Gå til innhold

Hvor mye skal til for at unge skal i fengsel?

John-Abruzzi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt vil de nok helst ikke sende folk, og da spesielt ungdom, i fengsel med mindre de må, rett og slett på grunn av miljøet bak murene og at man får et annet blikk på straffen om man f.eks. feier gatene som samfunnsstraff. Dessuten er fengsling ikke helt økonomisk, mye bedre om de får gjort litt nytte for seg i samme slengen.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til for å bli sendt i fengsel. Som regel vil man sendes på institusjon før man er atten, og selv når man har fylt atten skal det veldig mye til. Har en kamerat som takket ja til soning i stedet for å betale en bot, men ble nektet soning - til tross for at han var atten - og fikk halvert bota.

Lenke til kommentar
Kommer da an på hva de gjør, og hva de gjør når de blir tatt, og/eller om noen anmelder dem.

Si heller hva de har gjort.

Person 1 : knust ruter på fabrikk og knust bil som stod uttafor, ingenting skjedde, bare møte med polti

person 2 : knust rutene på to gravemaskiner, måtte bare betale erstatninger

Person 3 : hærverk på skole, måtte bare ordne og vaske

De er dette jeg kommer på foreløbi

Jeg vet dette kanskje ikke høres så grovt ut men det er jo det

Lenke til kommentar
du mener at viss de stjeler biler (ved å knuse ruter elelr låser) eller annet vil de komme i fengsel?

Nei, ikke i Norge. Poenget med fengsler er ikke å putte slemme folk inni der sånn at de har kontroll på dem. Fengslet skal være en vei tilbake til det vanlige livet, en slags livsskole for de som har kommet skjevt ut. Straff og lærdom kombinert!

Så det er mer sannsynlig at de som stjeler biler osv. får store bøter, erstatningskrav, og muligens betinget fengselsstraff.

Uansett er det politijurister og dommere som bestemmer slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Å hive unge folk i fengsel blir ofte bare å sende de på "skole" for å lære seg å bli enda mer kriminelle. Ikke noe som er spesielt gunstig. Fengsel skal ideelt sett være rehabilitering, men det store antallet som kommer igjen og igjen tyder på at det ikke fungerer helt optimalt. Derfor skal det nok mye til for å sende et ungt og relativt påvirkelig sinn inn der.

Lenke til kommentar
Hvis en person på 10 drept 5 folk pga hard misshandling ens, hva skjer da?

Hehe, høres ut som et reelt scenario. :)

En person på 10 år er nok i liten stand til å drepe 5 mennesker. Om det isåfall skulle være tilfelle er det nok en sak for de som tar seg av sinnsyke... Fengsel er nok ikke akkurat det den tiåringen trenger.

En ting; jeg syns ikke denne tråden skal bli et sted hvor alle bare spør "Hva om den personen gjør det og det, havner han/hun i fengsel da?!".

Sånt er det få her inne som har noen forutsetning for å vite, da det (som tidligere nevnt) er jurister, dommer og juryen som utnevner straffeoppmåling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Høres ut som noe som ville havnet på en lukket avdeling på en psykiatrisk institusjon, og ikke i et fengsel. Ellers er jeg enig med Fisk1, det blir helt unødvendig med sånn synsing.

Lenke til kommentar

Da blir han innlagt på et institusjon, og sikkert observert osv i mange år til de vet at h*n er frisk når han blir løslatt.

Det var jo en på 10 som startet en stor skogbrann ved uhell, han kommer ikke til å bli straffet fordi han var under 12 år, og pga det ikke var noen grunn til å tro at han gjorde det med vilje.

Lenke til kommentar
ikke at dette er helt fengsel, men har havna på glattcella 2 ganger når jeg var på fylla, uten å gjøre noe spesielt. Fikk 6000 i og cella for å spørre hvorfor politiet heiv inn kameraten min :/

Høres ut som en fin historie. Foreligger litt lite fakta her du...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...