pc. Er det mulig å bruke ubuntu-PC-en som server, eventuelt med annet operativsystem (helst noe linux), kople den eksterne harddisken på denne, og nå den fra de andre maskinene i nettverket? Jeg ønsker også å ha ftp-server, slik at man kan hente filer til og fra den eksterne harddisken utenfra. Er det noen som har noen gode ideer til hvordan jeg best kan løse dette? Alle tips mottas med takk. Kom gjerne med eksempler på hvilke andre løsninger som kan brukes. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Du kan jo ta en titt på denne guiden. Alt du trenger å vite skulle stå der (+ mye mer), vil jeg tro. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Takk, står mye fint der, men ingenting om mac såvidt jeg kunne se... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 som ftpserver kan du f.eks. bruke ubuntu. aptitude install proftpd så er det bar eå konfigurere den og den funker på win og mac så var det fildeling genrelt aptitude seach samba og legg inn samba med aptitude install (husker ikke pakkenavnet direkte, mulig proftppakkenavnet krever noe mer i seg) konfigurerer smb.conf og så er den oppe å gå. i mac kobler du deg til ved å mounte den som smb://servernavn/share Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Såvidt jeg vet fungerer Mac finfint på SMB/Windows-nettverk, som er det du får i den guiden. Har hatt besøk av en fyr med Macbook her, og han hadde ihvertfall null problemer med å nå serveren min over nettverket. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 okei. tusen takk for hjelpen, da skal jeg prøve det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå