Teddyb Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg kjøpte meg sigma 530 super blitz til min canon 40d! Jeg testet med å ha blitsen som slave for den innebygde blitzen på kamera, men med de forsøkene jeg har gjort så sysn jeg det virker som om sigma blitzen fyrer for sent for å lyse opp motivet... noen som har erfaring med dette? er det no jeg kan gjøre annerledes utenom å bruke en treg lukker for å lyse opp motivet?? jeg kan lite om blitz!!! takker for svar Alexb Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Problemet ditt er at digitale speilreflekser blinker flere ganger med blitsen før de fyrer av det blinket som faktisk brukes til å ta bildet med - det kalles (logisk nok) preflash, og disse blinkene bruker kameraet til å justere styrken (egentlig lengden, men det er en annen historie... ) på blitsblinket. Når du setter blitsen din i slavemodus, så er den en "dum" slave - den vet ikke at blitsen din preflasher, så den fyrer i god tro av når den ser det første av preflashene, og innen kameraet ditt er klart til å ta bildet, så er Sigmaen ferdig for lengst (altså det motsatte av det du tror skjer). Alle nybegynner går i denne fella. Løsningen er å sette den interne blitsen til manuell, ikke TTL. Da må du riktignok stille inn både den interne og slaveblitsen manuelt. Siden Canon ikke velger å utstyre sine kameraer med funksjonalitet for å fjernstyre slaveblitser med TTL, slik snart alle andre speilrefleksprodusenter gjør, så er du nok nødt til å punge ut for en blits til (eller en ST-2?) om du vil ha automatikk. Endret 4. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
Teddyb Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 takker for tilbakemeldingen. får prøve dette eller gå til innkjøp av noe mere stasj... noen som har prøvd denne fra kaffebrus? http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl...-blixt-386.html alexb Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hva i all verden. Fungerer ikke Sigma-blitsene harmonisk sammen med Canons og Nikons blitsstyringssystem? Jeg trodde at (i Canons tilfelle) at en Sigma-blits som slave støttet fullstendig trådløs E-TTL II-blitsstyring, og ikke at Sigma brukte en optisk lysoppdagende avfyringsmekanisme (en funksjon jeg ser på som en fordel, da i tillegg til det vanlige, mer avanserte fjernstyringssytemet). Er dette tilfelle? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Funker nok fint sammen med Nikon sitt blitsstyringssystem. Det er vel bare det at Canon stiller seg i bakleksa og har ikke utstyrt sine kameraer med dette som standard, og heller vil at du må kjøpe enda mer utstyr for å utnytte dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå