Gå til innhold

Masse bloatware preinstallert på Lenovo! Formatere?

rvenes

Anbefalte innlegg

Satte opp ein Lenovo bærbar pc, ein N100 med 1.73 ghz cpu og 2 gig ram, sprek og fin pc, men det er jo i hauger og dunger av preinstallerte drittprogrammer der. Eg HATER slikt...

Den største av dei alle var Norton Internet Security, og etter at eg fjerna den, så ville ikkje det trådlause nettverkskorte spele heilt på lag lengre, måtte manuelt inn og skrive ein ny wpa kode...

Vidre var det Cornel photo og Live toolbar ++++

Spørsmålet er: Den Recovery DVD/CD-en man kan lage, er det like masse bloatware på den? eller blir det ein CLEAN installasjon?

Kan eg fiske ut Vista productkey'n og installere ein clean vista med den koden? Antar at dette ikkje går men.

Ja, også var det Office 2007 60 dagers versjon... snakk om narkotikaprinsippet, først dele ut, også ta betalt etterpå! fittikatta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde det samme med en T30 for noen år siden. Fikk ikke Norton reinstallert, men IBM sin programvare ble installert.

Når det gjelder nøkkelen som er med, så kan den benyttes til en annen tilsvarende versjon av Vista. Du må i så fall finne ut hvilken versjon som er installert. Det er vel sannsynlig at det er en OEM versjon.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hvis du deinstallerer NIS så er det vel ikke så mye mer som krever ressurser av det som er bundlet med. Hvis du har fingeravtrykksleser så er det vel sikkerhetsprogramvaren, Access Connections og DiskKeeper regner jeg med.

Access Connections er genial hvis du veksler mye mellom ulike nett, kablet, oppringt og trådløst. Hvis du bare bruker den på ett nett er den verdiløs. Sikkerhetsprogramvaren er fin hvis du bruker fingeravtrykksleser og DiskKeeper er bare en litt bedre versjon av defrag.

Hvis du reinstallerer fra scratch med recovery vil du få med absolutt alt som det var når du slo på PC-en for første gang. Hvis du derimot finner en DVD med samme produkt som var preinstallert på maskinen (Vista Home Premium OEM regner jeg med...), så vil du unngå dette problemet. Deretter kan du enten laste ned enkeltpakker fra Lenovo sine supportsider hvis det er noe du vil ha av det som var preinstallert. Du kan også bruke Lenovo System Update. (Som i seg selv er sjenial... ;))

-KJ

Lenke til kommentar

pc-produsenter instalerer ikke retail versjonen av windows med mindre kunden(e) ber om det. for det er MYE MYE dyrere å kjøpe retail en OEM. du har 98% sikkert OEM på maskinen din. så du kan med sikkerhet laste ned en OEM versjon av Vista, og få en 100% clean instal.

edit: du har sikkert produktnøkkel under PC-en din. hvis ikke trur jeg everest home kan fiske den ut. eventuelt SIW

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...