Toast Is Pimp! Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Når jeg finner noe intressangt og har lyst og prøvde det. Finner feks noe på http://sourceforge.net så finnes det skjeldent eller aldri noe hurtig måte og installere programmene på. Antar dette er source? Og må komplimeres på en eller annen måte. Feks et prog jeg prøver meg på Pure Data Computer Music System Eller Azerus (trenger hjelp også med java der. Finner ikke ut en dritt om det) Azerus er installert men ingenting skjer når jeg prøver og kjøre det. Antar det er java som mangler. Frostwire også (java det og). Har prøvd og skrivet: [root@Tord Desktop]# tar zxf Azureus_3.0.3.4_linux-x86_64.tar.bz2 Googlet og så at noen brukte zxf forran programmet som skulle pakkes ut. Prøvde uten, men fikk da et meget stort svar tilbake at noe manglet. Men som sakt jeg fikk dette til svar: gzip: stdin: not in gzip format tar: Child returned status 1 tar: Utsatt feil-avslutning for tidligere feil [root@Tord Desktop]# tar zxf Pd-0.39.3-extended.tar.bz2 gzip: stdin: not in gzip format tar: Child returned status 1 tar: Utsatt feil-avslutning for tidligere feil [root@Tord Desktop]# tar zxf Pd-0.39.3-extended.tar.bz2 gzip: stdin: not in gzip format tar: Child returned status 1 tar: Utsatt feil-avslutning for tidligere feil Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Enkleste måten å pakke ut på er å høyre klikke på fila og velge pakk ut i Nautilus/filutforskeren. Er ikke nødvendig å bruke terminalen til slikt, men man kan om man vil. Du kan jo prøve tar xvfj *.tar.bz2 Edit: -j parameteret er nødvendig når du skal pakke ut .bz2 filer. Fra tar --help -j, --bzip2 filter the archive through bzip2 Endret 4. november 2007 av Crowly Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Ok. Nå er pakken pakka ut. Men hva skal jeg gjøre da for og installere programmet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Det kommer helt an på hvilket program. En tar.bz2-fil er ikke noe annerledes enn en .zip-fil, den kan inneholde hva som helst. Vil tro du kan finne noe dokumentasjon der du lastet den ned? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Det står gjerne i en tekstfil som README eller INSTALL. Ofte må du skrive enten: ./configure && make && sudo make install eller: ./install.sh eller lignende. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Dette sier install filen: Change to "src" subdirectory. type "./configure", possibly adding flags as follows: To enable ALSA 0.9x (the latest one), add "--enable-alsa". To enable the older ALSA 0.5x, add "--enable-old-alsa". To enable Ritsch's RME 9652 driver, add --enable-rme". To put Pd in /usr/bin instead of /usr/local/bin, add "--prefix=/bin". Type "make depend" and then "make"; or, if you prefer, as superuser type "make install". To run pd, either type the full pathname as in /home/me/pd/bin/pd, or else if you've chosen "make install", just type "pd". Men: [Tord@Tord Pd-0.39.3-extended]$ cd /home/Tord/Download/Programmer/Pd-0.39.3-extended/pd/src [Tord@Tord src]$ ./configure bash: ./configure: Ingen slik fil eller filkatalog [Tord@Tord src]$ ./configure --enable-alsa bash: cd: /configure: Ingen slik fil eller filkatalog configure.in heter fila inne i SRC mappen. Men prøver også og sette "in" forran Configure i terminalen med det virker ikke. Endret 4. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå