Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en skrur seg av 2-3 sekunder etter oppstart.

Anbefalte innlegg

Som tittelen viser skrur min stasjonære pc seg av rett etter oppstart, ca 2-3 sekunder.

Skjermen reagerer ikke. Etter en støvsuging klarte PC-en å holde seg på litt lenger, nærmere ett minutt, fortsatt ingenting som skjer, det virker bare som om de nevte 2-3 sekundene blir loopet, som om at PC-en prøver og prøver men får det ikke til. Den er ca 3-4 år gammel og når jeg støvsugde den var det ganske støvfullt der nedi. Jeg har ikke vært flink med renhold på innsiden av kabinettet.

Er det harddisken som har tatt kvelden? Eller kan det være noe annet?

Når jeg forlot leiligheten i kveld sto PC-en på, når jeg kom tilbake var den avslått, i det jeg skrur den på igjen, skjer det som beskrevet ovenfor.

Alle svar mottas med takk.

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppstod problemet først etter du støvsugde kabinettet?

Støvsugere kan generere relativt store statiske spenninger og er noe du egentlig bør holde vekk fra all type elektronikk. Bruk trykkluft i stede.

Nei, jeg støvsugde først etter problemet oppstod. Etter jeg støvsugde jobbet PC-en ca 30 sekunder før den slo slo seg av i stedet for 2-3 som den gjorde først.

Du er rask på avtrekkeren!

Lenke til kommentar

Mm.. raskere enn min egen skygge :new_woot:

Tviler på at det er hardisken din i hvertfall, harddiskfeil fører ikke til reboot.

Gjør som sesteen sier, sjekk prosessorvitfta, men siden den den har sitti på i 3-4 år virker det rart at den plutselig skal ha løsna, om du ikke har flytta noe værre på kabinetnet.

Prøv å koble fra alt du ikke behøver (la det sitte igjen en minnnemodul, alle unødvenidge disker, dvd-rom) og se om du fremdeles har problemet.

Sjekk strømkontaktene på hovedkortet. Er det strømforsyninga di som har feilet er det mulig at du kan se "rester" av gnister på kontaktene. (til og med sett en kontakt som ble smeltet fast i hovedkortet)

Lenke til kommentar

Prøv å koble fra alt du ikke behøver (la det sitte igjen en minnnemodul, alle unødvenidge disker, dvd-rom) og se om du fremdeles har problemet.

Sjekk strømkontaktene på hovedkortet. Er det strømforsyninga di som har feilet er det mulig at du kan se "rester" av gnister på kontaktene. (til og med sett en kontakt som ble smeltet fast i hovedkortet)

nå har jeg kobla av alt som er, men til ingen nytte, samme skiten igen. det jeg ikke kobla fra var strøm, prosessor, en minnebrikke og hd (c:).

jeg kan heller ikke se rester av noe gnister på hovedkortet. jeg er noob, så bær med meg ;)

takk for raske svar!

Lenke til kommentar

sjekka de hvite strømkontaktene også ja. mitt inntrykk er igrunn at det må være strømforsyninga. men jeg har dessverre ikke en liggende så jeg kan sjekke. kan jeg bare ta en fra en gammel pc eller må det være en spesiell?

Lenke til kommentar

Høres mistenkelig ut som du har et problem med litt høy varmegang siden den slår seg av så fort,og i og med at den holdt seg litt lenger på da du sist støvsuget i kabinettet.

Fjernet du CPU vifte og fikk gjort godt rent i kjøleribbe? Sjekk om alle vifter går som de skal,det samme gjelder i strømforsyning. Og dobbelsjekk at alle kabler sitter godt nok.

Ja,har du en strømforsyning liggende kan du bare prøve den.

Lenke til kommentar

lockdog: vifta op cpu'n går ja ;)

ny interessant situasjon i dag. Etter jeg har åpnet og koblet fra, rengjort etc. så skjer det at når jeg skrur på PC-en, går det ca 20-25 sek under uten at det skjer noe som helst, deretter slår den seg på igjen automatisk uten at jeg er i nærheten av PC-en. Dette kun for å stå å slite i drøye minuttet før den nok en gang slår seg av.

Jeg har rengjort kjøleribba, vifta, strømforsyningen og igrunn det meste. Alle kabler er dobbeltsjekket at de satt godt.

Lenke til kommentar

Uten at jeg er ekspert så virker det jo som hardware er i godstann.

Software! Kanskje det er der det ligger.

Du har bra med virusprogram regner jeg med du og sikkerhetskopier av alt viktig materiale.

Vis det ikke blir bedre så kunne det vært en mulighet å reinstallere Windows.

Lenke til kommentar
Uten at jeg er ekspert så virker det jo som hardware er i godstann.

Software! Kanskje det er der det ligger.

Du har bra med virusprogram regner jeg med du og sikkerhetskopier av alt viktig materiale.

Vis det ikke blir bedre så kunne det vært en mulighet å reinstallere Windows.

Ja, jeg har AVG free-edition som oppdateres jevnlig. Jeg har ikke så mye viktig materiale bortsett fra noen mapper med bilder som jeg ikke har tatt backup av, ellers er det meste erstattelig. MEn hvordan formaterer jeg når jeg ikke hverken får opp bilde på skjerm og når PC-en ikke vil skru seg på.

Lenke til kommentar

Etter at min stasjonære pc tok kvelden før helga, har nå laptopen bestemt seg for å gjøre det samme. Nesten samme problemet her, bare at her kan se noe på skjermen og det kommer opp feilmelding. Når jeg starter opp PC-en, så kommer det opp en liste over oppstartsalternativer, "sikkerhetsmodus med og uten nettverk", "sikkerhetsmodus med kommondolinjen", "siste fungerende konfigurasjon" og "start windows på vanlig måte". Samme hvilket jeg velger så vises den windows Xp logoen, deretter rebooter den, så kommer det samme vinduet opp igjen.

Problemet oppstod etter at jeg måtte skru av PC-en på en uregelementær måte etter den hang seg opp i opera.

Jeg trykker F8 i oppstarsfasen, får opp enda en liste over alternativer. Når jeg velger "deaktivering av automatisk omstart ved systemfeil" får jeg opp en blåskjerm med feilmelding: "unmountable_boot_volume". Det står at det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å hindre skade på maskinen.

"hvis problemet fortsetter deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver bios-minnealternativer som bufring eller skygging."

Har jeg fått virus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...